Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

stuurbekrachtiging-geluid -olie????

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door daan de buschaufeur »

wie heeft er een helder idee of informatie.
we zijn in bezit van een t4 19td van '97
als het koud is hoor ik de pomp van de stuurbekrachtiging zingen.
de olie is nog nooit ververst.
ik weet niet wat voor olie er in moet en hoe ik hem kan verversen.
ik denk dat de olie vervuilt is en dus dikker, en dan nog de koude erbij,
dan is de olie extreem dik. :wjw :T44EVER
goedkoop is niet altijd goed
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Oskar 725 »

Hallo daan de buschaufeur,
volgens VW hoeft de olie niet ververst te worden, maar kan geen kwaad.
Eerst de soort olie: is deze rood? met een rood dopje op het reservoir? dan zit er ATF-olie in het systeem(automaat bak olie), is de olie groen? met een groen dopje op het reservoir? dan zit er VW- stuurpomp olie in.
je kan in beide gevallen de dikke soepele slang op de pomp los maken en de olie zal er uit lopen (niet alles), slang weer vast, vullen met verse olie van dezelfde soort, motor starten, een paar keer heen en weer sturen, navullen. en als het mee zit is/wordt het geluid minder.
Er kan natuurlijk ook van allerlei anders aan de hand zijn zoals een slappe/slechte snaar of een lager in de pomp.
Olie verversen is in ieder geval de goedkoopste oplossing en baat het niet dan schaadt het ook niet. :ikrij
Succes,
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Pascal-141 »

Als je de stuurbekrachtigingsolie toch gaat vervangen , kun je best het systeem eens goed doorspoelen.
Koop dus een liter of 2 extra van die olie , en spoel daarmee het systeem door , dan ben je zeker dat alle onreinheden er mee uit zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
daan de buschaufeur
Berichten: 58
Lid geworden op: 21 dec 2007, 20:38
Locatie: geersdijk

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door daan de buschaufeur »

bedankt voor de tips.
ik heb een groene dop dus zal er vw stuurpomp olie in moet
heeft iemand specificaties van vw olie of kan ik het vervangen door versnellingbak olie voor een automaat.
weet iemand hoeveel olie er in het hele systeem gaat? :ikrij :goodidea
goedkoop is niet altijd goed
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Johan191 »

Ik heb er lang geleden een fles van gekocht. Was niet goedkoop dat spul. Wanneer ik het mij goed herinner was ik 15 euro voor een literfles kwijt.
Brega Powersteering voor VW en AUDI specifikaties VW TL 521 46
Dit spul is groen van kleur en onder andere ook bij Brezan verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Oskar 725 »

Nee, je mag het niet vervangen voor andere olie, je hoeft 'em niet bij VW te kopen maar als je in de universele handel gaat wel vragen om stuurpompolie voor VW.
Ken de specificaties niet, maar het luistert wel nauw maar dat weten de universele ook.
Weet wel als je de olie vervangt voor automaat olie dat je afdichtingen van je pomp en stuurhuis oplossen, dit gebeurd andersom ook.
Succes, :toppie
Groet, Oskar.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door wilko »

Pascal-141 schreef:Als je de stuurbekrachtigingsolie toch gaat vervangen , kun je best het systeem eens goed doorspoelen.
Koop dus een liter of 2 extra van die olie , en spoel daarmee het systeem door , dan ben je zeker dat alle onreinheden er mee uit zijn.
Hoe doe je dit? Ik heb `s winters (als de olie dik is?) ook last van een piepend stuur. Als de boel is opgewarmt is het weer verdwenen en verder nooit geen last. Ik wil zo wie zo de stuurbekrachtigingsolie verversen, maar hoe kun je de boel het beste door spoelen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Pascal-141 »

wilko schreef:
Pascal-141 schreef:Als je de stuurbekrachtigingsolie toch gaat vervangen , kun je best het systeem eens goed doorspoelen.
Koop dus een liter of 2 extra van die olie , en spoel daarmee het systeem door , dan ben je zeker dat alle onreinheden er mee uit zijn.
Hoe doe je dit? Ik heb `s winters (als de olie dik is?) ook last van een piepend stuur. Als de boel is opgewarmt is het weer verdwenen en verder nooit geen last. Ik wil zo wie zo de stuurbekrachtigingsolie verversen, maar hoe kun je de boel het beste door spoelen?
Olie aflaten door een slang onderaan los te halen , dan terug vastzetten en nieuwe olie erop. Dan motor doen draaien en stuur een paar keer van links naar rechts draaien , eventueel een ritje gaan maken zodat de olie wat opwarmt . Dan terug de olie eraf laten en dan terug opvullen met nieuwe olie . Dan is je systeem eens gespoeld .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door bartt4 »

olie verversen zou de oplossing kunen zijn. wat ook voorkomt zekers met wat hogere kilometerstanden is dat het pompje wat slijt. en dan ook bij gekuiden geeft.
En niet te vergeten de snaar en riemspanning.
RUBBEREXPRESS
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door wilko »

Het piepen komt alleen in de winter voor als de bus nog koud is. Als de boel een beetje is opgewarmt en onder normale omstandigheden hoor ik het niet, dus vandaar dat ik de olie verdenk. (dikker bij koude temperatuur)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Roger B. (11)61 »

de v-snaar kan net zo goed reageren op koude en vocht

en die olie maakt geen herrie, dus kan het alleen zijn dat iets in de bekrachtiging op de viscositeit van de olie reageert (en eerst blijkbaar niet) en dus richting versleten gaat, meestal de pomp

volgens mij veranderd de dikte van de olie niet of nauwelijks, en zou het ook geen punt mogen zijn gezien er niet voorgeschreven wordt dat de olie ververst dient te worden (wat niet wegneemt dat het waarschijnlijk geen kwaad kan het wel te doen)

Als nieuwe olie helpt, dan is dat zeer waarschijnlijk maar tijdelijk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Harry62 »

In principe is het zo als je de olie van het stuurhuis moet vervangen omdat het vervuild is,kun je er van uitgaan dat er wat is versleten.
De vervuiling komt namelijk van de slijtage van het stuurhuis of je stuurpomp. Vervangen van de olie zal dus ook van tijdelijke aard zijn.

Olie moet een mooie heldere kleur hebben. Meestal rood maar kan ook een andere kleuren zijn.

Ik zou in ieder geval beginnen met spannen van de V snaar of misschien vervangen van de V-snaar.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: stuurbekrachtiging-geluid -olie????

Bericht door Roger B. (11)61 »

in het geval van VW T4, olie de zelfde kleur als het kleine dopje in de deksel van het reservoir heb ik me laten vertellen.....groen (VW stuurolie) of rood (ATF)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie