Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
andere uitlaat
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
andere uitlaat
Vrijdag middag en zaterdagmiddag was ik eens aan de beurt,
een nieuwe uitlaat.
Al jaren terug de afspraak met mijn vrouw gemaakt, dat mocht er een uitlaat deel vanonder vallen,
dat ik dan een RVS uitlaat van voor tot achter mocht laten maken.
Prijsopvraag gedaan bij EPS en ook bij Skytune in Maldegem (België),
en nadien besloten om naar België te gaan. Veel dichterbij voor ons en ook nog eens veel goedkoper.
Met dat goedkoper spreken we niet over 50 euro maar over een paar 100 euro's..
En ook wij moeten er hard voor werken.
Maar goed, vrijdag middag daar naartoe gereden,
uitlaat vanaf de achterzijde naar voren toe demonteren, ook de downpipe.
Oude downpipe
De diameter is bepaald door Stijnh en die kwam voor de binnendiameter op: 45 mm
en de rest van het originele uitlaatsysteem heeft een binnendiameter van 50 mm.
De nieuwe downpipe
Nu dus binnendiameter van 60 mm
Toen daar op de parkeerplaats blijven slapen, het werd al half 7 's avonds en de volgende ochtend zouden er wat jongelui langskomen en er tussendoor komen, voor de plaatsing van wat uiterlijk vertoon. Daarna zou er bij ons verder gegaan worden..
De eindpijpen zijn in de huidige Audi A6 TDI-stijl gemaakt met dit verschil,
dat we beide eindpijpen aan de linkerzijde aan de einddemper hebben.
nog wat plaatjes..
en deze
Er zat dus uiteindelijk wat meerwerk aan, maar de offerteprijs werd NIET aangepast,
offerteprijs is de prijs die je betaald en niet meer!
Wat merken we met het rijden?
Het geluidsniveau is gelijk gebleven,
bij accelereren gaat het allemaal (wat/nog) gemakkelijker,
vooral in de derde versnelling gaat het doortrekken veel rapper..
En belangrijk nieuws voor de Belgische T4 rijders,
ze leveren uitlaten met attest! Daarvoor betaal je dan overigens wel 35 euro meer,
en het geld alleen voor hele uitlaatsystemen en alleen als zij hem plaatsen.
Al met al een aanrader..
Wat is er vervangen?
Downpipe, roetkatvervangende pijp, middendemper en einddemper,
Datzelfde zit er weer terug onder maar nu met een pijpdiameter van 60 mm..
Voor vragen over de prijs kun je mij een sturen, bij interesse..
Oja, en toen ik daar toch op de brug stond en hij aan de downpipe bezig was,
heb ik meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een stabilisatorstang aan de achterzijde te monteren
een nieuwe uitlaat.
Al jaren terug de afspraak met mijn vrouw gemaakt, dat mocht er een uitlaat deel vanonder vallen,
dat ik dan een RVS uitlaat van voor tot achter mocht laten maken.
Prijsopvraag gedaan bij EPS en ook bij Skytune in Maldegem (België),
en nadien besloten om naar België te gaan. Veel dichterbij voor ons en ook nog eens veel goedkoper.
Met dat goedkoper spreken we niet over 50 euro maar over een paar 100 euro's..
En ook wij moeten er hard voor werken.
Maar goed, vrijdag middag daar naartoe gereden,
uitlaat vanaf de achterzijde naar voren toe demonteren, ook de downpipe.
Oude downpipe
De diameter is bepaald door Stijnh en die kwam voor de binnendiameter op: 45 mm
en de rest van het originele uitlaatsysteem heeft een binnendiameter van 50 mm.
De nieuwe downpipe
Nu dus binnendiameter van 60 mm
Toen daar op de parkeerplaats blijven slapen, het werd al half 7 's avonds en de volgende ochtend zouden er wat jongelui langskomen en er tussendoor komen, voor de plaatsing van wat uiterlijk vertoon. Daarna zou er bij ons verder gegaan worden..
De eindpijpen zijn in de huidige Audi A6 TDI-stijl gemaakt met dit verschil,
dat we beide eindpijpen aan de linkerzijde aan de einddemper hebben.
nog wat plaatjes..
en deze
Er zat dus uiteindelijk wat meerwerk aan, maar de offerteprijs werd NIET aangepast,
offerteprijs is de prijs die je betaald en niet meer!
Wat merken we met het rijden?
Het geluidsniveau is gelijk gebleven,
bij accelereren gaat het allemaal (wat/nog) gemakkelijker,
vooral in de derde versnelling gaat het doortrekken veel rapper..
En belangrijk nieuws voor de Belgische T4 rijders,
ze leveren uitlaten met attest! Daarvoor betaal je dan overigens wel 35 euro meer,
en het geld alleen voor hele uitlaatsystemen en alleen als zij hem plaatsen.
Al met al een aanrader..
Wat is er vervangen?
Downpipe, roetkatvervangende pijp, middendemper en einddemper,
Datzelfde zit er weer terug onder maar nu met een pijpdiameter van 60 mm..
Voor vragen over de prijs kun je mij een sturen, bij interesse..
Oja, en toen ik daar toch op de brug stond en hij aan de downpipe bezig was,
heb ik meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een stabilisatorstang aan de achterzijde te monteren
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 07 sep 2008, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: andere uitlaat
Hoi Peter,
Ziet er geweldig uit. Heb je ook een foto van het onderaanzicht?
De middendemper die gebruikt is, is dat een absorptiedemper?
Groeten,
Richie
Ziet er geweldig uit. Heb je ook een foto van het onderaanzicht?
De middendemper die gebruikt is, is dat een absorptiedemper?
Groeten,
Richie
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: andere uitlaat
Hallo,
dank voor je reactie.
Middendemper en einddemper zijn van het absorptietype.
Foto van het gehele uitlaatsysteem vanaf de onderzijde heb ik niet,
omdat de auto daar op de brug niet zo heel hoog kon, ivm de plafondhoogte
Om hem te plaatsen gaf dat overigens geen probleem...
Mocht je meer foto's willen zien? Stuur me dan even een mailtje..
dank voor je reactie.
Middendemper en einddemper zijn van het absorptietype.
Foto van het gehele uitlaatsysteem vanaf de onderzijde heb ik niet,
omdat de auto daar op de brug niet zo heel hoog kon, ivm de plafondhoogte
Om hem te plaatsen gaf dat overigens geen probleem...
Mocht je meer foto's willen zien? Stuur me dan even een mailtje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: andere uitlaat
Ziet er weer netjes uit Peter, kan je weer jaren mee vooruit.
Gerard
Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Re: andere uitlaat
Hee Gerard, vertel, jij weet weer meer: Is de achteruit van Peter's versnellingsbak dan kapot?
Groeten
Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: andere uitlaat
Jij kan ook nog jaren vooruit, achteruit, naar links, rechts, boven, onder en wat je maar bedenken kan
Oh ja en jij rookt er ook nog bij.
Oh ja en jij rookt er ook nog bij.
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan
Re: andere uitlaat
Hoi peter, wat opvalt is dat de uitlaat geheel ( ? ) is samengesteld uit bochten / delen van bochten / rechte stukken.
Maw niet helemaal is gebogen uit buis. Zijn alle lassen uitgevoerd met backing gas ? anders zien deze er aan de binnenzijde waarschijnlijk niet uit en zorgen voor weerstand en zijn plaatsen waar zich kool gaat afzetten.
Is de diameter nu 45 ipv 50, dus kleiner geworden in de downpipe ?
Maw niet helemaal is gebogen uit buis. Zijn alle lassen uitgevoerd met backing gas ? anders zien deze er aan de binnenzijde waarschijnlijk niet uit en zorgen voor weerstand en zijn plaatsen waar zich kool gaat afzetten.
Is de diameter nu 45 ipv 50, dus kleiner geworden in de downpipe ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: andere uitlaat
@ Pluuke,
de downpipe, de roetkatvervangende buis en alle stukken buis tot aan de einddemper zijn allemaal uit rechte buis van 60 mm gemaakt.
Origineel is de downpipe 45 en de rest 50 mm, dus nu is het veel groter..
Er is gekeken naar de originele loop en bijvoorbeeld de downpipe is samengesteld uit meerdere stukken,
om een zo goed mogelijke werking te krijgen en ook is er rekening gehouden met de versmalling van de buis door buiging met een buigapparaat.
Alleen voor de eindpijpen is er gebruik gemaakt van lasbochten (eentje links en eentje rechts) voor de naar beneden wijzende stukken.
Alleen de laatste pijpjes zijn TIG gelast met argon als backing gas, kan dat?
De rest is MIG gelast..
Alle lassen aan de binnenzijde zijn ook nog eens gecontroleerd en zo nodig verder afgewerkt..
Alle flenzen zijn aan de binnenzijde gelast..
Alleen de aansluitingen op de dempers zijn buitenom gelast...
de downpipe, de roetkatvervangende buis en alle stukken buis tot aan de einddemper zijn allemaal uit rechte buis van 60 mm gemaakt.
Origineel is de downpipe 45 en de rest 50 mm, dus nu is het veel groter..
Er is gekeken naar de originele loop en bijvoorbeeld de downpipe is samengesteld uit meerdere stukken,
om een zo goed mogelijke werking te krijgen en ook is er rekening gehouden met de versmalling van de buis door buiging met een buigapparaat.
Alleen voor de eindpijpen is er gebruik gemaakt van lasbochten (eentje links en eentje rechts) voor de naar beneden wijzende stukken.
Alleen de laatste pijpjes zijn TIG gelast met argon als backing gas, kan dat?
De rest is MIG gelast..
Alle lassen aan de binnenzijde zijn ook nog eens gecontroleerd en zo nodig verder afgewerkt..
Alle flenzen zijn aan de binnenzijde gelast..
Alleen de aansluitingen op de dempers zijn buitenom gelast...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: andere uitlaat
ok, nu snap ik je regeltje
Enneh, mooie look
Klinkt verder goedMultivan Generation schreef:e diameter is bepaald door Stijnh en die kwam voor de binnendiameter op: 45 mm
en de rest van het originele uitlaatsysteem heeft een binnendiameter van 50 mm.
Enneh, mooie look
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: andere uitlaat
ach ja lassen met backing gas is inderdaad beter, sterker en mooier omdat de las dan beschermd wordt tegen zuurstof maar dit wordt eigenlijk alleen toegepast bij dingen waar het heel nauw steekt
het is niet omdat je zonder backing gas last dat er ' stalagtieten ' aan hangen langs de binnenkant maar dit is eerder afhankelijk van de kwaliteit van de lasser ook zonder backing gas kan er gelast worden zonder van die 'stalagtieten'.
en die weerstand, ja inderdaad dat klopt maar als het niet gaat over van die lange uitsteeksels zal dit volgens mij totaal niet meet of voelbaar zijn, bij buizen waar lopende stoffen doorgaan is dit belangrijker
een zeer goede buislasser last trouwens ook geen uitlaten die kan meer verdienen
bij het gebruik van backinggas worden de twee kanten van de te lassen buis afgeloten en van de ene kant wordt er constant argon toegevoegd en langs de andere kant wordt constant gas afgevoerd, een hele onderneming dus
het zou mij dus verwonderen dat ze dit doen maar alles kan natuurlijk
ik las zelf ook met tig, mig,.. maar lassen met backinggas zou ik zelf niet doen voor een uitlaat, dit wil niet zeggen dat er bij mij 'stalagtieten' aanhangen
ik heb de lassen gezien en die zagen er ok uit dus geen probleem en rijden maar
ze lassen natuurlijk zo veel mogelijk mig want dit gaat veeeel sneller
in elke geval een mooie uitlaat voor een mooie prijs
hoe klinkt ie eigenlijk?
het is niet omdat je zonder backing gas last dat er ' stalagtieten ' aan hangen langs de binnenkant maar dit is eerder afhankelijk van de kwaliteit van de lasser ook zonder backing gas kan er gelast worden zonder van die 'stalagtieten'.
en die weerstand, ja inderdaad dat klopt maar als het niet gaat over van die lange uitsteeksels zal dit volgens mij totaal niet meet of voelbaar zijn, bij buizen waar lopende stoffen doorgaan is dit belangrijker
een zeer goede buislasser last trouwens ook geen uitlaten die kan meer verdienen
bij het gebruik van backinggas worden de twee kanten van de te lassen buis afgeloten en van de ene kant wordt er constant argon toegevoegd en langs de andere kant wordt constant gas afgevoerd, een hele onderneming dus
het zou mij dus verwonderen dat ze dit doen maar alles kan natuurlijk
ik las zelf ook met tig, mig,.. maar lassen met backinggas zou ik zelf niet doen voor een uitlaat, dit wil niet zeggen dat er bij mij 'stalagtieten' aanhangen
ik heb de lassen gezien en die zagen er ok uit dus geen probleem en rijden maar
ze lassen natuurlijk zo veel mogelijk mig want dit gaat veeeel sneller
in elke geval een mooie uitlaat voor een mooie prijs
hoe klinkt ie eigenlijk?
Ik rijd T-vier met veel plezier!!
- Multivan Generation
- Berichten: 33917
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: andere uitlaat
Dat klint zowat hetzelfde als voorheen,
aan de binnenzijde van de auto dan toch.
Aan de buitenzijde hoor ik wel iets verschil bij stationair toerental,
maar niet veel...
Aan de andere kant heb ik het ook niet voor het geluid laten doen,
want dan had ik er wel een twister in laten zetten..
aan de binnenzijde van de auto dan toch.
Aan de buitenzijde hoor ik wel iets verschil bij stationair toerental,
maar niet veel...
Aan de andere kant heb ik het ook niet voor het geluid laten doen,
want dan had ik er wel een twister in laten zetten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...