Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe draden plaatsen/ ligging

vragen over de T5
Plaats reactie
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door Hobbyist »

Ik heb sedert een week mijn T5 in bezit nu en wil deze een beetje uitbreiden met een achteruitrij camera (2 stuks, eentje in deurpaneel en eentje op het dak).
Alsook zou ik graag draden erbij leggen voor achteraan mijn luidsprekers aan te sluiten en een voeding voor extra aansluitingen op de 12V lijn (eventueel 2é batterij achter).

De T5 2005 is een lwb met enkele cabine en gesloten deuren achteraan (vandaar de camera op het dak).
Is er iemand die tips zou kunnen geven waar ik de bedrading het beste leg om de beste weg te volgen in het binnen ruimt , bvb dak of zijwand, alsook hoe ik het beste in het instrumentenbord bepaalde delen demonteer om alles bereikbaar te hebben. Een idee van mij was om een flexibele buis te plaatsen waarna ik achteraf makkelijk er een draad kan bijtrekken (iemand al eens gedaan ?).

Op het instrumentenbord (of in het dubbel din deel van de radio) zou een lcd scherm komen welke ik ook nog moet bevestigen.
Het liefst werk ik steeds om alles zo origineel mogelijk te laten , ik bedoel om zo weinig mogelijk gaten te maken zodat ik later dan veel terug origineel heb.

Heb al veel gelezen op het forum maar weinig van deze info terug gevonden.
Het interieur moet ik ook nog aanpassen maar ik weet dat dit een persoonlijke smaak / keuze is en dat lukt me wel maar eerst moet de bedrading er nog in.

Dus alle mogelijke tips of links zijn welkom

Mvg Luc
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door jw t5 121 »

kun je niet beter een kamera in of onder de bumper plaatsen
Afbeelding
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door Hobbyist »

Dat kan ik zeker nog doen en heb daar vandaag nog een foto van gezien met een camera in de bumper (bus van Painter denk ik) , alleen zit deze in het midden en heb een vaste trekhaak, dus dat is niet zo handig omdat ik waarschijnlijk ook een PDC er op wil plaatsen.
Nu zit deze bevestigd via de 2 ronde rubber doorvoeren bovenaan de achterdeur op het dak.
Dus de enige gaatjes die ik heb zijn in de rubbertjes en kan deze altijd terug mooi afdichten.

Ben nog aan het kijken waar ik de bedrading zou leggen , namelijk boven langsheen het dak waar ook blijkbaar bedrading loopt (origineel) of langs de zijwand.
Gezien ik de bedrading een beetje wil groeperen om alles een beetje deftig te bevestigen ( om gerammel te voorkomen enz).

Alvast bedankt voor de tip

Mvg Luc
Gebruikersavatar
jw t5 121
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:42
Locatie: rijssen
Contacteer:

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door jw t5 121 »

en als je nu eens een achter spoiler plaatst met kamera ??
Afbeelding
Gebruikersavatar
broekhof
Berichten: 309
Lid geworden op: 05 okt 2007, 17:28
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door broekhof »

Jvc heeft een mini camera en die kan je plaatsen naast de handgreep om je linkerdeur open te doen net boven je kentekenplaat.
Je ziet er niets van, alleen als je bukt en naar je kentekenverlichting kijkt
Ik heb er ook 1 aangesloten op me Pioneer klapscherm en het werkt perfect. :gekte :gekte

Gr Coen
Gebruikersavatar
jankees1963
Berichten: 147
Lid geworden op: 19 mei 2008, 21:24

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door jankees1963 »

Heb ook zo,n camera boven mijn kentekenplaat, die koop je al op Ebay voor zo,n 30 Euro en werken prima.

Zoek op Ebay onder : LED SENSOR CAR REAR VIEW PARKING/ REVERSING CAMERA.


grt

Jankees. :T54LIFE

Ze hebben op Ebay ook achteruitkijkspiegels v.z.v. LCD scherm dat werkt ook top.
Afbeelding
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door Guus NLB »

Ik heb een leverancier met een kentekenplaathouder met ingebouwde camera in zijn assortiment. Hoewel ik 'm niet in mijn assortiment heb opgenomen heb ik er wel één voor mezelf gekocht. Die wil ik eigenlijk nog 'ns op m'n aanhanger plaatsen.

Het is de Velleman onderdeelnr. CAMCOLLIC :toppie
Hobbyist
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:29
Locatie: Oudenaarde (regio)

Re: Nieuwe draden plaatsen/ ligging

Bericht door Hobbyist »

De nummerplaat houder met ingebouwde camera is natuurlijk een mooi alternatief en de fabrikant is vlakbij , dus zal daar eens verder naar kijken.
Mijn camera welke nu aan het dak is bevestigd kan ik zonder sporen na te laten makkelijk verwijderen (voordeel van als het niet moet geen extra gaten te maken).

Om de leidingen van achter naar voor te installeren heb ik er de volledig dak bekleding eruit gehaald en daar zie ik een mooie plaats om langsheen te werken.
Kan er iemand zeggen hoe ik het makkelijkste langs da A stijl naar de radio kan toe werken (wat juist te verwijderen / openen of niet).

Een bijkomend vraagje is wat er een goede oplossing zou zijn om een tweede batterij te laden zonder het risico om de originele batterij leeg te trekken als ik enkel op de tweede batterij werk, alsook rekening houdende met de laadstroom als de tweede tamelijk zou leeg zijn. Dit om toch geen gekke dingen tegen te komen met de elektronische onderdelen.

Mvg Luc
Plaats reactie