Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Inderdaad een gewaarschuwd man is er twee waard :toppie

Ik heb daarstraks nog eens gemeten op de afsluiter en bij het gloeien geeft het 11,6 volt en bij het starten 10,8v.
Dat moet volgens mij genoeg zijn om te werken.

Ik heb ook nog eens een paar leidingen losgehad aan de injectoren en het spuit weldegelijk als je start.

Ik weet het niet meer zenne :muur
Geen foutmeldingen.
Diesel spuit eruit als je start.
Waarom wil dat pokkeding dan ni starten ???
Zou het dan toch de voorinspuiting zijn die niet meer klopt of gewoon niet meer werkt.

Iemand nog een idee wat ik kan doen om de pomp te testen?
Of gewoon demonteren en dan wegdoen om te testen en eventueel te repareren?
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Klinkt dan toch als electronisch probleem of compressie probleem.

Compressie afname gebeurt doorgaans niet vanzelf ineens, dan moet je denken aan langzame slijtage verschijnselen.
Als het wel plots gebeurd dan zoek ik het in de riem (nokkenastiming controlleren)

stap 1) is de riem al vervangen (128000 is NET voorbij het advies interval van VW (120.000), verstandiger is om het eerder te doen (rond 100.000)/ zo niet, dan vrees ik het ergste...

stap 2) Controlleer de riemen, nokkenasriem en pompriem. Kijk vooral ook of over de HELE omtrek nergens tandjes missen.

stap 3) Controlleer de nokkenastiming, één tandje verspringen betekend heel beroerd starten, twee misschien helemaal niet starten? waarbij ik weet dat 1 tandje geen schade veroorzaakt, bij 2 weet ik het niet) Als je het kleppendeksel verwijderd (en ik meen dat er nog een kapje onder zat) kun je de tuimelaars zien, als de cilinder in het Bovenste dode punt staat staat de nokkenas op tuimelstand (ene tuimelaar komt omhoog en de ander gaat net naar benee) In het koppelingshuis zit bovenin een kunststof dop, hieronder is met wat moeite een merkteken voor BDP van cilinder 1

Stap 4) regel weer een VAGcom kenner met apparatuur en lees het inspuittijdstip uit ter controle....

Stap 5) demonteer de verstuivers en doe een compressie test en eventueel een lektest

verder kan ik zo 1,2,3 niet zeggen wat je nog kunt doen


Een van de dingen die ik meegemaakt heb is dat de kabelboom in de dikke flexibele buis onderaan de motor beschadigde adres had (isolatie bros geworden door temperatuur en olie (wel bij 300.000 km en 11 jaar)) De drie adres van de stekker onderaan de pomp waren slecht en de kabel van de hogedruksensor voor oliedruk.
Als de kabel van de oliedruksensor aan massa komt slaat de motor af (en zolang ie aan massa ligt zal ie waarschijnlijk ook niet aanslaan)EN is de sensor ook meteen dood for ever (14 euro geloofik)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

De riemen heb ik als eerste gechekt en die zijn nog in orde.
Ze zijn vervangen op 103000km.
De kabels zijn allemaal in perfecte staat.
RON
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
fouten die er in zaten:

adres 01 : 17656, 17946
adres 17: 01314
adres 19: 01314

massakabel is gecheckt plus aansluiting zuiver geschuurd, de meest linkse stekker is gecheckt op corrosie, bovenste aansluiting op de pomp gecontroleerd en zuiver gemaakt.

Na het wissen van de fouten, proberen te starten en niet willen aanslaan.
Dus: contact omdraaien, veel lampjes aan, gloeilampje gaat uit, relais 109 wordt aangestuurd (hoor je tikken en ook voorgloeirelais hoor je tikken, starten (de startmotor draait), maar slaat niet aan.

Diesel krijgt hij volgens dukerider dus wel.
Ik denk dat de brandstofpomp inwendig niet okee is, en / of dat er een probleem met de motorcomputer zelf is.

Iemand anders nog ideëen?>
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Peter

Waaruit concludeer jij dat er toch een probleem zou kunnen zijn met de computer ?
Als dat eventueel zo moest zijn dan kan ik hiervoor gaan aankloppen bij Tunex, zij geven 2 jaar garantie op hun werk.
De kans is groot dat ALS het de computer is dat dan de fout bij Tunex zou liggen, alhoewel de auto perfect reed daarvoor.
RON
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Multivan Generation »

door de foutcode die eruit komt bij adres 17 en 19, zou het zo kunnen zijn dat er mogelijk iets mis zou kunnen zijn met de motorcomputer.
Maar dat is de duurste optie(storing).

Die is overigens wel te testen, maar ik kan dat niet.

Ik zou eerst denken aan de inspuitpomp te laten checken bij een Bosch-center,
ook omdat dit waarschijnlijk de goedkoopste en snelste check is.

Trouwens na het verwijderen van de foutcodes, en een aantal startpogingen worden er GEEN fouten in de motorcomputer weggeschreven.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Harry 341 »

Een kleine opmerking,dat het gloeirelais klikt wil NIET zeggen dat ie het ook doet!
Ik heb het zelf meegemaakt,klikte wel maar gloeien nee dus.Na aandrukken van het relais en vasthouden tot het klikte wel gloeien/starten,zekeringkast vervangen en daarna geen probleem meer.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Controleer toch even de pomptiming.

Zet vliegwiel op tijd en controleer het merkteken van je brandstofpomp. Eventueel krukas nog eens ronddraaien als je geen merkteken bij de pomp ontdekt.

Het merkteken op de pomp moet iets voorbij de gluif in het pomphuis staan.( en halve tand ).

Van de voorzijde van de motor gezien rechtsom er voorbij.( Met de draairichting van de motor er voorbij.

Probeer ook een de motor te starten en lees meetwaardeblok 00 uit, tweede waarde tussen de 20 en 80 liggen. Ligt hij hier ver vanaf pomp niet meer optijd.

Uit de storingscodes haal ik het volgende.

De code's 01314 door het verwijderen van relais 109 met contact aan.
Hierdoor wordt motorstuurapparaat niet meer herkent via canbus door instumentenpaneel en gateway, welke ook in het instumentenpaneel zit.

Storing 17946 door het extern voeden van de klep.

Echter de code 17646 geeft toch duidelijk aan dat de pomptiming niet in orde is.

Probeer je motor te starten zonder slang van intercooler naar egr klep. Laat iemand je motor starten en spuit dan met kleine stootjes remreiniger in de egr klep en kijk of de motor aanstaat.
Lees opnieuw storing uit. Waarschijnlijk weer 17646. Motortiming niet meer okee.

Succes Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:Een kleine opmerking,dat het gloeirelais klikt wil NIET zeggen dat ie het ook doet!
Ik heb het zelf meegemaakt,klikte wel maar gloeien nee dus.Na aandrukken van het relais en vasthouden tot het klikte wel gloeien/starten,zekeringkast vervangen en daarna geen probleem meer.
grtz.Harry
Harry, hij heeft een TDI, bij deze temperaturen starten die (normaal) bijna net zo goed zonder gloeien als met,

bij een 2,4 is het gloeisysteem veel harder nodig bij deze temperaturen dan bij de TDI's
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef:Controleer toch even de pomptiming.

Zet vliegwiel op tijd en controleer het merkteken van je brandstofpomp. Eventueel krukas nog eens ronddraaien als je geen merkteken bij de pomp ontdekt.

Het merkteken op de pomp moet iets voorbij de gluif in het pomphuis staan.( en halve tand ).

Van de voorzijde van de motor gezien rechtsom er voorbij.( Met de draairichting van de motor er voorbij.

Probeer ook een de motor te starten en lees meetwaardeblok 00 uit, tweede waarde tussen de 20 en 80 liggen. Ligt hij hier ver vanaf pomp niet meer optijd.

Uit de storingscodes haal ik het volgende.

De code's 01314 door het verwijderen van relais 109 met contact aan.
Hierdoor wordt motorstuurapparaat niet meer herkent via canbus door instumentenpaneel en gateway, welke ook in het instumentenpaneel zit.

Storing 17946 door het extern voeden van de klep.

Echter de code 17646 geeft toch duidelijk aan dat de pomptiming niet in orde is.

Probeer je motor te starten zonder slang van intercooler naar egr klep. Laat iemand je motor starten en spuit dan met kleine stootjes remreiniger in de egr klep en kijk of de motor aanstaat.
Lees opnieuw storing uit. Waarschijnlijk weer 17646. Motortiming niet meer okee.

Succes Chris
Code 01314 daar had ik al een vermoeden dat het zoiets zou kunnen zijn.
Het zou ook kunnen liggen aan het feit dat de auto recent gechipt is.

Code 17946 Dat heb ik dus inderdaad geprobeerd; de klep te voeden met een externe voeding.

Code 17656 Zou dat ook kunnen komen door een defecte pomp ??

Ik ga morgen eens proberen met Start Pilot om te zien wat er dan gebeurd.
Het enige probleem is dan dat ik hem voorlopig niet zelf kan uitlezen.
De kabel is ondertussen wel besteld :lach

Let wel het is code 17656 en niet 17646
Laatst gewijzigd door dukerider op 20 jan 2008, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
RON
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Wees met start pilot wat voorzichtig. Dit geeft een wat agresievere verbranding dan als je het met remreiniger probeerd. Toerental kan bij aanslaat met startpilot snel erg hoog oplopen.
Wees gewaarschuwd.

Chris
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef:Wees met start pilot wat voorzichtig. Dit geeft een wat agresievere verbranding dan als je het met remreiniger probeerd. Toerental kan bij aanslaat met startpilot snel erg hoog oplopen.
Wees gewaarschuwd.

Chris
OK dat zal ik doen, we gebruiken het op het werk zeer veel, maar dat zijn natuurlijk niet mijn eigen motoren :bonk

Dit vond ik nog op de site van Gerrit Speek bij fout 17656

Mogelijke oorzaken:
Inspuitbegin (pomptiming) verkeerd
Ventil voor het inspuittbegin (N108) is defekt
Geber für Nadelhub (G80) defekt
Tank is leeggereden
Brandstoftoevoer is niet in orde
Gebrek aan brandstof
Lucht in het brandstofsysteem
Förderbeginn nicht i.O

Dat ventiel N108 zit dat in de pomp zelf dan ??
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Die code geeft aan dat het tijdstip dat de naaldlichthoogtesensor op verstuiver 5 (dacht ik) aangeeft buiten de marges ligt van wat de motorcomputer acceptabel vindt.... dan kan duiden op diverse dingen ook op een inspuitpomp die defect is.

De dealer heeft mij ook verteld dat mijn inspuitpomp kapot was, zou een nieuwe op moeten (dik 1500 euro) of revisie (kleine 1000 euro), Uiteindelijk heeft het me veel tijd en een half rolletje stoftape gekost omdat de isolatie van de aders van de kabelboom afgebrokkeld waren...

De Boschdienst vertelde me dat de inspuitpompen van de T4 maar zelden voortijdig (bij veel minder dan pakweg 500.000km) kapot gaan, en hij vond de conclusie van de dealer zonder gedegen onderzoek erg voorbarig..... ik zou eerst compressie, verstuivers, en dergelijke nakijken alvorens de duurste optie te nemen.,....

EDIT:
FIJN zo'n snelle (maar niet heus) verbinding via ISDN en satteliet...twee berichten geplaats NADAT ik bericht verzenden geklikt had en voordat mijn bericht op het forum aankwam..... ik wil ADSL!!!!!


Ik vermoed dat dat ventiel inderdaad in de pomp gezocht moet worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Pascal-141 »

Christoffel schreef:Controleer toch even de pomptiming.

Zet vliegwiel op tijd en controleer het merkteken van je brandstofpomp. Eventueel krukas nog eens ronddraaien als je geen merkteken bij de pomp ontdekt.

Het merkteken op de pomp moet iets voorbij de gluif in het pomphuis staan.( en halve tand ).

Van de voorzijde van de motor gezien rechtsom er voorbij.( Met de draairichting van de motor er voorbij.

Dat had ik ook reeds gezegd tegen Dukerider : de timing controleren.
Er komt rook uit de uitlaat tijdens het starten,maar hij slaat niet aan ,dus...
De startmotor doet zijn werk , je hebt compressie , en je spuit diesel in : dan moet een diesel starten , tenzij de timing niet correct staat natuurlijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Harry 341 »

Dankjewel Roger.weer wat geleerd.
grtz.Harry
Plaats reactie