Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Remtrommel ellende
Remtrommel ellende
Deze zomer heb ik mijn achterremmen aangepakt: nieuwe trommels, nieuwe voeringen en veren etc. Alles van Ate, gekocht bij Autodoc.
Ga ik ermee rijden, gaat het rempedaal centimeters op en neer als ik rem. Voelt gevaarlijk aan.
Als eerste de trommels links/rechts omgewisseld. Dit gaf een heel klein beetje verbetering. Maar nog verre van normaal. Ik heb toen mijn oude trommels weer gemonteerd en het probleem was weg.
Geklaagd bij Autodoc en ik kon probleemloos mijn geld terugkrijgen. De nieuwe trommels hoefde ik niet terug te sturen.
Na zoeken op internet en navraag op het Duitse busforum heb ik voor nieuwe Bosch remtrommels gekozen. En kijk: die deden het wel normaal!
Naast elkaar: de oude, de Ate en de Bosch remtrommels.
Ga ik ermee rijden, gaat het rempedaal centimeters op en neer als ik rem. Voelt gevaarlijk aan.
Als eerste de trommels links/rechts omgewisseld. Dit gaf een heel klein beetje verbetering. Maar nog verre van normaal. Ik heb toen mijn oude trommels weer gemonteerd en het probleem was weg.
Geklaagd bij Autodoc en ik kon probleemloos mijn geld terugkrijgen. De nieuwe trommels hoefde ik niet terug te sturen.
Na zoeken op internet en navraag op het Duitse busforum heb ik voor nieuwe Bosch remtrommels gekozen. En kijk: die deden het wel normaal!
Naast elkaar: de oude, de Ate en de Bosch remtrommels.
Re: Remtrommel ellende
Heb je nog kunnen achterhalen waar het probleem zat? Ovale trommels of verschil in maatgeving?
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
- Pascal-141
- Berichten: 10916
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Remtrommel ellende
Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was ( waarschijnlijk iets made in China) . Degelijke trommels van een degelijk merk hebben toch wel wat waarde , het zou me verbazen dat Autodoc die niet zou terug willen . Waarschijnlijk wisten ze dan bij Autodoc wel dat het Chinesium ovale trommels waren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Remtrommel ellende
Het grappige is dat de Ate trommels bij Autodoc zelfs iets duurder zijn dan de Bosch trommels.Pascal-141 schreef: 23 jan 2025, 11:21 Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was . . .
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10916
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Remtrommel ellende
als het dan al ATE trommels zijn ...Hanz schreef: 23 jan 2025, 14:18Het grappige is dat de Ate trommels bij Autodoc zelfs iets duurder zijn dan de Bosch trommels.Pascal-141 schreef: 23 jan 2025, 11:21 Dat je de remtrommels al niet hoefde terug te sturen , lijkt mij er op te wijzen dat het waarschijnlijk maar goedkope rommel was . . .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Remtrommel ellende
Het zou inderdaad best kunnen dat veel (goedkope) remtrommels uit dezelfde fabriek komen.
Ik ga er vanuit dat mijn Ate's gewoon onrond waren. En uit berichen in het Duitse bulli-forum werd mij duidelijk dat dit een veel voorkomend probleem is met nieuwe remtrommels van allerlei merken.
Ik ga er vanuit dat mijn Ate's gewoon onrond waren. En uit berichen in het Duitse bulli-forum werd mij duidelijk dat dit een veel voorkomend probleem is met nieuwe remtrommels van allerlei merken.
Re: Remtrommel ellende
Ik weet wel, het is gedoe en het kost geld (je hebt je geld toch terug ontvangen), maar je zou de nieuwe (ovale) remtrommels uit kunnen laten draaien, zodat ze wel rond worden van binnen.leof schreef: 24 jan 2025, 15:36Ik ga er vanuit dat mijn Ate's gewoon onrond waren. En uit berichen in het Duitse bulli-forum werd mij duidelijk dat dit een veel voorkomend probleem is met nieuwe remtrommels van allerlei merken.
Groet,
Erik.
Re: Remtrommel ellende
Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
- krekwakwol
- Berichten: 4206
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Remtrommel ellende
Dat ligt er ook aan of de buitenkant van de trommel ook ovaal is of alleen de binnenkant.
Als ze aan de buitenkant ook ovaal zijn, zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Maar voor trommels heb je geen speciale draaibank nodig, dat is alleen voor remschijven, die moeten op beide kanten tegelijk afgestoken worden i.v.m trilling.
Als ze aan de buitenkant ook ovaal zijn, zou ik er sowieso niet aan beginnen.
Maar voor trommels heb je geen speciale draaibank nodig, dat is alleen voor remschijven, die moeten op beide kanten tegelijk afgestoken worden i.v.m trilling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Remtrommel ellende
Vergeet ook de remvoeringen/-schoenen niet, daar wil ook wel eens wat in zitten.
Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....
http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....
http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Re: Remtrommel ellende
De draaibank moet voldoende diameter hebben voor de trommels. En ik weet, er zijn ook speciale draaibanken voor.leof schreef: 27 jan 2025, 09:39 Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
En eigenlijk moet de remvoering dan ook dikker worden.
Vroeger werden trommels uitgedraaid en dan werden de remschoenen tevens aangepast aan de iets grotere binnendiameter.
Voering zat geklonken en er werd dan vulmateriaal tussenremschoen en remvoering gedaan met de juiste dikte.
Groet,
Erik.
Re: Remtrommel ellende
Volgens de TS was er met de oude trommels en met de Bosch trommels niets aan de hand. Het lijkt mij dat er dan met de remschoen/-voering niets mis is. En het lijkt mij ook niet echt zinvol om te proberen om slechte trommels van 42 euro op een draaibank weer goed te krijgen en al helemaal niet als je het geld daarvoor al teruggekregen hebt.Dropmans schreef: 27 jan 2025, 16:26 Vergeet ook de remvoeringen/-schoenen niet, daar wil ook wel eens wat in zitten.
Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....
http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Overigens zijn de Bosch trommels wel een stuk duurder dan die van Ate, in tegenstelling tot wat ik eerder berichtte. Dus blijkbaar toch alle waar naar zijn geld.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Pascal-141
- Berichten: 10916
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Remtrommel ellende
Remtrommels kun je uitdraaien op een draaibank door ze te klemmen over de klauwen van de klauwplaat , dus in het centreergat vd remtrommel . Dus hoeft geen grote draaibank te zijn , zolang de remtrommel niet raakt aan het bed vd machine .Kire schreef: 27 jan 2025, 18:16De draaibank moet voldoende diameter hebben voor de trommels. En ik weet, er zijn ook speciale draaibanken voor.leof schreef: 27 jan 2025, 09:39 Ja, maar ik heb begrepen dat voor het uitdraaien een simpele draaibank niet voldoende is. Dus dat moet wel een specialist zijn. Bovendien wordt de levensduur van de trommels meteen een stukje korter.
En eigenlijk moet de remvoering dan ook dikker worden.
Vroeger werden trommels uitgedraaid en dan werden de remschoenen tevens aangepast aan de iets grotere binnendiameter.
Voering zat geklonken en er werd dan vulmateriaal tussenremschoen en remvoering gedaan met de juiste dikte.
Groet,
Erik.
Enne ... "remvoering moet dikker worden " , heu , je weet toch dat de remschoenen gewoon regelbaar zijn ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34285
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Remtrommel ellende
Vroeger werd er van remtrommels wel eens een BBQ gemaakt. Roostertje er op, houtskool of briketten er in en klaar ben je.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Remtrommel ellende
Precies!Pascal-141 schreef: 27 jan 2025, 20:10Remtrommels kun je uitdraaien op een draaibank door ze te klemmen over de klauwen van de klauwplaat , dus in het centreergat vd remtrommel . Dus hoeft geen grote draaibank te zijn , zolang de remtrommel niet raakt aan het bed vd machine .
Jazeker weet ik dat je remschoenen 'naar buiten' kunt stellen (bij mijn T3 gebeurt dat zelfs automatisch). Voor een optimale remwerking dient het voeringmateriaal over de volle lengte tegen de trommel aan te liggen. Door de binnendiameter iets te vergroten, raakt de remvoering niet meer geheel over de volle lengte de remtrommel omdat de bolling van de remvoering niet veranderd is. Dat slijt natuurlijk wel 'op maat' in het gebruik, dan krijg je voering die in het midden verder versleten is dan aan de uiteinden.Pascal-141 schreef: 27 jan 2025, 20:10Enne ... "remvoering moet dikker worden " , heu , je weet toch dat de remschoenen gewoon regelbaar zijn ?
Groet,
Erik.
p.s.
Bij voorkeur van remtrommels van vrachtwagens, die zijn groter, daar past meer op de barbecue.Multivan Generation schreef: 27 jan 2025, 21:14Vroeger werd er van remtrommels wel eens een BBQ gemaakt. Roostertje er op, houtskool of briketten er in en klaar ben je.