Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door Donald4Motion »

Als een particulier mijn Van overkoopt....


* Betaald hij toch mijn prijs incl. BTW maar zonder BPM (zolang hij h'm op grijs kenteken laat)

* Dan kan hij toch 'grijs' rijden maar wegenbelasting voor geel betalen (ook lekker duur trouwens :groteogen )


Klopt dit?


:yingyang
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door sep »

dag s4 .ik meen dat de particulier ook de bpm betaalt als jij ook bpm hebt betaald tijdens de aanschaf van jou bus ,ik weet niet exact meer vanaf welke datum /jaartal er bpm wordt geheven op grijs kenteken ,die van mij is van 2003 en ik heb geen bpm betaald ,en dus is mijn bus bpm vrij ,...ook bij verkoop ,......daarom worden er practisch geen bussen meer aan particulieren verkocht ,want als je de catalogus prijs inc btw /bpm ziet op een transporter /multivan ,dan wordt je even niet lekker ,....voor het zelfde geld rij je dan in een leuke nieuwe audi a6 /a5 ,etc .........wie betaald prive nou 65000,-/85000,- euro voor een bus ????????complete waanzin ,omgerekend wel even ruim anderhalve ton aan guldens ,het blijft idioot .

mvg sep
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door Donald4Motion »

:zwaai Sep,

Ik heb geen BPM betaald omdat het een grijs kenteken is, dus als hij h'm zo laat dan betaald hij die ook niet toch?!
Maar hij betaald natuurlijk wel de btw.
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door BigRuud »

Particulier (of jij)moet gewoon restbedrag BPM betalen, die van jou is 2 maand oud, dus moet hij nog 98% van het oospronkelijke BPM bedrag betalen. :ie Ook als hij hem op grijs kenteken laat.

Verkoop je hem wel aan een bedrijf, dan zul je vrijstelling aan moeten vragen bij de belastingdienst.


:wjw
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door Wim T4 935 »

Sterker nog, de huidige eigenaar S4Rs is verantwoordelijk voor de BPM afdracht als hij de bus verkoopt. Dus als jij aan een particulier verkoopt slaat de belastingsdienst jou aan voor de BPM. Jij hebt nl ontheffing gekregen als ondernemer en niet de bus die door de ondernemer wordt gebruikt.

TJA: LEUKER KUNNEN WE HET NIET MAKEN, WEL INGEWIKKELDER. ( vrij naar de Belastingdienst)
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door Donald4Motion »

Ik heb nog wat gegoogled en heb dit nog gevonden,

Zibb.nl ontving de volgende vraag:
"Binnen ons bedrijf hebben wij een bestelauto die overbodig is. Deze wil ik verkopen aan mijn zwager. Mijn vraag is nu kan ik een bestelauto zo maar verkopen aan een particulier?"

U kunt een bestelauto aan een particulier verkopen, maar dan moet u wel aan een aantal zaken denken. Wanneer de bestelauto een eerste toelating heeft van voor 1 juli 2005, is op de auto geen BPM betaald. U kunt de auto zonder BPM-betaling verkopen aan uw zwager. Hij betaalt dan het grijskentekentarief voor particulieren.

Wanneer de auto een eerste toelating heeft vanaf 1 juli 2005, dan drukt er BPM op de auto. Als ondernemer heeft u daar zelf geen last van omdat u óf de BPM heeft teruggekregen van de belastingdienst, óf de auto met een vrijstelling voor de BPM heeft aangeschaft.

Verkoopt u een auto met een eerste tenaamstelling van na 1 juli 2005, binnen vijf jaar na aanschaf, dan zult u rest-BPM bij de verkoop moeten betalen. De BPM-heffing moet door de verkopende ondernemer worden betaald en niet door de kopende particulier.

Wanneer uw auto een eerste tenaamstelling heeft vanaf 1 juli 2005, kunt u het beste de auto aan een andere ondernemer of garagebedrijf verkopen. Alleen dan krijgt u niet te maken met een BPM-claim voor de rest-BPM.
Laatst gewijzigd door Donald4Motion op 14 sep 2008, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: even wat info gevraagd betreft BPM & BTW

Bericht door Kobus »

Wim heeft gelijk: "Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder". Te gek voor woorden dat er mensen zijn (die nota bene door ons zelf betaald worden) die voor hun werk zulke regels zitten te verzinnen.....
stop the rat race
Plaats reactie