Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

vragen over de T4
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door sgsdebruijn »

koos 890 schreef:Misschien dat een setje ring-ratel sleutels uitkomst brengt ???????
Ik heb hele mooie van Belzer, maar in principe zijn die niet om echt heel veel achterlijke kracht mee te zetten, zit niet voor niets een steekje aan maar wel een idee om er 1 op te offeren als andere opties niet lukken.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

heb een tork-adapter in tweeen geslepen en op een ingekortte dop gelast zodat ik de dop op het moertje kon zetten en iets daarnaast het knietje met verlengstuk en een ratel erop, dan heb je de ratel boven de turbo en kun je alle kracht zetten en is het moertje er in no-time vanaf....

nou dus alleen die bout die van onderen in de turbo voet zit, kom er met veel pijn en moeite net bij om eer een dop-met-knietje-en -verlengstukje op te zetten, maar er is geen plek voor een tweede arm om er een ratel op te zetten, Langer verlengstuk betekend scherpere knik in knietje en dus niet meer te draaien.

heb al gekeken om de hele zooi eraf te slopen (in- en uitlaatspruitstuk) maar daar kom je ook aan pakweg de helft van de bouten niet of nauwelijks bij.

ben echt benieuwd hoe ze dit bij VW doen (al is staand onder een brug natuurlijk makkelijker dan op je rug liggend onder een T4 die met de voorwielen een cm of 30 van de grond op oprijbokjes staat)
ben bijna zo ver dat ik het hele blok er weer uit ga halen!

Ik wordt er moedeloos van, en de neiging om het kreng er na de reparatie heel snel uit te trappen is HEEL groot, temeer omdat ik vrees dat er nog meer mis is al dan niet in de motor of in de brandstofpomp of zelfs in de motorcomputer....inspuiting of iets anders maakt gewoon akelige klopgeluiden en op die momenten (75% van de tijd ongeveer) rookt ie fors bij trekkracht vragen. En soms zijn de klopgeluiden totaal niet aanwezig, trekt ie een tikkie beter en rookt ie helemaal niet.....

Als ie er uit moet dan is het het einde van het transporter tijdperk voor me, een nieuwe kan ik niet betalen (kost het dubbele van een caddy bijvoorbeeld en moet voor mijn eigen zaak toch echt betrouwbaar vervoer hebben (hoop dat ik een caddy kan leasen als beginnend ondernemer, dan kan de T4 voor privé erbij blijven (scheelt voor de T4 zo'n 70.000km per jaar dan) en is een mankementje zo nu en dan minder ingrijpend dan nu het geval is..... De T4 kost als ie niet rijdt zo'n 120 euro per maand..... dat is veel minder dan de bijtelling van een nieuwe caddy, dus goedkoper dan de caddy privé rijden, daarnaast is een caddy te klein voor de hondenhokken.... zou ik daar weer met de aanhanger voor aan de slag moeten om daar hondenvervoer mogelijk mee te maken...

Maar intussen.... moet die turbo nog vervangen worden..........WIE kan me de gouden tip geven (en niet zeggen sleep hem naar de dealert)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door F. de Boer »

Heb je misschien ook een foto van de plek des onheils :gif , zo dat we kunnen zien hoe het eruit ziet.

Misschien is er dan iemand die zegt wat voor gereedschap er meer op kan of gebruikt kan worden?


Kl#te dat het niet wil lukken, ik hoop dat snel de oplossing komt.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ik er een foto van kon maken zou ik er ook beter bij kunnen denk ik.....

je moet tussen de motor en het uitlaatspruitstuk door naar boven daar zit een boutje (12mm 12 kant kop) en die moet er nog uit, dan kan ik de turbo er af pakken en de andere er op zetten en weer gaan hengsten om alles vast te krijgen :knipoog

Bij de losse motor was die bout zo los, maar nu moet ik van onder de auto over het subframe en de rechter aandrijfas heen er bij zien te komen en dat gat tussen carosserie en subframe is niet groot genoeg voor twee armen met beweegruimte .....

en met verlengstukken is de knik in de knie te scherp en draait het niet....

volgens elsawin (denk dat ze bij de dealer daarin keken want de monteur die het zou weten was er niet) moet het uitlaatspruitstuk er af, maar ja, dan heb ik 5 bouten waar ik niet of niet fatsoenlijk bij kan..... en moet het inlaatspruitstuk er ook nogeens af om de boel weg te kunnen pakken (met nogeens een stuk of wat moeilijk bereikbare bouten...)

het is dat het zo'n pokkewerk is om de motor eruit te pakken anders had ik dat al gedaan. maar de 4 uur die ik nu geklooid heb is een fractie van de motor uitbouw...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door dukerider »

Kan je het blok niet losmaken van de steunen en het dan een beetje kantelen ?
'T is maar vraag hé, ik heb zelf niet zoveel ervaring met sleutelen aan de T4.
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je de steunen los maakt valt ie naar benee, als je hem op hangt wil ie achterover kantelen maar ook dan nog steeds moet ik van onder aan die bout zien te komen, kan verlengstuk met knietjes en dop er wel op zetten, en dan houdt het op, kom niet met tweede hand er bij om ratel op het verlengstuk te zetten en helemaal niet erbij om kracht te zetten om het ding los te maken, Ook een slagmoeraanzetter is te lomp van formaat om erbij te kunnen. Bij VW is nevernooit nagedacht over het nog te repareren zijn van deze motor in de t4 als je het mij vraagt :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al gebeld met Turboworld?
Turbo World b.v.
De Wel 6 B
3871 MV Hoevelaken
The Netherlands

Tel. +31 (0)33-2570607
Fax +31 (0)33-2570609

Afdeling verkoop: sales@turboworld.nl
Afdeling marketing: info@turboworld.nl
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee nog niet, maar het is nu vooral een kwestie van niet aankomen, en zij zetten de auto op de brug, dan kom je er stukken minder moeilijk aan denk ik.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door rick_k »

Ken je het blok niet omtrekken als je je subframe los??

mvg Rick
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door stijnh »

uitlaat los en dan 5 bouten los en je motor hangt los.
dat zou ik doen
dan heb je toch wat meer plaats
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

(subframe lossen doet niet of nauwelijks iets met de motor volgens mij)

hoe bedoel je dat, welke bouten en wat kan ik dan waardoor ik beter bij de ene bout kom?

probleem is nu dat ik het verlengstuk met knie en dop wel op de kop van de bout gezet krijg, maar verder niks meer kan omdat ik niet met twee handen en meer gereedschap erbij kan, ik heb (uiteraard) die twee veren al van de uitlaat af en alle andere boutjes en wartels van de turbo los. Verder hangt de motor er nog in zoals het hoort, alleen intercooler in luchtinlaat slangen weg.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door rick_k »

Tjah, bij mijn 205je moet ik de kop eraf pakken. Voor de distributieriem moet zelfs het hele blok eruit. Nu is dat met een uurtje of 12 ook weer bekeken en teruggebouwd. Gelukkig moet er dan vaak ook een nieuwe koppeling in (gek he, de koppeling is voor 150 Nm en ik zit op de 300...).
Zelfs voor een andere dynamo of startmotor moet het blok eruit... Maar goed, dat is inmiddels routine geworden.

Ik haalde de kop eraf, dan kon ik de turbo eraf krijgen. Die bouten zitten zo allejezus vast gerot vaak. Maar goed, misschien dat dit voor jouw ook de kortste klap is. Soms moet je wat verder om het makkelijker te maken.

mvg Rick
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door stijnh »

ic zou ik weg nemen
motor aan takel hagne 2 bouten per motorsteun en motor laten zakken en naar voor kantelen voor zover je kan
onderste motorsteun mss ook los maken

dan heb je toch al wat meer ruimte

of vijs het uitlaatspruitstuk eraf
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb de boutjes van in- en uitlaatspruitstuk bekeken, maar vrees dat de helft daarvan of meer niet of nauwelijks bereikbaar is van boven of op mijn rug onder de auto liggend van onderen (ben er heilig van overtuigd dat de turbo er op een brug al lang vanaf geweest was) dus die heb ik nog maar effe lekker laten zitten

Als ik de motor aan de takel hang aan de ophangpunten dan wil ie achterover (hangt in de auto sterk voorover) dus als ie in de takel hangt wil ie niet voorover, bovendien kan ie weinig bewegen zonder allemaal slangen en schakelstangen te demonteren (dan kan ik hem er ook ongeveer uit halen als dat allemaal moet gebeuren, dan zijn het alleen nog wat stekkers en de twee aandrijfassen)

maar ik begrijp dat niemand het in ingebouwde toestand ooit gedaan heeft, anders had ik wel te horen gekregen hoe je er dan bij kan,

ga zo meteen weer een dag vloeken op het kreng heb nog steeds sterk de neiging om hem er als ie weer loopt zo snel mogelijk eruit te trappen, heb het helemaal gehad met het kutding, onderhoud is zonder brug bijna onmogelijk (alleen al dat oliefilter dat bijna niet te bereiken is als je geen brug hebt omdat er vanalles omheen gebouwd zit en de olie dus op onberekenbare wijze naar benee komt (niet prettig als je er op je rug onder ligt.....) ongeveer alles waar je bij wil moet je de halve zooi weer slopen.
Toen ie nog alleen privé gebruikt werd viel het mee (5000 km per jaar) nu rijdt ik dat in twee weken en kan ik hem niet missen, tegenwoordig kost me de auto rijdend houden meer tijd dan mijn werk voor mijn eigen zaak me kost ongeveer, kan niet de bedoeling zijn, maar zonder auto kan ik niet werken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hoe krijg ik die k#t turbo vervangen.................

Bericht door René »

Rene heeft het in ingebouwde toestand gedaan en heeft de "oplossing" al gegeven, niet dat hij er met 5 minuten werk vanaf was maar het is hem gelukt.



Berrie
Plaats reactie