Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof niveau zakt. Standkachel?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jasperbvt

Koelvloeistof niveau zakt. Standkachel?

Bericht door jasperbvt »

Hi all,

Wij zijn nu lekker op reis (inmiddels in Albanië belandt) met onze trouwe T4. Deze is afgelopen jaar flink aangepakt op motorisch gebied en heeft een motorrevisie gehad.

Toch lijkt ie nog koelvloeistof te verliezen. Volgens de garage is het uitgesloten dat het een motorisch probleem is, maar dat het lijkt op een verkeerd of niet goed ontlucht systeem (luchtbel). Omdat er een standkachel in zit, schijnt dit heel lastig te zijn om het systeem goed te ontluchten.

Kan het ook zijn dat de standkachel zelf KV lekt? Wat zou het eventueel nog meer kunnen? Afgelopen 2200 km 250ml moeten bijvullen.
T4 Synchro California 2.5 TDI 2002
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Koelvloeistof niveau zakt. Standkachel?

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al bij het koelvloeistof naloop pompje gekeken?
En via de dop van het expansievat je kan hij ook wat kwijt raken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Multivan Generation schreef: 16 jan 2025, 19:19 Heb je al bij het koelvloeistof naloop pompje gekeken?
En via de dop van het expansievat je kan hij ook wat kwijt raken.
Hi Peter,

Thanks voor je reactie. Het lijkt niet dat het via dop van het expansievat eruit gaat, maar ik zal alles nog eens goed schoonmaken en in de gaten houden.

Waar kan ik het nalooppompje vinden? Kan ik die zien van onder de motorkap of echt van onder de bus zelf?

Gr.Jasper
Multivan Generation
Contacteer:

Van onder de bus, motorbeschermbak er van onder en dan aan de bestuurderszijde
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Nicolaas

Bericht door Nicolaas »

Is je kachelradiateur wel goed? Die wil ook wel eens kapot gaan en de lekkage zie je haast niet omdat er een aftap vanuit het ventilatorhuis naar de bodem van de auto gaat.
Mvg Nico
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Multivan Generation schreef: 16 jan 2025, 21:31 Van onder de bus, motorbeschermbak er van onder en dan aan de bestuurderszijde
Ik heb er even ondergelegen (ik heb gelukkig een gat in mijn motorbeschermingsplaat op precies de goeie plek) en zie op de plek die jij beschrijft een koelwaterslangetje met een druppel roze vloeistof hangen. Dus dat ga ik even verder laten onderzoeken.

Dank iedereen.

Gr. Jasper
jasperbvt

Bericht door jasperbvt »

Nicolaas schreef: 17 jan 2025, 09:52 Is je kachelradiateur wel goed? Die wil ook wel eens kapot gaan en de lekkage zie je haast niet omdat er een aftap vanuit het ventilatorhuis naar de bodem van de auto gaat.
Mvg Nico
Zojuist bij de VW garage in Albanië geweest. Het bleek inderdaad de kachelradiateur te zijn.

Thanks!
Multivan Generation
Contacteer:

Koelvloeistof nalooppompje

:toppie

Fijn dat het opgelost is. :toppie
Ik zou het koelvloeistof naloop pompje, gezien de leeftijd, ook zeker een keer vervangen op een tijdstip dat het jou uitkomt.

Doordat T4's steeds ouder worden, en weinig mensen hun koelsysteem preventief eens schoonspoelen,
hopen er resten op in dat pompje(laagste punt in koelvloeistof systeem), waardoor de werking minder wordt of uitval betekent.

Ik heb hier eens een stukje over geschreven: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... em#p353208

Zeker bij motoren die er om bekend staan dat ze best "heethoofdjes"kunnen zijn,
zoals de 1,9 TD en 2,4 D is dit aan te raden.

Ik heb eens een koelvloeistofpompje open gemaakt en zie de foto's.
De motivatie was, dat het pompje zeer zwaar liep, en af en toe ook lekte.

Wellicht kunnen jij en anderen hier hun voordeel mee doen?

Groeten Peter
Bijlagen
_MG_9974.JPG
_MG_9977 (Custom).JPG
_MG_9982 (Custom).JPG
Plaats reactie