Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
velgenvraagje
Re: velgenvraagje
Eigenlijk simpel ja, die berekening.. En geen speld tussen te krijgen!
Achter ruilen met voor is geen optie. Daar heb ik 225/60/16 omliggen omwille van het comfort.
Heb het idee dat wanneer ik dit voorop monteer, dit het rijgedrag en de techniek niet ten goede komt.
Zowel breedte als omtrek véél hoger als waarvoor het onworpen is.
Achter is het een kwestie van meerollen, dus doet die extra hoogte van de band geen kwaad.
Binnenkort dus eens 215 voor proberen.
Bedankt
Achter ruilen met voor is geen optie. Daar heb ik 225/60/16 omliggen omwille van het comfort.
Heb het idee dat wanneer ik dit voorop monteer, dit het rijgedrag en de techniek niet ten goede komt.
Zowel breedte als omtrek véél hoger als waarvoor het onworpen is.
Achter is het een kwestie van meerollen, dus doet die extra hoogte van de band geen kwaad.
Binnenkort dus eens 215 voor proberen.
Bedankt
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: velgenvraagje
persoonlijk zou ik ook nooit kiezen voor verschillende maten voor en achter (zowel niet in de breedte als in de hoogte) tenzij de auto daar op ontworpen is (porsche lambo,ferrari en zo)
breedte en diameter doen de techniek geen kwaad, ET afwijkingen wel
breedte en diameter doen de techniek geen kwaad, ET afwijkingen wel
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: velgenvraagje
denk ook eerder dat de et waarde te laag is en de velg te ver uitsteekt en dat je drukpunt van de band dan ook niet globaal in het midden is. reed zelf ook met 16 inch 8 j
225 60 16 en 215 65 16voor de winter. geen zoekerig gedrag etc. denk verkeerde et waarde. Of toch uitlijning wat niet goed gedaan is(komt vaker voor) bandespanning is te laag naar mijn iedee. Had de mijne op 3.5 bar en me 17 inch ook die ik er nu onder heb(225/55/17)
Schokbrekers wel goed? draag arm rubbers? zou eens goed kijken naar het uitlijn rapport. Als je mogelijk heid hebt stuur die eens naar me toe. Werk zelf in de banden en diverse t4 uitgelijnd wat getest met me eigen en beetje andere waarden scheelt veel in rijkwaliteit.
Wat is trouwens je et waarde van de velgen die je nu hebt?
225 60 16 en 215 65 16voor de winter. geen zoekerig gedrag etc. denk verkeerde et waarde. Of toch uitlijning wat niet goed gedaan is(komt vaker voor) bandespanning is te laag naar mijn iedee. Had de mijne op 3.5 bar en me 17 inch ook die ik er nu onder heb(225/55/17)
Schokbrekers wel goed? draag arm rubbers? zou eens goed kijken naar het uitlijn rapport. Als je mogelijk heid hebt stuur die eens naar me toe. Werk zelf in de banden en diverse t4 uitgelijnd wat getest met me eigen en beetje andere waarden scheelt veel in rijkwaliteit.
Wat is trouwens je et waarde van de velgen die je nu hebt?
RUBBEREXPRESS
-
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
- Locatie: Torhout
Re: velgenvraagje
Als ik hier alles nalees, lijkt het met toch verstandig om met de verschillende afmetingen van de velgen en banden rekening te houden en een aantal limieten niet te overschrijden.
Mag ik aannemen dat voor 16 en 17 duims velgen de ET waarde best 45 tot 50 is en de breedte 7 tot 8J?
klopt het ook dat de banden iets breder moeten zijn dan de breedte van de velg?
Wat zijn zo de limieten voor de breedte van een band in verhouding tot de breedte van de velg? Kan je voorbeeld op een 7J velg bandbreedte 205 tot 225 monteren?
Peter
Mag ik aannemen dat voor 16 en 17 duims velgen de ET waarde best 45 tot 50 is en de breedte 7 tot 8J?
klopt het ook dat de banden iets breder moeten zijn dan de breedte van de velg?
Wat zijn zo de limieten voor de breedte van een band in verhouding tot de breedte van de velg? Kan je voorbeeld op een 7J velg bandbreedte 205 tot 225 monteren?
Peter
Re: velgenvraagje
Bart, weet zo de ET niet, maar velgen staan zeker niet tever naar buiten.
Bandenspanning heb ik ook al hoger gehad, maar zoals al eerder vermeld werd daar alleen het comfort maar minder van.
Ik vermoed zelf een fout in een band, maar zal eens een scan maken van het uilijnrapport en naar je toe mailen.
Draagarmrubbers, kogels etc zijn allen goed en spelingsvrij. Wielbouten zijn ook de juiste, en de naafcentrering is ook in orde.
ET bekijk ik komende week even, want daarvoor moet ik het wiel er even afhalen.
Dat ik achter een iets hogere band monteer maakt geen bal uit vor het rijgedrag, en dat daar een ander persoonlijk niet voor kiest moet hij ook gewoon zelf weten. Ik vind het tov mijn eerdere 225/55 een forse verbetering qua comfort, en bovendien staat het mooier omdat de wielkasten zo wat beter gevuld zijn. Zolang het niets met het zoeken voor te maken heeft is het dus ook niet relevant.
Bandenspanning heb ik ook al hoger gehad, maar zoals al eerder vermeld werd daar alleen het comfort maar minder van.
Ik vermoed zelf een fout in een band, maar zal eens een scan maken van het uilijnrapport en naar je toe mailen.
Draagarmrubbers, kogels etc zijn allen goed en spelingsvrij. Wielbouten zijn ook de juiste, en de naafcentrering is ook in orde.
ET bekijk ik komende week even, want daarvoor moet ik het wiel er even afhalen.
Dat ik achter een iets hogere band monteer maakt geen bal uit vor het rijgedrag, en dat daar een ander persoonlijk niet voor kiest moet hij ook gewoon zelf weten. Ik vind het tov mijn eerdere 225/55 een forse verbetering qua comfort, en bovendien staat het mooier omdat de wielkasten zo wat beter gevuld zijn. Zolang het niets met het zoeken voor te maken heeft is het dus ook niet relevant.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Re: velgenvraagje
wat van draag vermogen hebben je banden en merk en type? Bandenmaat is opzich geen probleem. zelf ook met die maat gereden later 215 65 16 gedaan reed perfect
RUBBEREXPRESS
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: velgenvraagje
Kun je eens een foto van de voorkant van de bus maken,
waarbij je de band en velg vanaf de bumperzijde goed kunt zien?
waarbij je de band en velg vanaf de bumperzijde goed kunt zien?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: velgenvraagje
Peter,
Dat kan ik wel, maar weet niet hoe ik hem moet uploaden..
Dat kan ik wel, maar weet niet hoe ik hem moet uploaden..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Re: velgenvraagje
Bart,bartt4 schreef:wat van draag vermogen hebben je banden en merk en type? Bandenmaat is opzich geen probleem. zelf ook met die maat gereden later 215 65 16 gedaan reed perfect
Heb het ergens hierboven al vernoemd, maar nogmaals; Draagvermogen is 99, dus voldoende toch? Het zijn Pirelli's P6000 in de maat 225-55-16
Op zich vrij dure banden, maar niet echt mijn merk. Maar goed, ze lagen er nu eenmaal op.
Maar.... even wat anders; Het lijkt nu net of mijn bus slingert en wiebelt als een gek!.........
DAT is dus niet het geval hé.. Ik vind hem redelijk nerveus bij sporen in de weg, maar wat me dus het meest irriteert is dat hele lichte 'wobbelen' bij accelereren in lagere toeren in 4 en 5.
Een héél klein beetje het gevoel van een kromme aandrijfas, om je een idee te geven
Het is ook echt maar minimaal, maar het stoort me.
De meesten die met mijn bus hebben gereden voelen het niet eens, of noemen me een zeikerd maar ik wil het gewoon 100% hebben.
Zelf denk (en hoop) ik op een band die niet voor de volle 100% meer mooi rond is.
Het uitlijnrapport stuur ik je per directe mail.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Re: velgenvraagje
Elan kan het wezen dat de banden niet rond zijn ??????? Dit is te controleren : als de het wiel vrij kan laten draaien , dan met een krijtje op het loopvlak aftekenen (krijtje op een bepaalde afstand dat deze licht het loopvlak raakt en dan kijken of de band rond is )
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: velgenvraagje
heb je uitlijnrapport gezien en je ook uitleg gegeven. tegroot verschil in wiel vlucht hierdoor word inderdaad je bus erg nerveus. zet die rond de -1.10 links en rechts en je sporing op 0.5 toespoor zal merken dat dat groot verschil gaat maken
RUBBEREXPRESS
Re: velgenvraagje
Bartt4, nogmaals bedankt voor je moeite en uitleg.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat het 'zoeken' aan het toespoor ligt.
Wel moet ik zeggen dat ik voor het 'wobbelen' aan hetzelfde dacht als wat koos hierboven zegt. Ik heb dat namelijk ook eens met een Chevrolet gehad, maar dat was meer een hoogteslag als een meer zijwaartse slag zoals ik dat nu denk te voelen.
Die banden onder die Chevy waren van een of ander vaag merk, en daarbij komt het idd vaker voor dat ze niet mooi rond zijn. Bij een Pirelli mag je dat toch wel verwachten, niet?
Heb er ook geen remvlakken op ofzo, maar een beschadigde staalgordel kan ook zomaar de boosdoener zijn..
Ga er in de vakantie even dieper op in, en laat het zeker nog weten.
Ik ga er dan ook maar vanuit dat het 'zoeken' aan het toespoor ligt.
Wel moet ik zeggen dat ik voor het 'wobbelen' aan hetzelfde dacht als wat koos hierboven zegt. Ik heb dat namelijk ook eens met een Chevrolet gehad, maar dat was meer een hoogteslag als een meer zijwaartse slag zoals ik dat nu denk te voelen.
Die banden onder die Chevy waren van een of ander vaag merk, en daarbij komt het idd vaker voor dat ze niet mooi rond zijn. Bij een Pirelli mag je dat toch wel verwachten, niet?
Heb er ook geen remvlakken op ofzo, maar een beschadigde staalgordel kan ook zomaar de boosdoener zijn..
Ga er in de vakantie even dieper op in, en laat het zeker nog weten.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Re: velgenvraagje
Kan een hoogte slag zijn maar dan verklaar ik nog niet het zenuwachtig rij gedrag bij sporen in de weg dat ligt echt aan je wiel vlucht verschil.en beetje meer toespoor geven.
Persoonlijk niet zo kapot van pirelli banden onder auto's zijn betere te krijgen. zelf vagere merken voor weinig geld. of je et waarde is te laag wat ook nog kan.
et 30 of zo weeet niet wat je van et waarde hebt maar onder de et35 moet je niet zitten met 8 j.
Persoonlijk niet zo kapot van pirelli banden onder auto's zijn betere te krijgen. zelf vagere merken voor weinig geld. of je et waarde is te laag wat ook nog kan.
et 30 of zo weeet niet wat je van et waarde hebt maar onder de et35 moet je niet zitten met 8 j.
RUBBEREXPRESS
Re: velgenvraagje
Bartt4,
Ik ben er vrij zeker van dat het zoekerige gedrag te wijten is aan de uitlijning zoals jij het me hebt uitgelegd, dus dat komt goed.
Ook denk ik dat het een niets met het ander te maken heeft, dus dat het wobbelen aan de ET ligt, of aan de band.
Zal binnenkort eens een wiel demonteren, en de ET bekijken
Ik ben er vrij zeker van dat het zoekerige gedrag te wijten is aan de uitlijning zoals jij het me hebt uitgelegd, dus dat komt goed.
Ook denk ik dat het een niets met het ander te maken heeft, dus dat het wobbelen aan de ET ligt, of aan de band.
Zal binnenkort eens een wiel demonteren, en de ET bekijken
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!