Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

start problemen

vragen over de T4
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: start problemen

Bericht door keestdi »

klopt dat.het voorgloei relais nr 12 is volgens het schema wat op de site staat,heeft er een t4 rijder wel eens problemen gehad met de brst leidingen die van het filter naar de brst pomp gaan.
Ik hoorde daat iemand over die veel repareerd aan busjes aan de haven in Rotterdam.
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: start problemen

Bericht door keestdi »

zekeringen vern start relais vern,kan alleen de zekering 39 niet vinden niet aan het schutbord of bij de accu.kan hem ook nergens vinden in het schema. :T44EVER
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als je aan zekeringen twijfelt, meet dan of je spanning op je gloeistiften krijgt.

een TDI die in orde is, moet ie ook zonder gloeien snel aanspringen bij deze temperaturen.

ik had pas onder de -5 wachttijd nodig bij het starten, boven die temperatuur was het instappen sleutel in het contact en gelijk doordraaien naar starten en dan sloeg ie met een seconde , hooguit 2 aan bij temperaturen van onder de 10 graden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: start problemen

Bericht door kempkens »

het viel me op vandaag dat er ook best wel rook ontstaat bij het starten zowel iets wit als zwart
moet ook behoorlijjk doorstarten voordat hij het doet
hij doet het inderdaad alleen bij koude motor de gloeibougies zijn pas nieuw
relais hoor je wel inslaan

groet jeroen
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: start problemen

Bericht door seba$ »

Ik ben wel benieuwd wat het is...

Onze 2.5tdi heeft sinds ongeveer een jaartje startproblemen, vooral bij koude motor wanneer de buitentemperatuur <15graden.
Als de motor warm is slaat hij direct aan. Als hij koud is altijd pas na de 2e of 3e keer starten.

Wat kan het zijn? hij heeft nu 110.000 gelopen en bij 90k heb ik zelf de olie+filter en brandstoffilter vervangen, bij 70k zijn de gloeibougies vervangen.

Ik heb wel eens wat gelezen over de timing van de brandstofpomp, hoe kan ik deze checken?
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: start problemen

Bericht door keestdi »

de timing van de pomp kun je cotroleren bij een lid van deze site die een vacom heeft,een uitlees pc van vw.
zelf denk ik aan een klep die een rest druk moet houden in de brst pomp.
heb de gloei bougies vern, relais 102 ,gezocht naar de zekering s 39,niet gevonden .
En ik denk zelf aan de aanzuig slang van de diesel,maar als deze lekt zou je het moeten ruiken.
Peter heeft het ook over de vlotter buis gehad in de tank.Ga zaterdag de stoel demonteren en kijken naar lekkage bij de tank.Als busje heeft gelopen de hele dag geen last meer.
Wie weet wat ongeveer de brst leiding kost van tank naar filter naar de pomp.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: start problemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

keestdi schreef:de timing van de pomp kun je cotroleren bij een lid van deze site die een vacom heeft,een uitlees pc van vw.
NOU...nee dus....VAGcom en VW hebben in zoverre niets met elkaar te maken, dat je in geen enkele officiele VW garage VAGcom tegen zult komen.
VAGcom is een software die (vrijwel) hetzelfde kan als de testcomputer bij VW, maar het is ECHT NIET van VW (zoasl ik het altijd begrepen heb)
keestdi schreef: zelf denk ik aan een klep die een rest druk moet houden in de brst pomp.
heb de gloei bougies vern, relais 102 ,gezocht naar de zekering s 39,niet gevonden .
En ik denk zelf aan de aanzuig slang van de diesel,maar als deze lekt zou je het moeten ruiken.
Het is al verteld, maar zeg het nog maar ene keer....check nou (vervang) dat o-ringetje van het voorverwarmelement in het brandstoffilter....daar zuigt ie lucht aan waardoor diesel terug kan lopen naar de tank en er dus lucht naar de brandstofppomp loopt...lucht in het systeem =lang starten voor er weer diesel in de pomp zit om naar de verstuivers te pompen......
Die lekkage zie je niet en ruik je niet, er komt geen diesel uit, gaat alleen lucht in
keestdi schreef: Peter heeft het ook over de vlotter buis gehad in de tank.Ga zaterdag de stoel demonteren en kijken naar lekkage bij de tank.
die buis zit IN de tank, dus daar zie je ook geen lekkage van als je de stoel eruit pakt en dat deksel verwijderd en boven op je tank kijkt......Als het deze aanzuigbuis is die het probleem veroorzaakt dan heb je er alleen last van als je tank onder een bepaald niveau gevuld is....ook dit is al vaker gezegd
keestdi schreef:Als busje heeft gelopen de hele dag geen last meer.
temeer een aanwijzing dat het dus brandstof gerelateerd is.. als je de auto start, en moet doorstarten om hem aan te krijgen, maar dan als ie loopt weer uitzet en na een uurtje of twee start ie wel goed weet je 100% dat het niet aan het gloeisysteem ligt maar dat je lucht in je systeem krijgt.... na heel even lopen en twee uur stil staan is je motor gewoon weer volledig koud, maar die lucht is dan nog niet zo ver dat je pomp leeg is.
keestdi schreef: Wie weet wat ongeveer de brst leiding kost van tank naar filter naar de pomp.


De dealer, maar ik weet bijna 100% zeker dat je die leiding niet nodig hebt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
seba$
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 mei 2010, 17:14

Re: start problemen

Bericht door seba$ »

Ik heb vorig jaar een nieuw brandstoffilter op onze t4 gezet (omdat ik dacht dat dat ook één vd oorzaken kon zijn), daar zit toch al een nieuwe o-ring op net als bij een oliefilter?

Anders schroef ik hem nog eens los om te kijken of het ringetje beschadigd is ofzo
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: start problemen

Bericht door Rotor »

En hoelang is het geleden dat er een nieuwe distributie snaar is op gekomen, dat moet/mag ook iedere 90.000, en vergeet dan ook niet de snaar van de brandstof pomp, ik hou het erop dat de timing niet goed is.
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: start problemen

Bericht door keestdi »

wat dacht je van 3 weken geleden,ik breng hem weer naar de garage,of er zit ook een lid van weetje wel in dronten.
die zou hem ook even kunnen uit lezen.
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: start problemen

Bericht door Rotor »

Nu dan zou dus de timing de oorzaak kunnen zijn, en je kunt zelf wel nagaan wanneer het opgetreden is.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start problemen

Bericht door Egbert&Manon »

Mijn ervaring is het volgende:
Een halve minuut starten totdat ie aanslaat = lucht in leidingen.
15 tot 20 seconden starten totdat ie aanslaat is voorgloeiproblemen.

Plaats eens een voltmeter op je accu en test wat de spanning is....
..onbelast
..tijdens gloeien
..tijdens starten
..tijdens draaien

Je krijgt hierbij al heel veel info!

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
kempkens
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 jan 2010, 23:33
Locatie: duitsland

Re: start problemen

Bericht door kempkens »

hallo
bedankt voor de vele reacties
heb het inmiddels gevonden het was een retour slangetje naast de brandstoffilter
heb alle slangen maar vervangen waren allemaal slecht.
en nu starten als een nieuwe

:jumpklap :yes
als het maar rijd stinkt en rookt
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: start problemen

Bericht door spyke »

kempkens schreef:hallo
bedankt voor de vele reacties
heb het inmiddels gevonden het was een retour slangetje naast de brandstoffilter
heb alle slangen maar vervangen waren allemaal slecht.
en nu starten als een nieuwe

:jumpklap :yes
hoe zit dat om dit te doen / denk dat bij mij het zelfde probleem zit.
was vorige winter zo nu weer.
nieuwe accu gloeistiften ok
ben benieuwd naar schema om dit te doen :toppie
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: start problemen

Bericht door Egbert&Manon »

Gelukkig dat het opgelost is :yes

Een poreus slangetje...............dat verbaast mij niet!
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Plaats reactie