Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door René »

Een minimale verdraaing van de omlooprol geeft al een aanzienlijke verandering in het inspuittijdstip.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Ok weer een lesje geleerd, BP dus afstellen na ECU wissel.
Timing stond tussen de 14 en 20 :groteogen :bonk

Boel maar gewisseld en wachten op meer tijd en wat meer warmte is hier rond de -2, ECU wisselen fris, in de bus de boel weer ombouwen lekker warm met de standkachel aan :winter .
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:Mijn advies,
doe het met een dopje met verlenger en een rateltje.
Je werkt tenslotte bij bewegende delen,
en het mooiste/snelste is het om met draaiende motor te doen.
Wel bij warme motor, dat is het beste.. :knipoog
Spanrol naar schutboard(voren) is timing vroeger.
Spanrol naar je toe (achteren) is timing later..
Succes..
Als de timing meer als 4 jojo't dan zou het goed in spanrollen kunnen zitten.. :knipoog
Vroeger is een lagere waarde Peter?

Timing staat nu dus helemaal kl@te van de pomp zonder correctie van de ECU pingelt hij ergens rond de 15 :groteogen
Ga zaterdag de pomp afstellen, wat is slimmer eerst de spanner en dan finetunen, kan ik ook te ver draaien en wordt het dan een geklooi om het weer goed te krijgen?
Ben bang als ik de spanner strakker zet/ juist afstel dat hij helemaal dik van tijd af staat namelijk.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

vroeger is een hogere waarde.
Ideaal is rond de 54-56.
Een iets vroegere timing is dus naar schutboard draaien en dan zou je richting de 60 gaan.
Een (veel) te late timing heb je nu.

Maar zoals René al aangaf,
het is 10den van millimeter werk :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Nu nog ff een antwoord op het gedeelte spannen en foutgaan bij grotere uitslag/draai
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

wat bedoel je precies?
Die tolerantie die je hebt kun je prima met de spanrol verhelpen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door René »

Je vraag is al twee keer beantwoord volgens mij, tenzij je iets anders bedoelt als wij denken.
Berrie en Rene schreef:Een minimale verdraaing van de omlooprol geeft al een aanzienlijke verandering in het inspuittijdstip.

René
Multivan Generation schreef:vroeger is een hogere waarde.
Maar zoals René al aangaf,
het is 10den van millimeter werk :gekte


Dus ( :gekte ) een minimale verstelling geeft al een hogere/lagere waarde aan.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Wat ik bedoel te zeggen is dat ik de boel niet helemaal in de war draai als ik de riem span en het inspuittijdstip helemaal drastisch veranderd daarmee met als ik niet meer weet of ik naar voor of achter moet bijstellen.

Dacht wellicht is het slim om eerst de timing zo goed mogelijk te zetten, voorzichtig de riem te spannen en weer timing bijstellen.
Heb geen zin om lang te moeten klooien als ik de boel vernaggel
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef:Wat ik bedoel te zeggen is dat ik de boel niet helemaal in de war draai als ik de riem span en het inspuittijdstip helemaal drastisch veranderd daarmee met als ik niet meer weet of ik naar voor of achter moet bijstellen.

Dacht wellicht is het slim om eerst de timing zo goed mogelijk te zetten, voorzichtig de riem te spannen en weer timing bijstellen.
Heb geen zin om lang te moeten klooien als ik de boel vernaggel
Je hoeft de riem niet te spannen,
je wilt toch alleen de brandstofpomp timing aanpassen.
Van de rest blijf je af!

Of je moet het leuk vinden.. :knipoog
En net zoals René al schreef is je vraag al 2 keer beantwoord.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Endebendebus »

:groteogen En mischien ten overvloede....met het juiste moment vastzetten
't is maar aluminium waar dat boutje in vastzit. :gif
Suc6 !
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Wat is het aantal nm waarmee hij vast moed, kon het nergens vinden. iedereen bedankt voor de antwoorden :knipoog
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door Endebendebus »

20 Nm :knipoog
Kijk maar op: http://www.t4-wiki.de/wiki/Einspritzpum ... namisch.29" onclick="window.open(this.href);return false;
Suc6
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

dank je,
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door pluuke »

Denk toch dat Sebastiaan zijn vraag niet helemaal beantwoord is.

Zowel spanrol als omlooprol zijn excentrisch, en door er aan te draaien verander je dus de riemspanning.
De spanrol is primair om de riem op de juiste spanning te brengen.
De omlooprol om het inspuitmoment te finetunen.
Beiden zorgen echter bij verdraaien voor een lengteverandering in de riem in het part tussen nokkenas en BP, oftewel dat nokkenas en BP tov elkaar versteld worden.

Dus vraag was eigenlijk, waar begin je mee met aan te draaien.
Uitgaande van een juiste riemspanning, kom je dus niet aan de spanrol.
Moet je echter de omlooprol zover draaien om het IM goed te krijgen, dat de spanning op de riem te ver terugloopt, zul je de spanrol eerst weer moeten bijdraaien. Daardoor verandert het IM ook weer, dus daarna weer IM checken en evt. omlooprol verdraaien.
Staat de riem meteen al te slap, dan deze eerst spannen, door de merktekens van de spanrol op elkaar te zetten. De spanrol is zodanig geconstrueerd dat de wijzers op elkaar staan als de spanrol (en dus de riem) de juiste voorspanning heeft.
Bijlagen
300px-Motor_Spannrolle_ESP_ACV_Bild_neu.jpg
300px-Motor_Spannrolle_ESP_ACV_Bild_neu.jpg (33.48 KiB) 1255 keer bekeken
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM

Bericht door sgsdebruijn »

Klopt Pluuke, en de bijkomende vraag is dan hoeveel uitslag geeft het verdraaien van de spanrol geeft die net zoveel verandering in eenheden op een 10de mm als de omlooprol of is die minder gevoelig?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie