Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remtrommel ellende

Vragen over de T3
Gebruikersavatar
leof
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2025, 13:55

Remtrommel ellende

Bericht door leof »

Deze zomer heb ik mijn achterremmen aangepakt: nieuwe trommels, nieuwe voeringen en veren etc. Alles van Ate, gekocht bij Autodoc.
Ga ik ermee rijden, gaat het rempedaal centimeters op en neer als ik rem. Voelt gevaarlijk aan.

Als eerste de trommels links/rechts omgewisseld. Dit gaf een heel klein beetje verbetering. Maar nog verre van normaal. Ik heb toen mijn oude trommels weer gemonteerd en het probleem was weg.
Geklaagd bij Autodoc en ik kon probleemloos mijn geld terugkrijgen. De nieuwe trommels hoefde ik niet terug te sturen.

Na zoeken op internet en navraag op het Duitse busforum heb ik voor nieuwe Bosch remtrommels gekozen. En kijk: die deden het wel normaal!
Naast elkaar: de oude, de Ate en de Bosch remtrommels.
IMG_20241123_152203.jpg
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 562
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Remco_T5 »

Heb je nog kunnen achterhalen waar het probleem zat? Ovale trommels of verschil in maatgeving?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10916
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Pascal-141 »

Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was ( waarschijnlijk iets made in China) . Degelijke trommels van een degelijk merk hebben toch wel wat waarde , het zou me verbazen dat Autodoc die niet zou terug willen . Waarschijnlijk wisten ze dan bij Autodoc wel dat het Chinesium ovale trommels waren :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5234
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Hanz »

Pascal-141 schreef: 23 jan 2025, 11:21 Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was . . .
Het grappige is dat de Ate trommels bij Autodoc zelfs iets duurder zijn dan de Bosch trommels.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10916
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef: 23 jan 2025, 14:18
Pascal-141 schreef: 23 jan 2025, 11:21 Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was . . .
Het grappige is dat de Ate trommels bij Autodoc zelfs iets duurder zijn dan de Bosch trommels.
als het dan al ATE trommels zijn ... :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
leof
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2025, 13:55

Re: Remtrommel ellende

Bericht door leof »

Het zou inderdaad best kunnen dat veel (goedkope) remtrommels uit dezelfde fabriek komen.

Ik ga er vanuit dat mijn Ate's gewoon onrond waren. En uit berichen in het Duitse bulli-forum werd mij duidelijk dat dit een veel voorkomend probleem is met nieuwe remtrommels van allerlei merken.
IMG_20241123_152221.jpg
Gebruikersavatar
Kire
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2025, 23:56
Locatie: Heino

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Kire »

leof schreef: 24 jan 2025, 15:36Ik ga er vanuit dat mijn Ate's gewoon onrond waren. En uit berichen in het Duitse bulli-forum werd mij duidelijk dat dit een veel voorkomend probleem is met nieuwe remtrommels van allerlei merken.
Ik weet wel, het is gedoe en het kost geld (je hebt je geld toch terug ontvangen), maar je zou de nieuwe (ovale) remtrommels uit kunnen laten draaien, zodat ze wel rond worden van binnen.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
leof
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 jan 2025, 13:55

Re: Remtrommel ellende

Bericht door leof »

Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 4206
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Remtrommel ellende

Bericht door krekwakwol »

Dat ligt er ook aan of de buitenkant van de trommel ook ovaal is of alleen de binnenkant.
Als ze aan de buitenkant ook ovaal zijn, zou ik er sowieso niet aan beginnen.

Maar voor trommels heb je geen speciale draaibank nodig, dat is alleen voor remschijven, die moeten op beide kanten tegelijk afgestoken worden i.v.m trilling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 412
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Dropmans »

Vergeet ook de remvoeringen/-schoenen niet, daar wil ook wel eens wat in zitten.

Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....

http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Gebruikersavatar
Kire
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2025, 23:56
Locatie: Heino

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Kire »

leof schreef: 27 jan 2025, 09:39 Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
De draaibank moet voldoende diameter hebben voor de trommels. En ik weet, er zijn ook speciale draaibanken voor.
En eigenlijk moet de remvoering dan ook dikker worden.
Vroeger werden trommels uitgedraaid en dan werden de remschoenen tevens aangepast aan de iets grotere binnendiameter.
Voering zat geklonken en er werd dan vulmateriaal tussenremschoen en remvoering gedaan met de juiste dikte.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5234
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 27 jan 2025, 16:26 Vergeet ook de remvoeringen/-schoenen niet, daar wil ook wel eens wat in zitten.

Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....

http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Volgens de TS was er met de oude trommels en met de Bosch trommels niets aan de hand. Het lijkt mij dat er dan met de remschoen/-voering niets mis is. En het lijkt mij ook niet echt zinvol om te proberen om slechte trommels van 42 euro op een draaibank weer goed te krijgen en al helemaal niet als je het geld daarvoor al teruggekregen hebt.
Overigens zijn de Bosch trommels wel een stuk duurder dan die van Ate, in tegenstelling tot wat ik eerder berichtte. Dus blijkbaar toch alle waar naar zijn geld.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10916
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Pascal-141 »

Kire schreef: 27 jan 2025, 18:16
leof schreef: 27 jan 2025, 09:39 Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
De draaibank moet voldoende diameter hebben voor de trommels. En ik weet, er zijn ook speciale draaibanken voor.
En eigenlijk moet de remvoering dan ook dikker worden.
Vroeger werden trommels uitgedraaid en dan werden de remschoenen tevens aangepast aan de iets grotere binnendiameter.
Voering zat geklonken en er werd dan vulmateriaal tussenremschoen en remvoering gedaan met de juiste dikte.

Groet,

Erik.
Remtrommels kun je uitdraaien op een draaibank door ze te klemmen over de klauwen van de klauwplaat , dus in het centreergat vd remtrommel . Dus hoeft geen grote draaibank te zijn , zolang de remtrommel niet raakt aan het bed vd machine .

Enne ... "remvoering moet dikker worden " , heu , je weet toch dat de remschoenen gewoon regelbaar zijn ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34285
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Multivan Generation »

Vroeger werd er van remtrommels wel eens een BBQ gemaakt. Roostertje er op, houtskool of briketten er in en klaar ben je.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Kire
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2025, 23:56
Locatie: Heino

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Kire »

Pascal-141 schreef: 27 jan 2025, 20:10Remtrommels kun je uitdraaien op een draaibank door ze te klemmen over de klauwen van de klauwplaat , dus in het centreergat vd remtrommel . Dus hoeft geen grote draaibank te zijn , zolang de remtrommel niet raakt aan het bed vd machine .
Precies!
Pascal-141 schreef: 27 jan 2025, 20:10Enne ... "remvoering moet dikker worden " , heu , je weet toch dat de remschoenen gewoon regelbaar zijn ?
Jazeker weet ik dat je remschoenen 'naar buiten' kunt stellen (bij mijn T3 gebeurt dat zelfs automatisch). Voor een optimale remwerking dient het voeringmateriaal over de volle lengte tegen de trommel aan te liggen. Door de binnendiameter iets te vergroten, raakt de remvoering niet meer geheel over de volle lengte de remtrommel omdat de bolling van de remvoering niet veranderd is. Dat slijt natuurlijk wel 'op maat' in het gebruik, dan krijg je voering die in het midden verder versleten is dan aan de uiteinden.

Groet,

Erik.

p.s.
Multivan Generation schreef: 27 jan 2025, 21:14Vroeger werd er van remtrommels wel eens een BBQ gemaakt. Roostertje er op, houtskool of briketten er in en klaar ben je.
Bij voorkeur van remtrommels van vrachtwagens, die zijn groter, daar past meer op de barbecue.
Plaats reactie