Bij deze de actuele situatie sinds februari 2024: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 08#p518808
Samengevat:
Boetronics LiFePO4-accu van 120Ah.
Votronic VCC 1212-30A.
Victron Smartshunt 500A.
BMV-700 display.
Mooie nieuwe strookzekeringhouder van 40A.
Draden van 6 carré voorzien van mooie kabeloogjes met mijn mooie nieuwe Facom-kabeloogtang.
Die Votronic moet ik trouwens eens uitmeten, ik weet niet of die nog normaal reageert. Hij komt alleszins niet tot leven, zelfs al krijgt ie een mooi signaal (0,7V) van de blauwe draad. Als ie kapot zou zijn, dan ga ik 'm alleszins niet meer vervangen. Zowel Multivan Generation als J vd Pal vinden zulks overbodig. Ik moet 'm sowieso eens geheel loskoppelen, om dit toestel uit te sluiten.
Wat de rode draad betreft: ik weet perfect wat er onder de stoel zit, het is de andere richting uit dat totaal geen idee heb waar die naar toe loopt.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
troubleshooten kortsluiting
Re: troubleshooten kortsluiting
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: troubleshooten kortsluiting
Even de kou verbeten en nog wat getest.
Plusdraad van de motor had ik al eerder losgekoppeld.
Ondertussen is de accu opgeladen met de walstroom.
Vandaag even de verwarming opgelegd. Ventilator begint te blazen. Gasontsteking komt in actie... poef alles valt uit en Victron registreert weer een kortsluiting.
Gatver. Dus ik moet het niet richting motor zoeken.
Dus, volgende stap, Votronic er van tussen halen.
Rode draad vanuit het motorcompartiment recht aan de plus van de huishoudaccu.
Verwarming opstarten, woef en ze werkt. Lekker warme lucht.
Contact van de wagen aan: spanning over de hhaccu blijft goed.
Motor gestart. 14,xxV stabiel over de polen van de hhaccu.
Hm. Votronic kapot dan?
Hoe meet je dat uit?
Plusdraad van de motor had ik al eerder losgekoppeld.
Ondertussen is de accu opgeladen met de walstroom.
Vandaag even de verwarming opgelegd. Ventilator begint te blazen. Gasontsteking komt in actie... poef alles valt uit en Victron registreert weer een kortsluiting.
Gatver. Dus ik moet het niet richting motor zoeken.
Dus, volgende stap, Votronic er van tussen halen.
Rode draad vanuit het motorcompartiment recht aan de plus van de huishoudaccu.
Verwarming opstarten, woef en ze werkt. Lekker warme lucht.
Contact van de wagen aan: spanning over de hhaccu blijft goed.
Motor gestart. 14,xxV stabiel over de polen van de hhaccu.
Hm. Votronic kapot dan?
Hoe meet je dat uit?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
- Multivan Generation
- Berichten: 34283
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: troubleshooten kortsluiting
Ik denk dat je het in je huishoudaccu moet zoeken, en met je test opstelling trek je ook de startaccu leeg.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: troubleshooten kortsluiting
Je hebt helemaal gelijk, op beide vlakken. Maar voor dat beetje testen kon dat laatste geen kwaad.Multivan Generation schreef: 14 jan 2025, 22:24 Ik denk dat je het in je huishoudaccu moet zoeken, en met je test opstelling trek je ook de startaccu leeg.
De verkoper van de accu heeft me een andere app aangeraden, en daarmee zie je mooi dat de LFP-accu zichzelf heeft afgesloten vanwege de vriestemperatuur. Dus het was allemaal een maat voor niets, storm in een glas water, een mug die ik opgeblazen heb tot een olifant. Maar zo heb ik toch weer mooi wat bijgeleerd.
Rest nog de vraag waarom de LFP leeg was. Dat moet ik toch wel nog onderzoeken, want dat klopt niet.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: troubleshooten kortsluiting
Ondertussen zijn er twee conclusies:
- de 1 jaar oude votronic is dood. Reageert op niets meer.
- de 1 jaar oude Victron IP65 12/7 druppellader gaat tijdens het opladen niet hoger dan 1A, en dat is heel fout. Op internet zijn er diverse topics over. Blijkbaar is het dus een gekend probleem. Dus ik ga een beroep doen op de garantiedienst. Had de Votronic de geest niet gegeven, dan had ik het nooit geweten van die Victron.
edit: de victron is natuurlijk een 12/7, en niet 1/7 zoals ik foutief getypt had.
- de 1 jaar oude votronic is dood. Reageert op niets meer.
- de 1 jaar oude Victron IP65 12/7 druppellader gaat tijdens het opladen niet hoger dan 1A, en dat is heel fout. Op internet zijn er diverse topics over. Blijkbaar is het dus een gekend probleem. Dus ik ga een beroep doen op de garantiedienst. Had de Votronic de geest niet gegeven, dan had ik het nooit geweten van die Victron.
edit: de victron is natuurlijk een 12/7, en niet 1/7 zoals ik foutief getypt had.
Laatst gewijzigd door Muug op 22 jan 2025, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: troubleshooten kortsluiting
Geef toe, ons ouw beestjes, het blijft toch boeiend
- Multivan Generation
- Berichten: 34283
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: troubleshooten kortsluiting
Hallo Muug,
ik zou je adviseren om voor minimaal een model hoger te gaan.
Zeker mocht je een cyrix smart-relais hebben.
Als je dan laadt, dan wordt de startaccu ook meteen mee genomen.
En als je dan met bijvoorbeeld 10 of 12A aankomt ipv max 7,
maakt wel een verschil in gebruikstijd , die nodig is om de accu('s) weer vol te laden.
Heb zelf een 4-10 en werkt heerlijk.
ik zou je adviseren om voor minimaal een model hoger te gaan.
Zeker mocht je een cyrix smart-relais hebben.
Als je dan laadt, dan wordt de startaccu ook meteen mee genomen.
En als je dan met bijvoorbeeld 10 of 12A aankomt ipv max 7,
maakt wel een verschil in gebruikstijd , die nodig is om de accu('s) weer vol te laden.
Heb zelf een 4-10 en werkt heerlijk.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: troubleshooten kortsluiting
Ik heb mezelf even gecorrigeerd, het is natuurlijk een Victron 12/7 en geen 1/7.
An sich lijkt 7A mij in theorie wel voldoende, om de eenvoudige reden dat onze accu meestal vol is, omdat wij eigenlijk quasi dagelijks rijden (tijdens een reis dus). We zijn echt rijdende reisnomaden, zoals zovelen hier wellicht. En zelfs met de votronic ertussen duurt het volladen van de 120Ah maximum 4u indien hij 100% leeg zou moeten zijn. Anders gezegd: als hij tijdens een vakantie al eens gedaald zou zijn tot 90Ah, dan is één uur rijden al voldoende om hem terug op 120Ah te krijgen.
Maar goed, Victron brengt blijkbaar toestellen uit met bugs in. Een terugroepactie zoals men met wagens en motorfietsen doet, had wel gemogen.
An sich lijkt 7A mij in theorie wel voldoende, om de eenvoudige reden dat onze accu meestal vol is, omdat wij eigenlijk quasi dagelijks rijden (tijdens een reis dus). We zijn echt rijdende reisnomaden, zoals zovelen hier wellicht. En zelfs met de votronic ertussen duurt het volladen van de 120Ah maximum 4u indien hij 100% leeg zou moeten zijn. Anders gezegd: als hij tijdens een vakantie al eens gedaald zou zijn tot 90Ah, dan is één uur rijden al voldoende om hem terug op 120Ah te krijgen.
Maar goed, Victron brengt blijkbaar toestellen uit met bugs in. Een terugroepactie zoals men met wagens en motorfietsen doet, had wel gemogen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052