Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Brandstofpomp van tijd?

vragen over de T4
RobNij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2008, 20:17
Locatie: Nijmegen

Brandstofpomp van tijd?

Bericht door RobNij »

Eerst heb ik ca. 6 weken geleden nieuwe gloeiplugjes in mijn T4 laten plaatsen. het starten ging toen weer goed. Vlak daarna begon de motor slecht slecht stationair of laag toeren te lopen. Een koude motor kreeg ik al haast niet op toeren, bij een warme motor in de file reed hij ook heel schokkerig.
Weer naar de garage. Na onderzoek bleek dat de fout in het brandstoffilter zou zitten, een kapot afdichtingsringetje zou de oorzaak zijn dat de pomp damp aan kon zuigen.
Nieuw brandstoffilter geplaatst door de garage. Op weg naar huis reed busje weer perfect, en ik was opgelucht.
Zondag een kerstboom gehaald, ca. 6 km. van huis, en toen we weer thuis kwamen viel het me op dat de motor een beetje klapperde en stationair heel onregelmatig liep.
Busje op zondagavond naar de garage gereden, en het klapperen of ratelen werd steeds erger, ik begon al te twijfelen of ik het zou halen.
De garage is aan het zoeken gegaan, en men denkt dat de brandstofpomp even vast gezeten heeft, waardoor de distributieriem van tijd is geraakt, en daarmee ook de kleplichting, waardoor de kleppen beschadigd zijn. Ik heb tijdens het naar huis rijden op zondag helemaal niets gemerkt van een vastzittende brandstofpomp.
Kent iemand van jullie deze verschijnselen en kan iemand mij verklaren hoe de brandstofpomp zo maar even ongemerkt vast heeft kunnen zitten?
Het gaat veel Euries kosten, de brandstofpomp moet nagekeken worden en de cilinderkop moet gereviseerd worden.
Dan weet men ook niet de oorzaak. :nuts
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door bartt4 »

wat vantype motor? zou kunne dat je riem niet goed op spanning stond en zo een tand is versprongen. Had bij mijn witte bus (gekocht met kapotte motor) een voorkamer los liggen op de zuiger dat was een 1.9 td.
RUBBEREXPRESS
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Henk T »

Ik heb ooit bij een 1,6TD een verlopen nokkenaswiel gehad. Motor had steeds wat meer moeite met starten en het blok werd op het laatst steeds heter als ik langer reed. Ik zou eerst chekken of alles nog op tijd staat, en dan pas overgaan op het openhalen van de motor.

mvg Henk
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, bij mijn T4 een 102 pk TDI klappert de motor ook, ik denk dat de brandstofpomp niet op tijd staat, Op 22 december moet ie voor een kleine beurt naar de garage. Is het veel werk om de brandstofpomp weer op tijd te zetten ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Multivan Generation »

brandstofpomp op tijd zetten bij een TDI kan zeker wel een half uurtje duren,
met geluk 10 minuten, maar langer is zeker geen uitzondering.
Controleren kost nu eenmaal tijd..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem

brandstof pomp timing hadden ze snel kunnen controleren waar jij bij bent als het een tdi is
klapperen en ratelen is dat constant of niet klepschade is een hoge tik
ik denk hier aan een uitgeslagen krukaspoeli of een kapotte trillingdemper
als het de krukas poeli is trek dan de knip maar los
veel succes ermee
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, het is een constant klapperen. Bij de Bovaggarage hebben ze het laatst even gehoord. ze denken eventueel ook aan een vervuilde verstuiver en willen er bij de kleine beurt een brandstofreiniger aan de brandstof toevoegen maar is dat een optie ? :T44EVER
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Duveltje-77 »

goeiedag eem


bij een vervuilde verstuiver komen ook rookwolken symptonen kunnen wel overeen komen ja
klapperen zou kloppen moeten zijn
of heb je een filter met rotzooi er in gekregen
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Henk Peter 856 »

Het is vooral kloppen en hij rookt veel meer vooral stationair en bij fel optrekken komt er een behoorlijk rookgordijn, heb nu bijna 15000 km gereden en geen olieverbruik. Ga 22 december volie verversen en misschien is een nieuw luchtfilter dan ook nodig.
RobNij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2008, 20:17
Locatie: Nijmegen

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door RobNij »

De motor is een 1.9
De kop schijnt al gerepareerd te zijn, een paar nieuwe klepstooters en kleppen. De pomp moet nog nagekeken worden.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door bartt4 »

wel een oorzaak gevonden van het van tijd afgaan? riemspanning? of je krukaspoeli? etc?
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door Christoffel »

Is het niet een uitgeslagen krukas tandwiel.

Deze zit dmv een plat vlak op de ronding van de krukas als bij wijze van afstelling op je krukas. Dus niet met een spie!!!

Als de krukasbout los is geweest, en deze is niet vervangen en niet goed op moment gezet kan het gebeuren dat het tandwiel op den duur enigzins kan verdraaien op de krukas.

Dit wordt op den duur steeds erger, gaat stationair staan klapperen en je pomptiming is niet meer oke.

Als je hier te lang mee doorrijdt beschadigen zowel je tandwiel als je krukas dermate dat ze vervangen moeten worden.

Als je er optijd bij bent, kunnen ze de voorzijde van je krukas met een frees nog vlakmaken, als de schade beperkt is.

Succes ,

Chris
Afbeelding
RobNij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2008, 20:17
Locatie: Nijmegen

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door RobNij »

bartt4 schreef:wel een oorzaak gevonden van het van tijd afgaan? riemspanning? of je krukaspoeli? etc?
Dat gaan ze bekijken als alles weer compleet is, het wachten is nu op de pomp.
Rob
RobNij
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 aug 2008, 20:17
Locatie: Nijmegen

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door RobNij »

Ik heb de bus weer terug. Men vermoedt dat door slijtage van de brandstofpomp (na 130.000 km?) er een situatie in de pomp kan ontstaan dat deze intern zo'n hoge tegendruk krijgt dat hij blokkeert. Gecombineerd met een spanrol van de distributieriem die niet goed gewerkt zou hebben zou dit tot gevolge kunnen hebben dat de complete distributieriem van tijd was. En dat allemaal nadat er een nieuw branstoffilter geplaatst was.
De rekening krijg ik nog......
Rob
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Brandstofpomp van tijd?

Bericht door bartt4 »

denk dat de spanrol zelf niet goed is geweest te slappe riem. en met de wissel van het brandstof filter eerst wat luchtgezogen en daardoor happerend starten wat door de slappe riem spanning kan gebeuren dat de riem een tand verspringt
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie