Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorverwarming

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motorverwarming

Bericht door René »

Temperatuur buiten moet lager zijn dan +5 grd en motor temp lager dan 75 grd.
Buiten temp kun je makkelijk omzeilen door de sensor te demonteren en de twee contacte kort te sluiten.
Als de motor nog koud is, dan merk je gauw genoeg of ie aanslaat bij draaiende motor.

René

ps Berrie, gloeiplug staat in bestelling, dna kan ik hem monteren in de jouwe, alleen nog data prikken om te herplaatsen.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

Even een update van mijn situatie. Ik heb nu de eerste 2 dagen achter de rug dat er 'smorgens een sneeuwvlokje en een temperatuur onder 5° aangegeven wordt. Ik vind onder de auto, in de buurt van het trekoog nergens temperatuurcontacten, er horen er 2 te zitten. Ook op m'n Camperdisplay kan er geen buitentemperatuur aangegeven worden, enkel streepjes. Ik heb inmiddels zendertjes gekocht bij de dealer met bijhordende stekkers en ik ga een van de dagen eens onder de bus liggen. Ik heb begrepen dat die voor de kachel een temperatuurgevoelige schakelaar is en de zender voor het campergedeelte een weerstand. Maar die temperatuur uit het dashbord waar wordt die gemeten? Ik wil de kachel ook nog met een timer kunnen schakelen of eventueel met afstandsbediening.
Ik weet dat ik met wat zoekwerk alles wel vind op T4wiki en hier. Maar als er toch nog iemand tips heeft mag hij altijd iets voorstellen.
Die weektimer die nu in het andere topic staat, zou die passen in m'n dashbord van 2003?
alvast dank
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rimu schreef:even een vraag, als straks mijn zuheizer of bijverwarmer weer word gemonteerd , hij is net weer als nieuw terug gekomen van een onderhouds en schoonmaak beurt, wil ik hem ook ombouwen naar standkachel. vraag 1: is de capaciteit als standkachel voldoende om de voorruit in de winter te ontdooien en te ontwasemen, en vraag2: blijft de bijverwarmer functie of moet je als je start dan handmatig de voorverwarmer aanzetten bij koud weer.

Groet Rinke
standverwarmingsfunktie werkt parallel aan zuheizerfunktie, dus als je hem niet aan zet, gaat ie toch aan als ie dat als zuheizer zou doen.

Bij mij was na 45-60 minuten voorverwarming aan de motor ver op temperatuur en de auto tot behaaglijke temperaturen warmgestookt (geel kenteken). je moet alleen wel zorgen dat je kachel ingesteld is zoals jij het wil. (Dus op de voorruit gericht voor voorruitontdooien) in de winter rondom ontdooide ruiten.
repelsteeltje schreef:niet allemaal tegelijk gaan bieden :politie , maar de ombouwsetjes kom je wel eens op ebay bij onze oosterburen tegen....
klopt, maar die gaan vaak ook de 200 voorbij
sgsdebruijn schreef:is het makkelijk om de gloeiplug te vervangen?
Nee, het schijnt in ingebouwde toestand te kunnen, maar ik krijg die 4 kruiskopschroeven al bijna niet los als de kachel in de bankschroef geklemd staat..... zijn vaak erg geoxideert en zitten eeeeerrug vast
Endebendebus schreef:En, ook niet geheel onbelangrijk.....trekt je accu dat allemaal wel. Of toch maar een huishoudaccu.
:alarm
een uurtje branden moet een goede accu gewoon trekken. Ik had 100Ah Accu en nooit startproblemen gehad met een uur voorverwarmen. Als je hem echt als standverwarming voor het interieur gaat gebruiken is het na een uur of twee a drie echt voorbij voor je accu.
Je moet natuurlijk wel ver genoeg rijden om de accu weer opgeladen te krijgen....1 uur voorverwarmen, een rit van 5 minuten en dan eind van de dag weer een uur voorverwarmen en weer 5 minuten terug dat red je accu niet lang, zeker niet als je ook nog met licht aan en andere zware verbruikers ingeschakeld rijdt.

Heb het bij de T4 nooit nagemeten, maar de Webasto in mijn Discovery trekt als ie loopt en de aanjager op stand 1 draait pakweg 10 A.

je accu heeft het bij de start ook makkelijker, hij is minder koud omodat de motorruimte opgewarmd is, hij hoeft niet voor te gloeien en de startmotor heeft het makkelijker, warmere olie dus alles draait net wat lichter en de motor slaat sneller aan....
sgsdebruijn schreef:Heb 1x 95ah motoraccu en 100ah huishoud, beidde nieuw (minder als een jaar). Dus voor mij geen probleem voor de rest geen idee
als je een boel draden ombouwt naar je huishoud accu, standaard trekt de motorverwarmer zijn stroom uit je startaccu....
koekie520 schreef:Even een update van mijn situatie. Ik heb nu de eerste 2 dagen achter de rug dat er 'smorgens een sneeuwvlokje en een temperatuur onder 5° aangegeven wordt. Ik vind onder de auto, in de buurt van het trekoog nergens temperatuurcontacten, er horen er 2 te zitten. Ook op m'n Camperdisplay kan er geen buitentemperatuur aangegeven worden, enkel streepjes. Ik heb inmiddels zendertjes gekocht bij de dealer met bijhordende stekkers en ik ga een van de dagen eens onder de bus liggen. Ik heb begrepen dat die voor de kachel een temperatuurgevoelige schakelaar is en de zender voor het campergedeelte een weerstand. Maar die temperatuur uit het dashbord waar wordt die gemeten? Ik wil de kachel ook nog met een timer kunnen schakelen of eventueel met afstandsbediening.
Ik weet dat ik met wat zoekwerk alles wel vind op T4wiki en hier. Maar als er toch nog iemand tips heeft mag hij altijd iets voorstellen.
Die weektimer die nu in het andere topic staat, zou die passen in m'n dashbord van 2003?
alvast dank
De standaard Eberspächer weektimer past met wat zaagwerk in het kleine vakje bij de aansteker van het dashboard., zorg dat je niet te ver aan een kant zit omdat het gat erachter niet veel groter is dan het klokje

Temperatuurvoeler van je MFA zit onder je kentekenplaat in een gat in de voorbumper

de temp. voeler van de zuheizer zit rechts voor achter de bumper, is een metalen cilindertje dat pakweg 1 a 2cm hoog is met een -ik meen blauwe-kunststof stekker eraan waar de stekker op zit, het cilindertje zit in een klemmetje geklemd volgens mij zit ie iets rechts van het sleepoog

voor het schakelen van de zuheizer met een timer of afstandbediening heb je dus een ombouwset nodig van Eberspächer, volgens mij levert VW zoiets niet (voor de T5 beweren ze zelfs dat het niet mogelijk is, maar Webasto levert gewoon ombouwsetjes die (eigen ervaring) ook gewoon werken) Bij Eberspächer moet je voor een ombouwsetje met weektimer rekenen op 300-350 euro denk ik (plus inbouw)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

Ik ben me er weer verder in aan het verdiepen. T4wiki biedt echter ook niet alle oplossingen. Als ik er iets vind waar ik Gijsplas mee kan helpen, meldt ik het wel in zijn topic. Bedankt Roger voor je hulp tot zover. Dat klokje staat nu dus op m'n verlanglijstje, alsook een waterpomp want het water moet dus ook circuleren als de motor niet draait. Nu moet ik ook nogeens kijken hoe het koelwater moet circuleren, want blijkbaar gaat het warme water eerst over de radiatoren van de interieurverwarming. Ik wil dus echt wel m'n motor verwarmen, voor m'n interieur heb ik nog die andere standkachel.
Afbeelding
Die temperatuurzenders zijn bij mij dus niet aanwezig. Ik had al eerder uitgedokterd dat m'n bus maar voor 95% gerepareerd is na een frontale ontmoeting met een boom :muur Niet dat het zo dramatisch is, behalve dat er een foute voorruit in zit, was er bijna niets aan te zien.
Ik zoek nog wel uit waar ik die dingen moet aansluiten als ik de elektrische schema gevonden heb. Eerst maar eens verder lezen op T4Wiki. Ik weet niet eens of ik met een D3WZ of D4WZ zit.
Wordt zeker nog vervolgd...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

Ik ben volop aan't bieden voor zo'n klokje op Ebay. Nu om het aan te sluiten heb ik op T4wiki een handleiding gevonden om een adapterkabel te maken. Iemand ervaring mee, want ook daar heb ik een paar vragen over. Eerst een paar foto's
Afbeelding
Afbeelding
Die diodes op de 2e tekening zijn om de schakelingen onderling niet te storen maar op de voorbeeldfoto's op T4wiki worden ze niet mee in de adaptorkabel ingesoldeerd. Zijn ze dan wel nodig, of zitten ze al geintegreerd in het klokje? Ik geloof dat een diode een spanningsval van 0,7Volt veroorzaakt dus ik ga ze er niet dodeloos inwerken.
Dan over het waterpompje, als ik die gewoon ga sturen zoals aangduid op de 2e tekening ga ik het warm water toch gewoon naar de radiator pompen, niet?
Dan moet ik maar eens kijken waar ik nog een pompje en klepjes ga plaatsen. Gisteren heb ik al even onder de motorkap gekeken en een hele wirwar van koelwaterdarmpjes tegengekomen. Ook een soort kombiventil maar dat model heb ik nog nooit gezien ook niet op T4wiki, lijkt wel elektrisch gestuurd.
Tot later...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motorverwarming

Bericht door René »

Koekie,

Ik probeer al jaren erachter te komen hoe ik standkachel kan maken op mijn Climatronic.
ik heb inmiddels de volgende delen aangeschaft.

Pompje.
Afbeelding

Het combiventiel met het leidingwerk.
Afbeelding

en wat extra waterleiding.
Afbeelding

Het klokje heb ik al in mijn dashboard.

Nadeel van de T4 is dat voor elke motor type er wel een andere waterloop is,
ik heb een AXG met clima.

Nu kom jij met schema's die ik ook al even zoek en nog nooit op wiki heb zien staan.
:klappen

Berrie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Motorverwarming

Bericht door sgsdebruijn »

op Wiki is het vooral ook veel linkjes klikken en bekijken, het is echt bizar wat er allemaal te vinden is.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Motorverwarming

Bericht door SCOTT »

Berrie en Rene schreef:Koekie,

Ik probeer al jaren erachter te komen hoe ik standkachel kan maken op mijn Climatronic.
ik heb inmiddels de volgende delen aangeschaft.



Het klokje heb ik al in mijn dashboard.

Nadeel van de T4 is dat voor elke motor type er wel een andere waterloop is,
ik heb een AXG met clima.

Nu kom jij met schema's die ik ook al even zoek en nog nooit op wiki heb zien staan.
:klappen

Berrie

klinkt intressant ! ik heb ook een clima, maar hoe ziet dat klokje er dan uit?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

@Berrie

Let op, het vorige schema is 1 voor een T4 zonder Climatronic. Met Climatronic staat er ook op. Ik zet hem ff hier onder
Afbeelding
Dit is voor Climatronic vanaf Bj99

Voor Bj99 zou het er zo moeten uitzien
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motorverwarming

Bericht door René »

Idd die bovenste moet het zijn,

dan kan je Heizen in beeld krijgen via je klima bedien eenheid.


Scott,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat klokje is volgens mij eigenlijk voor een luchtverwarmer, zal waarschijnlijk ook wel op een zuheizer ombouw te gebruiken zijn, maar die ziet er eigenlijk zo uit:

Afbeelding

als het middelste knopje rood is heeft het klokje ook een uitleesfunktie om storingscodes uit te lezen, is deze schakelaar wit dan kan het klokje niet voor uitlezen gebruikt worden
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motorverwarming

Bericht door René »

Nee hoor het klokje met de draaiknop is voor luchtverwarmer en voor standkachel motor tegelijk.

Maar mijn California heeft de regeling van de luchtverwarming nu via het dak display.
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

Even over het koelcircuit...
Er zijn verschillende mogelijkheden. Ligt eraan hoe de kringloop in elkaar zit.
Als je dit systeem hebt kan je maar beter de pomp niet gebruiken, want dan pomp je de warmte zo naar de radiator.
Afbeelding

Als je de optie hebt om je zuheizer als standverwarming te gebruiken af fabriek, ziet het koelcircuit er zo uit.
Afbeelding
Hier wordt door middel van 2 ventielen ervoor gezorgd dat je geen warmte naar de radiator pompt, en dat je je interieur en/of motor kan verwarmen.
Wat ik morgen ga doen is een pompje in serie met de zuheizer zetten zodat de warmte eerst langs de interieurverwarming gaat en de restwarmte de motor opwarmt. Zonder de ventilator te sturen zal het dan wel lukken om de motor snel op temperatuur te brengen.
Afbeelding

Er zijn nog methodes om het koelcircuit aan te passen.
Mijn bron: http://www.t4-wiki.de/wiki/K%C3%BChlmittelkreislauf

Morgen is dan hopelijk mijn project motorverwarming afgesloten :adhd

Ik denk er net aan dat ik sowiso nog enkele terugslagklepjes moet monteren, eentje tussen de radiator en de nalooppomp en eentje aan de ontluchtleiding tussen waterbakje en motor
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Motorverwarming

Bericht door Harry62 »

Ik heb ook bijna alles verzamelt om de zuheizer om te bouwen.
Heeft er iemand nog een uitlaatje over voor de zuheizer?
Ik heb alleen het eerste stukje tot aan het "flexibele" gedeelte.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Motorverwarming

Bericht door koekie520 »

Pff, m'n pompje bleek te kleine aansluitingen te hebben. Nu zit ik toch weer te twijfelen hoe ik het koelcircuit zou aanpassen. Ik kan het ook zo maken.
Afbeelding
Dan moet ik enkel een T-stuk, afsluitklep en een afsluitdop hebben.
Plaats reactie