Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak demonteren

vragen over de T5
Plaats reactie
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

versnellingsbak demonteren

Bericht door herman94 »

bij mij is gebleken dat er speling op het massa vliegwiel zit . deze moet compleet vervangen worden incl . koppeling daar dit een dure aangelegenheid is wil ik daar misschien zelf aan beginnen . dus als er iemand de volgorde weet van het demonteren en wat ik allemaal tegen kan komen hoor ik dat heel erg graag .
herman 94 mv highline 128 kw 2004 km 157000 .
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door pieters »

Hallo Herman ,

Ik vertrouw mijn vliegwiel ook niet zo meer.
Ben ook wel geintreseerd in het zelf demonteren hiervan tezijner tijd.

Een ruwweg geschetste omschrijving van de werkvolgorde en demontage van de verschillende onderdelen zouden het voor mij al wel doen denk ik.
De omgekeerde volgorde gaat dan wel lukken.
Enkele spannende vragen alvast.
Moet het subframe er onder uit?
Kan de aansluiting van de condensor van de ac blijven zitten?
Nou ja jullie begrijpen het al wel een omschrijving zou leuk zijn.

Zie uit naar jullie reacties
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door vaniac »

Op de volgende website kun je de orginele VW-servicedocumentatie bestellen. https://erwin.volkswagen.de/erwin/showH ... D.ASTPVWE1
Deze is niet goedkoop, maar wel compleet en uptodate.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door appie »

Dit is geen klusje om met oprijdbokkies voor de deur te doen. Het is een beste klus alles moet los. ((frame aandrijfassen enz)
Neemt de bus!
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door herman94 »

hoi appie ik begrijp ook wel dat dit niet te doen is op oprijbokjes maar het gaat mij alleen om in welke volgorde ik alles los moet maken . voor de prijs van 1250 ,00 en dit alleen voor de uren kun je heel wat voor sleutelen .
herman 94
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door pieters »

Hallo Appie,

Ik begrijp je bezorgdheid.
Ik weet wel wat ik ongeveer kan verwachten.
Een paar aandrijfassen dat is het punt niet maar dat weet jij ook wel.
Kun je me de volgorde ongeveer geven.
En vooral wat wel los te halen maar vooral wat niet nodig is.
Ga het zo wie zo niet bij een dealer meer laten doen.

Bedankt alvast.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door Kobus »

Ik zou e.e.a. eerst even bij de garage navragen: bij mij zat er 75% coulance op en ik hoefde uiteindelijk slechts € 325 ex te betalen. Het verhaal met het 2-massa vliegwiel is al erg lang een overbekend probleem bij de T5.
stop the rat race
herman94
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:16
Locatie: eindhoven

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door herman94 »

hoi kobus mag ik vragen waar je geweest bent voor reparatie ,want als ik geen coulance krijg (zijn ze nog na aan het vragen) wil ik hem wel daar laten maken .ik moet namelijk zonder coulance 2500,00 euro betalen. ik heb vorig jaar ook de waterpomp stuk gehad ,daar kreeg ik 50 procent coulance op maar ik moest toch nog 350,00 euro betalen leek mij wat veel maarja .
herman 94
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door Kobus »

Misschien dat er nog een (fors...) prijsverschil zit tussen een 86 pk en 174 pk koppeling/vliegwiel? Mijn auto had ook nog maar erg weinig km's gereden, zo'n 20.000, maar viel al wel buiten de garantieperiode. Ik heb de mijne overigens laten maken in de regio Rotterdam; ik weet niet of ik namen mag noemen op het forum. En of ik tevreden ben over mijn garage laten we maar even in het midden.
Ik zou zeker nog even aandringen op coulance; het probleem met het vliegwiel is al jaren een groot probleem bij de T5!
stop the rat race
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door Pim 328 »

Als je geen speciaal gereedschap hebt zou ik er niet aan beginnen.

Maar het volgende moet los :

Subframe, hiervoor moet je het stuurhuis loshalen en de motorsteunen. deze kun je in 1 geheel met de stabilisatorstang demonteren.
Deze wel goed aantekenen en speciaal gereedschap erin draaien om het subframe precies recht onder de auto te krijgen doe je dit niet grote kans dat je stuur scheef staat en dat het bij het opnieuw uitlijnen weer los gehaald moet worden.
Alle bouten die loshaalt van het subframe, stuurhuis motorsteunen moeten vervangen worden allemaal rek bouten.

Aandrijfassen moeten er onder uitgehaald worden (moeren vervangen)

Motor in een steun hangen die je boven de motor plaatst en op je front komt te staan en op je schokbrekers steunen.
hiervoor parafan en platen hieronder weghalen.

Rechtermotor steun loshalen en als je deze los hebt 10 cm laten zakken.
Schakelkabels los halen
Startmotor loshalen ( hierachter zit nog een bout waar de bak mee vast zit (alleen bij 5 cil motoren)
Koppelingscil. leiding los halen (moet wel opnieuw ontlucht worden nadat alles weer is ingebouwd) hier kom je na inbouwen heel lastig bij
Dan kun je de bak loshalen hierna koppeling en vliegwiel vervangen ook weer alle bouten vervangen.

Als je geen brug hebt (2 koloms) dan kun je het vergeten dan gaat het je niet lukken. 4 kolomsplaat brug en put gaat het niet op lukken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: versnellingsbak demonteren

Bericht door pieters »

Helemaal goed pim.

Ik ben er nog niet aan toe het werkt allemaal nog te redelijk.
Maar aan je volgorde daar heb ik wat aan.
Ik schat mezelf voldoende technisch in.
Een steun om de motor op te hangen die kan ik zelf wel maken.
Het moet wel op een put gebeuren en dat zal een lastige worden dat geloof ik wel.
Maar met wat extra steunen onder de auto gaat dat ook wel lukken.
Met name de positie van het subframe daar zal ik extra aandacht aan besteden voor het loshalen.
Desnoods maak ik een montage mal voor het loshalen.
Je begrijpt het al ik ben een doorzetter en zo eigenwijs als de nacht.
Het zal wat langer duren geen twijfel,
maar in alle rust gaat het lukken.
Links om of rechts om.
Ik houd jullie terzijner tijd op de hoogte.

Pim hartelijk dank voor je volgorde.
Plaats reactie