Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verwarming optimaal instellen
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Verwarming optimaal instellen
Vandaag was het weer prijs, sneeuw en zwaar beslagen ramen. Eerder deze week vorst en het krabben van de voorruit na het wegrijden binnen enkele 100'n meters een aan de binnenkant bevroren ruit. Nu is mijn T4 voorzien van een climatronic (geregelde airco/verwarming) maar hoe zorg ik er nu voor dat mijn ruiten ook in deze omstandigheden schoon blijven. M.a.w. hoe stellen jullie e.e.a. in?
Wim T4 935
Wim T4 935
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Hallo Wim,
alles op de voorruit richten.
Mocht het zijn dan het dan erg beslaat, dan kan het logischer wijs 2 dingen als oorzaak hebben.
1. Het interieurluchtfilter is aan een vervangbeurt toe, dat kun je zelf. Als je voor de auto staat met je neus naar de motor dan zit het linksboven in dat bultje waar wat tapijt opzit, achter dat roostertje.
2. Met climatronic zei je he? Grote kans dat de filterdroger vervangen moet worden. Beste is om het airco-/climatronicsysteem zeker elke 2 jaar te laten controleren.
Voor die filterdroger:---> zie de sponsor Peter van Zoen.
Groeten en succes
Peter
alles op de voorruit richten.
Mocht het zijn dan het dan erg beslaat, dan kan het logischer wijs 2 dingen als oorzaak hebben.
1. Het interieurluchtfilter is aan een vervangbeurt toe, dat kun je zelf. Als je voor de auto staat met je neus naar de motor dan zit het linksboven in dat bultje waar wat tapijt opzit, achter dat roostertje.
2. Met climatronic zei je he? Grote kans dat de filterdroger vervangen moet worden. Beste is om het airco-/climatronicsysteem zeker elke 2 jaar te laten controleren.
Voor die filterdroger:---> zie de sponsor Peter van Zoen.
Groeten en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Met de droger van de clima ben je denk ik in de war, die haalt alleen het vocht uit het koude middel (R134A) wat je rondpompt en heeft volgens mij niets te maken met het beslaan van je ramen. Wat wel kan is dat ie verzadigd is en zodoende geen optimale werking van je clima hebt, maar misschien bedoel je dit.
Rene
Rene
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Verwarming optimaal instellen
Dit komt mij ook heel bekend voor,ook climatronic, condensvorming aan de binnen kant .
ben er sinds kort achter dat de aircocompressor niet meer inschakeld, heb even op de aansluiting gemeten en meet hier 12v ,hierna ohms gemeten op de pomp is oneindig hoog!!
conclusie de magneetspoel van mijn aircopomp is defect.
wie weet of deze los te wisselen zijn of dat ik een gehele koppeling moet kopen!!
alle info is welkom zodat ik kan gaan sleutelen zodra het weer iets beter wordt
ben er sinds kort achter dat de aircocompressor niet meer inschakeld, heb even op de aansluiting gemeten en meet hier 12v ,hierna ohms gemeten op de pomp is oneindig hoog!!
conclusie de magneetspoel van mijn aircopomp is defect.
wie weet of deze los te wisselen zijn of dat ik een gehele koppeling moet kopen!!
alle info is welkom zodat ik kan gaan sleutelen zodra het weer iets beter wordt
groetjes black caravelle 111kW
- René
- Berichten: 5280
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Multivan Generation schreef:Hallo Wim,
alles op de voorruit richten.
Mocht het zijn dan het dan erg beslaat, dan kan het logischer wijs 2 dingen als oorzaak hebben.
1. Het interieurluchtfilter is aan een vervangbeurt toe, dat kun je zelf. Als je voor de auto staat met je neus naar de motor dan zit het linksboven in dat bultje waar wat tapijt opzit, achter dat roostertje.
2. Met climatronic zei je he? Grote kans dat de filterdroger vervangen moet worden. Beste is om het airco-/climatronicsysteem zeker elke 2 jaar te laten controleren.
Voor die filterdroger:---> zie de sponsor Peter van Zoen.
Groeten en succes
Peter
Heren heren, even het beestje bij het boompje latend.
Indien climatronic nu moeite heeft met het condens van de voorruit te krijgen is dat logisch. Bij temperaturen lager als 4 graden schakelt de magneetkoppeling de compressor af.
De climatronic werkt dan niet meer met airconditioning, resultaat is dat er geen ontvochtiging meer van je interieur is.
Ikzelf heb vanaf de klimatronicregelunit een draadje getrokken naar de achterruitverwarming signalering, dit lampje gaat bij mij branden zodra de magneetkoppeling bekrachtigd wordt van de compressor.
Ik zie de magneet koppeling veel schakelen rondom deze dagen, tevens schakelt de magneet koppeling uit bij terugschakelen en versnelling oplaten komen, dan is er een aansturing vanuit het motormanagement die te laag toeren wil voorkomen en dan ook de magneetklep bestuurt.
Zeker rond het schommelende buiten temperatuur van 3 garden heb je er veel last van. Dan werkt de climatronic eerst als ontvochtiger, de verdamper onder je dashboard vangt het vocht en zal dit langzaam afvoeren, echter als je compressor dan afgeschakeltwordt door de lagere buiten temperatuur wordt deze verdamper warmer en geeft het reeds gevangen vocht weer terug aan het interieur. De vrijkomende waterdamp slaat dan neer op het koudste deel in het interieur en dat is meestal je voorruit.
De filterdroger zit zoals Rene al melde in het KoelmiddelCircuit, deze heeft geen effect op het vocht in het interieur. Als een filterdroger "vol" zit met vocht is het vocht normaal gesproken uit je Koelcircuit en dus uit je olie en je freon weg. Een vol filterdroger geeft géén storing in je systeem maar een vol filterdroger geeft geen bescherming meer aan je systeem.
Een filterdroger vangt vuil en vocht wat eventueel nog in je circuit aanwezig zou kunnen zijn na het vacumeren ter bescherming van o.a. je compressor.
Een goed vacuum verkrijg je echter pas als het cicruit vochtvrij is. Een filterdroger kan wel vol komen met vocht maar dan zou het circuit lek zijn en vochtige buitenlucht toelaten in het koelcircuit. er gaat dan koelmiddel verloren en het systeem zal dan op termijn in een lagdruk storing gaan.
Voor Wim, ik zou me op dit moment nog geen zorgen maken dat de boel niet meer werkt.
Ik stel de climatronic in op automatisch en 22 graden.
Bij buiten temperatuur boven de 3 graden is de voorruit dan vlot schoon.
Bij lagere buitentemperatuur is het net zoveel tobben als de mensen zonder airco. En dus de kachel vol op warm op de voorruit richten eventueel op econ drukken maar dat werkt alleen als je zelf droog in de bus gestapt bent, bij natte kleren e.d. kan je dit beter niet doen.
Groeten van Berrie
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
En hoe los ik (helaas zonder airco) mijn probleem met aan de binnenkant bevroren voorruit dan op. Je kan natuurlijk de kachel op tijd programmeren maar aangezien ik met prépensioen ben is er geen vaste tijd van vertrek.
Het komt ook regelmatig voor dat de ruit aan de binnenzijde nat is vooral als ik een paar dagen niet gereden heb.
Het komt ook regelmatig voor dat de ruit aan de binnenzijde nat is vooral als ik een paar dagen niet gereden heb.
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verwarming optimaal instellen
Hallo,
Ik heb een gewone airco in mijn T4 California maar hetzelfde probleem.
Met een voorruitfolie blijft de ruit wel ijsvrij, maar als ik weg rij bevriest de voorruit alsnog aande binnenkant.
Wat is het beste? alle lucht naar de voorruit met of zonder airco aan?
Jac
Ik heb een gewone airco in mijn T4 California maar hetzelfde probleem.
Met een voorruitfolie blijft de ruit wel ijsvrij, maar als ik weg rij bevriest de voorruit alsnog aande binnenkant.
Wat is het beste? alle lucht naar de voorruit met of zonder airco aan?
Jac
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Verwarming optimaal instellen
airco aan (maar die werkt allleen als de verdamper warmer is dan 4 graden)
in eerste instantie verwarming temp op koud (wordt de koelvloeistof sneller verwarmd door de motor omdat de kachelradiateur dan niet meer het koelwater koelt)
blower op 2 op de voorruit, eventueel met doekje/zeem ruit schoon houden
als temp meter begint los te komen kan de verwarming een hogere temp instelling krijgen.
Zeker zonder airco is de T4 niet een uitblinker in ruitontwaseming bij nat weer, daar moet je mee leven
in eerste instantie verwarming temp op koud (wordt de koelvloeistof sneller verwarmd door de motor omdat de kachelradiateur dan niet meer het koelwater koelt)
blower op 2 op de voorruit, eventueel met doekje/zeem ruit schoon houden
als temp meter begint los te komen kan de verwarming een hogere temp instelling krijgen.
Zeker zonder airco is de T4 niet een uitblinker in ruitontwaseming bij nat weer, daar moet je mee leven
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Verwarming optimaal instellen
Condens op de voorruit komt in eerste instantie van vocht uit de auto zelf.
Een 'droge' auto zal aan de binnenkant niet gauw beslaan of bevriezen
Misschien een vochtvreter in de auto zetten? Heb ik nooit geprobeerd. Heb wel eens spul op de voorruit
gespoten welke condens tegen gaat. Dit werkt goed.Helpt in de douche ook op de spiegel.
Dit om de paar dagen herhalen. Liefst 's avonds.
In iedergeval de voorruit zo snel mogelijk droog maken met een handdoek oid.
En dan de handdoek wel meenemen naar huis
Een 'droge' auto zal aan de binnenkant niet gauw beslaan of bevriezen
Misschien een vochtvreter in de auto zetten? Heb ik nooit geprobeerd. Heb wel eens spul op de voorruit
gespoten welke condens tegen gaat. Dit werkt goed.Helpt in de douche ook op de spiegel.
Dit om de paar dagen herhalen. Liefst 's avonds.
In iedergeval de voorruit zo snel mogelijk droog maken met een handdoek oid.
En dan de handdoek wel meenemen naar huis
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- Multivan Generation
- Berichten: 34129
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Verwarming optimaal instellen
Wat ook heel belangrijk is,
is een schoon en vers interieur luchtfilter..
Hoe beter dat is, des te minder condens zal je ook hebben (vanuit de auto zelf dan he)
is een schoon en vers interieur luchtfilter..
Hoe beter dat is, des te minder condens zal je ook hebben (vanuit de auto zelf dan he)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...