Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

reserve brandstof, hoeveel?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door Duveltje-77 »

na het vervangen van de br filter kun je gewoon weer doorstarten sprinkt beetje raar aan maar is maar even
denk ook eens bij de inhoud van de tank bij koud en warm weer peter
ik denk ook dat je beter smorgens of laat in de avond kunt tanken dan krijg je meer waar voor je dieselprijs
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef:
Chiel schreef:Hallo,
Gister onderweg heel even het lampje en zoemer aan. 15km later ging er meer dan 80 liter in...
Kan het zijn dat mijn tank groter is, of heb ik maar heel weinig over??
Gr Chiel
Heb een hele discussie hierover gehad met een pompeigenaar.
Bij zijn oude pomp kreeg ik er nooit meer als 79,60 liter in.
Hij heeft een nieuwe lokatie met nieuwe pompen en nu wordt er iedere keer 82-83 liter getankt.

Ik denk dat het iets te maken heeft met de ijking van de pomp-eenheid..
Dat er geijkt wordt op een uitstroomhoeveelheid van zeg 1 liter.
Die ene liter wordt gewogen en weegt X gram.
Maar die x-gram mag wegen tussen de y1 en y2 gram.
Heb je nu een pomp 1 die, bijvoorbeeld voor een hoeveelheid van 1 liter een gewicht geeft van bijvoorbeeld 980 gram en de andere pomp 2 geeft bij diezelfde liter een gewicht van 1020 gram. Dan kunnen ze allebei in de toegestane range vallen, echter krijg je dan bij pomp 2 meer waar voor je geld/liter..

Ik heb dit niet bevestigd gekregen maar ik vermoed dat het ongeveer zo werkt..
Alleen zal de range veel krapper zijn..

Hoe de ijking precies plaatsvind, dat zou met een vastgesteld gestandariseerd protocol moeten zijn, maar of ze de ijking controleren dmv weging of door het actuele uitstroom volume na te meten, dat weet ik niet..

Oja voor de slimmeriken, het gewicht van 1 liter diesel is natuurlijk veel lager als 1 kg, maar het was maar een voorbeeld.. :knipoog
ik heb enkele jaren terug toen we franse arikels moesten zoeken en lezen( ik had natuurlijke ook de nederlandse versie :knipoog ) eens een artikel gelezen over temeratuurscompensatie aan de pomp
kleine tankstations zouden een redelijk aanzienlijk bedrag verliezen omdat ze brandstof inkopen uit tankwagens die in de zomer goed opgewarmd worden , de brandstof gaat in de tank en gaat koelen en de massadichtheid vergroot . bij het tanken heb je dus meer brandstof per liter dan de verdeler had ingekocht

voor de grote tankstations zou het verschil niet zo doorwegen.

daarom zijn de tankstations systematisch pompen met temp meter gaan plaatsen om dit fenomeen te compenseren.

let ook op dat als je auto enkele graden schever staat gaat er direct heel wat meer of minder in door dat luchtslot in dat uitstulpsel van je tank

ook het afslaan van de pomp zal verschillen per pomp, om goed te vergelijken zou je al tot boven moeten vullen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door Multivan Generation »

ik vul hem altijd tot de rand vol.
Ook met andere auto's had ik het reeds bemerkt, dat er ineens meer in gaat,
terwijl de tank inhoud niet opeens groter wordt hoor...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door Chiel »

Dat er geijkt wordt op een uitstroomhoeveelheid van zeg 1 liter.
Die ene liter wordt gewogen en weegt X gram.
Maar die x-gram mag wegen tussen de y1 en y2 gram.
Heb je nu een pomp 1 die, bijvoorbeeld voor een hoeveelheid van 1 liter een gewicht geeft van bijvoorbeeld 980 gram en de andere pomp 2 geeft bij diezelfde liter een gewicht van 1020 gram. Dan kunnen ze allebei in de toegestane range vallen, echter krijg je dan bij pomp 2 meer waar voor je geld/liter..
@Peter,
Temperatuur heeft te maken met de dichtheid en dus het gewicht, maar 1 liter blijft 1 liter.
En ze verkopen het spul per liter en niet per gewicht.

Ik ga, als het een keer uit komt, testen hoever ik door kan rijden tot ie stopt.
Ben heel benieuwd hoeveel er dan in gaat.
Chiel 1040
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33891
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door Multivan Generation »

@ Chiel,
ik weet hoe het werkt :knipoog
Ik weet ook de temperatuursinvloed,
het was een voorbeeld van hoe er gekalibreerd zou kunnen worden :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: reserve brandstof, hoeveel?

Bericht door stijnh »

Chiel schreef:
Dat er geijkt wordt op een uitstroomhoeveelheid van zeg 1 liter.
Die ene liter wordt gewogen en weegt X gram.
Maar die x-gram mag wegen tussen de y1 en y2 gram.
Heb je nu een pomp 1 die, bijvoorbeeld voor een hoeveelheid van 1 liter een gewicht geeft van bijvoorbeeld 980 gram en de andere pomp 2 geeft bij diezelfde liter een gewicht van 1020 gram. Dan kunnen ze allebei in de toegestane range vallen, echter krijg je dan bij pomp 2 meer waar voor je geld/liter..
@Peter,
Temperatuur heeft te maken met de dichtheid en dus het gewicht, maar 1 liter blijft 1 liter.
En ze verkopen het spul per liter en niet per gewicht.

Ik ga, als het een keer uit komt, testen hoever ik door kan rijden tot ie stopt.
Ben heel benieuwd hoeveel er dan in gaat.
juist ever ter verduidelijking
indien de pomp uitgerust is met temperatuurscompensatie dan wil 1 liter op de teller niet zeggen dat er 1 liter uit het pistool komt maar wel een volume dat een equivalente energieinhoud/massa heeft in vergelijking met 1 liter aan een vastgelegde temperatuur (vb 10 graden)

dus als het kouder is dan zal je minder dan 1 liter krijgen als je 1 liter tankt en omgekeerd

niet iets waar je wakker moet van liggen maar op duizenden liter begint het wel een verschil te zijn dat zeker van belang is
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie