Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
snaar van de stuurbekrachtiger
snaar van de stuurbekrachtiger
HALLO
Ik heb een t4 camperbus2.4 van 1994 de snaar van de stuurbekrachtiger die slipt .Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan spannen?
vr.gr.
Dehler 4.7
Ik heb een t4 camperbus2.4 van 1994 de snaar van de stuurbekrachtiger die slipt .Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kan spannen?
vr.gr.
Dehler 4.7
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Ik weet dar e op mijne van 2000 een mechanische spanner opzit, als de snaar dan slipt, dan kun je alleen maar vervangen.
Waarschijnlijk kan je die van jouw wel spannen, maar dat gebeurt middels de dynamo te verdraaien. Een dop 13 en een steeksleutel XX, door de grote sleutel te verdraaien komt de snaar vaster of losser te staan.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
René
Waarschijnlijk kan je die van jouw wel spannen, maar dat gebeurt middels de dynamo te verdraaien. Een dop 13 en een steeksleutel XX, door de grote sleutel te verdraaien komt de snaar vaster of losser te staan.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
René
Hoi.
Zover ik weet moet jij die snaar niet spannen met de dynamo maar met een spanner . die jij zelf kunt spannen er zitten twee gaten in waar jij een sleutel met twee pinnen in kunt zetten en dan verdraaien wel eerst de bout losdraaien waar die mee vast zit . en dan spannen die hap.
succes
GR Martin
Zover ik weet moet jij die snaar niet spannen met de dynamo maar met een spanner . die jij zelf kunt spannen er zitten twee gaten in waar jij een sleutel met twee pinnen in kunt zetten en dan verdraaien wel eerst de bout losdraaien waar die mee vast zit . en dan spannen die hap.
succes
GR Martin
rene bedankt gedaan wat je aangaf probleem opgelost
gpw36 schreef:Hoi.
Zover ik weet moet jij die snaar niet spannen met de dynamo maar met een spanner . die jij zelf kunt spannen er zitten twee gaten in waar jij een sleutel met twee pinnen in kunt zetten en dan verdraaien wel eerst de bout losdraaien waar die mee vast zit . en dan spannen die hap.
succes
GR Martin
martin bedankt gedaan wat je aangaf probleem opgelost
gpw36 schreef:Hoi.
Zover ik weet moet jij die snaar niet spannen met de dynamo maar met een spanner . die jij zelf kunt spannen er zitten twee gaten in waar jij een sleutel met twee pinnen in kunt zetten en dan verdraaien wel eerst de bout losdraaien waar die mee vast zit . en dan spannen die hap.
succes
GR Martin
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:32
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
Hallo, ik lees hierboven twee dingen die ik niet kan plaatsen op mijn situatie:
Ik heb een T4 1.9D uit 94
Hierbij zitten er twee snaren:
1 tussen dynamo, pomp en motor; deze is eenvoudig te spannen met de dynamo.
2 tussen de motor en de stuurbekrachtiging. Voor zover ik heb kunnen zien zit de stuurbkrachtigingspomp met een vast steun vast en is niet te spannen; de poulie van de motor ook niet.
Hoe kan ik deze snaar vervangen en vervolgens weer spannen?
(ik moet de dynamosnaar vervangen en hiervoor moet deze snaar eraf).
Gr. Jeroen
Ik heb een T4 1.9D uit 94
Hierbij zitten er twee snaren:
1 tussen dynamo, pomp en motor; deze is eenvoudig te spannen met de dynamo.
2 tussen de motor en de stuurbekrachtiging. Voor zover ik heb kunnen zien zit de stuurbkrachtigingspomp met een vast steun vast en is niet te spannen; de poulie van de motor ook niet.
Hoe kan ik deze snaar vervangen en vervolgens weer spannen?
(ik moet de dynamosnaar vervangen en hiervoor moet deze snaar eraf).
Gr. Jeroen
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
ik zie hier (als ik me niet vergis) drie verschillende motoren voorbij komen...
Dehler zegt bij de vraagstelling al dat ie een 2,4D heeft
Berrie/Rene zegt in zijn bus....die hebben allebij een TDI als ik me niet vergis (of hebben jullie meer dan twee T4's met zijn tweetjes??)
Jeroen heeft het over een 1.9TD en dit is dus de derde motorvariant...
Ik kan geen zinnig antwoord geven omdat is de 2,4 niet ken.
Dehler zegt bij de vraagstelling al dat ie een 2,4D heeft
Berrie/Rene zegt in zijn bus....die hebben allebij een TDI als ik me niet vergis (of hebben jullie meer dan twee T4's met zijn tweetjes??)
Jeroen heeft het over een 1.9TD en dit is dus de derde motorvariant...
Ik kan geen zinnig antwoord geven omdat is de 2,4 niet ken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
Klopt wat je aangeeft, maar het probleem was inmiddels opgelost zo te zien (koptekst was veranderd) alleen wie het nu goed had weet ik niet, maar het belangrijkste is , piep weg......
René
René
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
Deze span je net als bij een kever,de 4 inbus boutjes losdraaien,(hierbij komen de niet te gebruiken vulplaatjes aan buitenzijde los)
de poelie losnemen en de riem afnemen.Bij plaatsen de vulplaatjes die er tussen zitten terug plaatsen,
motor draaien op je krukas poelie en de spanning van je riem controleren.
Een plaatje meer,riem slapper,een plaatje minder,riem strakker.
Draai bij het controleren wel tenminste twee inbusjes kruislings vast zodat je poelie vlak aan zit,
en torn de motor tenminste een slag.
Maar het probleem is opgelost,meer varianten ken ik ook niet.
Paulus
de poelie losnemen en de riem afnemen.Bij plaatsen de vulplaatjes die er tussen zitten terug plaatsen,
motor draaien op je krukas poelie en de spanning van je riem controleren.
Een plaatje meer,riem slapper,een plaatje minder,riem strakker.
Draai bij het controleren wel tenminste twee inbusjes kruislings vast zodat je poelie vlak aan zit,
en torn de motor tenminste een slag.
Maar het probleem is opgelost,meer varianten ken ik ook niet.
Paulus

VW T5 1.9TDI Lwb
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 01 apr 2008, 10:32
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
De snaren zijn ondertussen vervangen. Viel me mee.
Duidelijk verhaal over die plaatjes tussen de poulie; dit lijkt op de situatie.
Uiteindelijk heb ik dit niet gewijzigd aangezien de bouten erg vast zaten; de snaar zit nu wel een stuk strakker dan de oude. Ik weet niet of dit erg is?
In ieder geval nu geen problemen meer.
Iedereen dank voor de reacties.
Duidelijk verhaal over die plaatjes tussen de poulie; dit lijkt op de situatie.
Uiteindelijk heb ik dit niet gewijzigd aangezien de bouten erg vast zaten; de snaar zit nu wel een stuk strakker dan de oude. Ik weet niet of dit erg is?
In ieder geval nu geen problemen meer.
Iedereen dank voor de reacties.

- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: snaar van de stuurbekrachtiger
Tja,
TE strak is niet goed, een nieuwe snaar zal nog wat rekken/ inlopen op de poelie en daardoor iets losser gaan zitten, ik zou het even in de gaten houden, als het over 500-1000 km niet beter geworden is toch even opnieuw spannen.
Een te grote spanning op de snaar is een te grote belasting op de lagers van de aangedreven aggregaten (dynamo, stuurpomp, aircopomp) waardoor deze kapot zullen lopen
TE strak is niet goed, een nieuwe snaar zal nog wat rekken/ inlopen op de poelie en daardoor iets losser gaan zitten, ik zou het even in de gaten houden, als het over 500-1000 km niet beter geworden is toch even opnieuw spannen.
Een te grote spanning op de snaar is een te grote belasting op de lagers van de aangedreven aggregaten (dynamo, stuurpomp, aircopomp) waardoor deze kapot zullen lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon