Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help! Mijn T4 start niet!

vragen over de T4
jordydereus

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door jordydereus »

laatste ook vervangen !
anders krijg je spijt !

en niet rijden zonder die zwarte slangetjes
stinkt , lekt ,en is kostbaar om het niet te doen
halve meter slang is voldoende.

Succes met die ene.
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door bommelsteijn »

Ik zou graag op dit onderwerp mee willen discussieren daar ik precies het zelfde probleem heb (nog steeds ) Ik ben nieuw op dit forum en doe misschien nu itets on reglementair .Ik heb een T4 california 1.9 Td van 1996. Ik heb inmiddles het brandstof filter en leidingen gechecked en dat is OK zou nu graag willen weten waar ik de staronderbreker vind en hoe die getest kan worden is er een aanstuur relais zo ja welke is dat en waar zit die. zodra ik bewezen heb dat de start onderbreker OK is zal ik de Gloei bougies nazien maar om daar goed bij te kunnen moet ik de radiatotr naar voren klappen (wijsneus). Gaarne advies met ventueel plaatjes hoe de startonderbreker aan de brandstof pomp zit en truc's om de gloeibougies makkelijk te vernieuwen.
BVD bommelsteijn
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bommelstein, welokm op weetjewel, het is goed gebruik om je even voor te stellen in het voorstel-forum.

Verder zit er een zoekfunctie op het forum waar je heel veel info mee kunt vinden in oudere topics.

De standaard startblokkering (in elk geval bij de TDI) sluit de brandstoftoevoer pas af nadat de motor loopt, dus je start en als ie dan de transponder niet ziet of herkent slaat de motor vrijwel meteen weer af. Of dat bij de 1900 net zo werkt weet ik niet omdat de 1900 geen motorcomputer heeft en bij de TDI de startblokkering in de motorcomputer zit (dacht ik).

Waarschijnlijk zit er op de pomp een afsluitventiel met een draadje eraan (met moertje denk ik) als daar spanning op komt (bij ingeschakeld contact en wegvalt bij afzetten contact is de startblokkering waarschijnlijk niet je probleem.

Startproblemen begonnen met de koude temperaturen? denk dat je dan de gloeiinstallatie moet nakijken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door bommelsteijn »

Hallo Roger B. dank voor je snelle reactie en je goed advies. Heb niet vast kunnnen stellen of mijn motor afzet relais de boosdoener was, maar wel vast kunnnen stellen dat al mijn gloei stiften defect waren! Getest op de accu en weerstand geen gemeten geen twijfel mogelijk. Dit betekent dus dat ik al een poos op een of twee gloei stiften heb kunnen starten zonder dat echt te merken.
Ik moest in mijn geval de hogedruk inspuit leidingen demonteren (bleek redelijk gemakkelijk) om maar enigszins en dan nog steeds met moeite bij de gloeistiften te kunnen. Ben van plan om de moeilijkste stift al met het moertje (2 gangen ) er op te momteren omdat ik met mijn korte vingers het moertje er nooit op kan krijgen. Zal daartoe het laatste oog aan de verbinding strip zo open knippen dat met het vast draaien van het moertje het oog niet open, maar dicht gedrukt wordt.
Zal nu ik toch bezig ben ook de distributuie riem vernieuwen. Heb alleen geen beschikking over de special tool om de riem spanning te controleren of af te stellen. Heb jij of iemande anders van het forum een leuke truc voor ??. Zal me ook, zoals je al suggereerde even melden via de rubriek "even voorstellen".
HG Leo Bink, alias bommelsteijn.
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

bij de TDI zitten wijzers op de spanrol om de spanning goed te zetten zet je de wijzer gelijk met een ander nokje.

Bij de 1900 weet ik niet hoe het zit, maar doorgaans zet ik riemen op gevoel vast, wordt ook vaak gezegd dat je de riem tussen de twee riemwielen net niet 90 graden gedraaid moet krijgen..het special toot dat er voor zou zijn heb ik in elk geval bij geen enkele motor ooit gebruikt,
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door bommelsteijn »

Roger dank voor de info, op de nieuwe aandruk rol zitten geloof ik ook merktekens , zoniet dan lijkt me de 90 graden regel ook prima .Laat nog weten hoe het ging het is me nu te koud om te klussen HG bommelsteijn
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Help! Mijn T4 start niet!

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat het vandaag te koud was vond ik ook al.......in 8 etappes inspuit moment afgesteld omdat ik telkens bevroren klauwen had....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie