Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
minderkoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2008, 10:20

Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door minderkoet »

Hallo,

De laatste tijd blijft er bij mijn T4 102 tdi iets draaien na stoppen van de motor, het klinkt als het geluid van een computer ventilator en zit aan de linkerzijde van de motor.

Wie weet wat dat is?

groet, Minderkoet
:T44EVER
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door Harm »

Is misschien het extra koelwaterpompje dat de motor nog even nakoelt als de motor wordt afgezet.
Met dit weer zou ik dit echter niet verwachten, bij mij werkt dit pompje alleen als ik de motor uitzet direkt na een zware bergklim in de zomer.
Gebruikersavatar
minderkoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2008, 10:20

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door minderkoet »

Heb ik ook aan gedacht, maar ik ben geen scheurfanaat (soms wel natuurlijk) dus met dit weer verwacht je geen nakoeling geluiden. Bovendien is het iets van de laatste twee weken...

Minderkoet :T44EVER
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door Rozwen »

Eindelijk nog iemand. Ik had dat ook een keer een jaar geleden. Ik heb me suf geprakiseerd wat dat zou kunnen geweest zijn. De tank was wel bijna leeg en na het vol tanken nooit meer gehad. Het leek inderdaad net een ventilatortje of een klein pompje wat na het stopzetten van de motor nog even door bleef draaien maar de normale ventilator was het zeker niet, daar was het een te zacht geluid voor.
Ben benieuwd wat je vindt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door Roger B. (11)61 »

linksvoor is ook de plaats van de motorbijverwarmer, bij lage tempweraturen brandt deze dieselheater als de motor loopt....

Na uitschakelen blijft de ventilator van deze heater nog even nalopen om de kachel te koelen en de verbrandingsruimte schoon te blazen (uitlaatgassen en dieseldampen).

Ik weet niet of jullie T4's deze optie erop hebben, zoja, dan kan het goed zijn dat je dat hoort
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
minderkoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2008, 10:20

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door minderkoet »

Ik denk dat Harm goed zit, onder de radiateur hangt een pompje dat min of meer los in de slangen hangt en ja hoor, die is de geluidmaker. Heb stekker eraf gehaald dus hoef ik even niet bang te zijn dat de accu morgen leeg staat (had heel de nacht gelopen denk ik want vanmorgen was voor het starten het geluid er nog).
Nu nog uitvogelen waarom hij voeding blijft krijgen >sensor? >relais?
Iets eerder op forum (((Motor van koeling blijft doorlopen door Broertube))) lijkt hetzelfde aan de hand alleen dan een 1.9 uit 199?. Die van mij is van 2002
Wie weet raad waar dit te vinden is?

Zover alvast bedankt :klappen
:T44EVER
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door Harm »

Hallo Minderkoet,

Dit heb ik kunnen vinden, ik hoop dat je Duits niet al te slecht is.
Overigens indien nog niet bekend: één stap terug op deze site kom de in de T4-Wiki Anleitungen pagina, een hele serie handleidingen over allerlei T4-componenten.

http://213.239.212.66/wiki/Pumpe_V51_%2 ... achlauf%29
Gebruikersavatar
minderkoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2008, 10:20

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door minderkoet »

Hartelijk dank Harm, hier kan ik denk ik wel wat mee! Bericht volgt nog over de afloop...

groet, Minderkoet
Gebruikersavatar
minderkoet
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jan 2008, 10:20

Re: Er blijft iets 'aanstaan' na uitzetten van de motor.

Bericht door minderkoet »

Ben inmiddels aanspraak wezen maken op mijn voorkeurselectie-garantie; het blijkt inderdaad een thermoschakelaar te zijn. Het is en dingetje zo in het motorblok geschroefd met een blauwe stekker erop (aan linkervoorzijde van de motor bovenin) Deze meet de temperatuur direct in de motor en stuurt de nalooppomp aan als hij van mening is dat het te warm is. Kennelijk heeft dit exemplaar een byzondere mening en gaat er lekker uit!
Zorg dat de druk van het systeem af is, nieuwe klaarleggen en snel uitwisselen. :koffie
Bij VW krijg je ondertussen koffie (hoort ook bij de garantie)

Allen hartelijk dank!

Minderkoet
Plaats reactie