Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remtrommel ellende

Vragen over de T3
Dropmans

Re: Remtrommel ellende

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 27 jan 2025, 18:47
Dropmans schreef: 27 jan 2025, 16:26 Vergeet ook de remvoeringen/-schoenen niet, daar wil ook wel eens wat in zitten.

Pas de "krijtmethode" maar eens toe, waarschijnlijk schrik je....

http://www.kulsdom.be/Remschoenen_vernieuwen.html
Volgens de TS was er met de oude trommels en met de Bosch trommels niets aan de hand. Het lijkt mij dat er dan met de remschoen/-voering niets mis is. En het lijkt mij ook niet echt zinvol om te proberen om slechte trommels van 42 euro op een draaibank weer goed te krijgen en al helemaal niet als je het geld daarvoor al teruggekregen hebt.
Overigens zijn de Bosch trommels wel een stuk duurder dan die van Ate, in tegenstelling tot wat ik eerder berichtte. Dus blijkbaar toch alle waar naar zijn geld.
Hij verteld dat toen hij de oude trommels terug plaatste hij weer remkracht heeft, maar er word niet bij verteld of de oude remschoenen/-voeringen toen wel of niet terug zijn geplaatse.

Als hij ook de oude remschoenen terug plaatste, die zijn waarschijnlijk al helemaal netjes gesleten en zullen overal goed raken
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 27 jan 2025, 21:14 Vroeger werd er van remtrommels wel eens een BBQ gemaakt. Roostertje er op, houtskool of briketten er in en klaar ben je.
Effe de asbest er uit blazen met perslucht voordien natuurlijk..... :huilen
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
leof

Bericht door leof »

Foutje.
Laatst gewijzigd door leof op 28 jan 2025, 09:47, 2 keer totaal gewijzigd.
leof

Bericht door leof »

Hanz schreef: 27 jan 2025, 18:47 Overigens zijn de Bosch trommels wel een stuk duurder dan die van Ate, in tegenstelling tot wat ik eerder berichtte. Dus blijkbaar toch alle waar naar zijn geld.
Dat valt reuze mee: € 97,80 plus verzendkosten van € 13,90.
leof

Bericht door leof »

Foutje.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Kire schreef: 28 jan 2025, 00:29
Pascal-141 schreef: 27 jan 2025, 20:10Enne ... "remvoering moet dikker worden " , heu , je weet toch dat de remschoenen gewoon regelbaar zijn ?
Jazeker weet ik dat je remschoenen 'naar buiten' kunt stellen (bij mijn T3 gebeurt dat zelfs automatisch). Voor een optimale remwerking dient het voeringmateriaal over de volle lengte tegen de trommel aan te liggen. Door de binnendiameter iets te vergroten, raakt de remvoering niet meer geheel over de volle lengte de remtrommel omdat de bolling van de remvoering niet veranderd is. Dat slijt natuurlijk wel 'op maat' in het gebruik, dan krijg je voering die in het midden verder versleten is dan aan de uiteinden.

Groet,

Erik.
Een remtrommel uitdraaien betekend niet dat je de diameter van de trommel met 10mm of zo vergroot hoor , dan schiet er gewoon niks meer over .
Uitdraaien zal amper meer vergroten dan bij normale slijtage , we spreken bij uitdraaien over wat ? 1mm , 2mm ,wegnemen ? Dat maakt écht het schil niet voor de remvoeringen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie