Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Dank u, niks bijzonders dus...in mijn motor komen ook de pp520, 2.4 mechanische pomp met 11mm plunjer mengelmoesje van 2.5 tdi pomp met 2.4 diesel en 1.6 td pomp kop zijn andere klepgeleiders in gezet en 4 cilinder tdi in en uitlaat kleppen.klepsteel is standaard 7,8mm en 4cilinder meestal 6,8 mm.zo heb je iets betere doorstoming.deze motor komt in een golf 2 en is de bedoeling om er volgend jaar mee in de vrijestandaard te rijden.zoek nu nog een t4 bak en dan kan ik alvast de motor passend maken.
gr jan
gr jan
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Ik ben eruit.........
Na ontzettend veel lezen, vergelijken, internetten ben ik voor 95% zeker dat dit gaat werken:
Dit gaat um worden:
2.4D AAB vliegwiel 074 105 264 D
Sachs SRE koppelingsplaat 881861 999750
Sachs SRE drukgroep 883082 999645
Kan 420-500 NM aan.
Hier is het antwoord te vinden bij onze Engelse T4 forum Brothers:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... 605&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 4 & 5 staan de antwoorden gegeven door TidyTransporters & Aggie.
http://www.autoteilemann.de/" onclick="window.open(this.href);return false; is de goedkoopste leverancier van Sachs SRE, die ik tot nu toe heb gevonden.
Ik hoop dat jullie er ook iets mee kunnen
Na ontzettend veel lezen, vergelijken, internetten ben ik voor 95% zeker dat dit gaat werken:
Dit gaat um worden:
2.4D AAB vliegwiel 074 105 264 D
Sachs SRE koppelingsplaat 881861 999750
Sachs SRE drukgroep 883082 999645
Kan 420-500 NM aan.
Hier is het antwoord te vinden bij onze Engelse T4 forum Brothers:
http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... 605&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Op pagina 4 & 5 staan de antwoorden gegeven door TidyTransporters & Aggie.
http://www.autoteilemann.de/" onclick="window.open(this.href);return false; is de goedkoopste leverancier van Sachs SRE, die ik tot nu toe heb gevonden.
Ik hoop dat jullie er ook iets mee kunnen
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Het is niet omdat ik het niet aanmoedig . Ik vind het zelfs geweldig dat je het doet.
Maar bij die engelsen zijn er maar een paar die een massief vliegwiel hebben met zo'n Sachs koppeling.
De meesten hebben gewoon een DMF (2 massa vliegwiel) met een sachs koppeling.
Op een ander forum (vraag me niet waar!!) ook al gelezen dat na plaatsing van een massief vliegwiel
de primaire as uit de versnellingsbak spontaan in tweeen gebroken is na 2000 Mile
Ik hoop dat je er een mooi verhaal bij schrijft met veel foto's!! Ik zal het zeker aandachtig lezen.
Maar bij die engelsen zijn er maar een paar die een massief vliegwiel hebben met zo'n Sachs koppeling.
De meesten hebben gewoon een DMF (2 massa vliegwiel) met een sachs koppeling.
Op een ander forum (vraag me niet waar!!) ook al gelezen dat na plaatsing van een massief vliegwiel
de primaire as uit de versnellingsbak spontaan in tweeen gebroken is na 2000 Mile
Ik hoop dat je er een mooi verhaal bij schrijft met veel foto's!! Ik zal het zeker aandachtig lezen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
@ Harry62
Dank je voor de aanmoediging. Erg toff.
Met een O2-B bak uit een 88PK AJE zou ik het inderdaad niet aandurven.......
( Gebroken en rattling Prise-assen heb ik datzelde topic ook gelezen, zowat allemaal 88pk O2-B bakken)
Maar met een O2-G bak uit een 102PK ACV durf ik het wel aan.............
Als ze die in Finland al gebruiken om te Dragracen..................Dan moet het toch wel heel sterke bakken zijn.
Maar het zal nog wel effe duren 4dat ik eraan begin. Busje wordt eerst aan de buitenkant opgeknapt............
Dank je voor de aanmoediging. Erg toff.
Met een O2-B bak uit een 88PK AJE zou ik het inderdaad niet aandurven.......
( Gebroken en rattling Prise-assen heb ik datzelde topic ook gelezen, zowat allemaal 88pk O2-B bakken)
Maar met een O2-G bak uit een 102PK ACV durf ik het wel aan.............
Als ze die in Finland al gebruiken om te Dragracen..................Dan moet het toch wel heel sterke bakken zijn.
Maar het zal nog wel effe duren 4dat ik eraan begin. Busje wordt eerst aan de buitenkant opgeknapt............
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
zijn de 02-b bakken gelijk aan de 2.4 5 cilinder bakken? volgens mij is de bakinhoud van de 02-b bak uitwisselbaar met de 02-a bakken. en bij de 4cilinder tdi met vast vliegwiel bv een golf hoor je nooit dat die assen breken.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Hoe zou dat komen denk je ? Een Golfje weegt dan ook vééél minder dan een T4 hé !jan de h schreef:zijn de 02-b bakken gelijk aan de 2.4 5 cilinder bakken? volgens mij is de bakinhoud van de 02-b bak uitwisselbaar met de 02-a bakken. en bij de 4cilinder tdi met vast vliegwiel bv een golf hoor je nooit dat die assen breken.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
dus dat 2MV zit er toch echt niet helemaal voor noppes......Harry62 schreef: ook al gelezen dat na plaatsing van een massief vliegwiel
de primaire as uit de versnellingsbak spontaan in tweeen gebroken is na 2000 Mile
Ik heb voor mijn Landrover waarop ook een 2MV zit gewoon een complete set met nieuw 2MV besteld (in engeland gooien ze er ook vaak vaste vliegwielen op) simpelweg omdat de constructeur dat niet voor noppes erop gezet heeft.......
De hele set kostte me incl verzendkosten 516 euro (2MV, plaat, drukgroep, druklager, toplager en bouten voor vliegwielmontage aan de krukas) dat is zelfs 100 euro minder als wat ik voor de set van de T4 betaald heb vorig jaar
dus eens in de 150 a 200 duizend km een setje incl vliegwiel erin....ga ik niet dood van met zo'n prijs (laten we even in T4 termen blijven 615 euro)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Als dat al op 1x / 150.000 - 200.000 zou moeten??Roger B. (11)61 schreef:dus eens in de 150 a 200 duizend km een setje incl vliegwiel erin....ga ik niet dood van met zo'n prijs (laten we even in T4 termen blijven 615 euro)Harry62 schreef: ook al gelezen dat na plaatsing van een massief vliegwiel
de primaire as uit de versnellingsbak spontaan in tweeen gebroken is na 2000 Mile
er zijn er ook genoeg die ver achter in de 2 ton of ook over de 3 ton doen met het eerste setje
als je vrijwel nooit een aanhanger eraan hebt, en hem alleen als personenwagen
(Dubbele Cabine) gebruikt, en een rustige rijstijl hebt dan gaat het spul zeer lang mee op de ACV.
En 1x vervangen op de gehele levensduur van de auto is ook nog wel te overzien.
het is dan wel geen T4 maar toch:
op mijn vorige Volvo vrachtwagen heb ik 750.000 km met het eerste setje koppelingsplaten
gereden, en het is werk met redelijke gewichten en veel manouvreren het is maar hoe je er mee
omgaat.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Zo, morgen maar eens langzaam op het gemakkie beginnen, aan de koppelingsombouw.
Dan gaan we het maar eens proefondervindelijk bekijken of het werkt.
Vannavond al deze eerste dingen gedaan, oa krukaspoeli vervangen. Had al wat haarscheurtjes in het rubber.
Tevens dynamo en startmotor d'r uit geplukt.
Die gaan morgen naar een auto electra bedrijf voor revisie. Mag denk ik wel, na 290.000 km trouwe dienst.
Gr, Geert
Dan gaan we het maar eens proefondervindelijk bekijken of het werkt.
Vannavond al deze eerste dingen gedaan, oa krukaspoeli vervangen. Had al wat haarscheurtjes in het rubber.
Tevens dynamo en startmotor d'r uit geplukt.
Die gaan morgen naar een auto electra bedrijf voor revisie. Mag denk ik wel, na 290.000 km trouwe dienst.
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Dan wordt het nu tijd om naar T4 Projecten te verhuizen denk ik, lijkt me een mooi project, maar natuurlijk wel met veel info en foto'sGeert G schreef:Zo, morgen maar eens langzaam op het gemakkie beginnen, aan de koppelingsombouw.
Dan gaan we het maar eens proefondervindelijk bekijken of het werkt.
Vannavond al deze eerste dingen gedaan, oa krukaspoeli vervangen. Had al wat haarscheurtjes in het rubber.
Tevens dynamo en startmotor d'r uit geplukt.
Die gaan morgen naar een auto electra bedrijf voor revisie. Mag denk ik wel, na 290.000 km trouwe dienst.
Gr, Geert
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Heb het aan Henk gevraagd om dit hele topic te verplaatsen.
Ga ik jullie in een later staduim mijn ervaringen hier uit de doeken doen.
Eerste kan ik jullie wel verklappen:
De bak hebben we gisteravond laat/nacht aan het motorblok geprikt........
met een opvulring van 4,1mm.
Daarna de krukas met de hand rondgedraaid, de nieuwe configuratie raakt niks.
Hierna de startmotor gemonteerd, weer rondgedraaid............ ook goed, loopt vrij
En toen..........Licht uit, handen wassen en naar bed......
Ga ik jullie in een later staduim mijn ervaringen hier uit de doeken doen.
Eerste kan ik jullie wel verklappen:
De bak hebben we gisteravond laat/nacht aan het motorblok geprikt........
met een opvulring van 4,1mm.
Daarna de krukas met de hand rondgedraaid, de nieuwe configuratie raakt niks.
Hierna de startmotor gemonteerd, weer rondgedraaid............ ook goed, loopt vrij
En toen..........Licht uit, handen wassen en naar bed......
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4477
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Bij deze
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Gisteren alles afgemonteerd. Was een lange avond, wat is dit een zware versnellingsbak.
We hebben alles uitgemeten, en kwamen tot de conclusie, dat er een opvulring tussen motor en versnellingsbak moest van 4mm.
De homokneten hebben nog genoeg vrij slag om de 4mm opvulling op te vangen. Zelfs nog als ie inveert tot aan de stootblokken.
Met die 4mm opvulling tussen motor en versnellingsbak is de startmotor exact uitgelijnt t.o.v. het vliegwiel. Tevens raakt de drukgroep net niet de binnenkant van de bak.
Vannacht om 0.45 uur voor het eerst gestart.
Via het gat van de ontluchtingsnippel hydraulisch druklager kunnen we de positie van het druklager bekijken t.o.v. diafragma drukgroep.
Ziet er allemaal netjes uit. Het lager raakt net niet de diafragma, als je de motor in zijn vrij start zonder koppeling.
Stationair geen trillingen in de auto, ondanks dat deze vliegwiel/koppelings combi drie kilogram zwaarder is als de Orginele 2mv fabriekskit.
Ik denk dat het extra rotatie gewicht juist in het voordeel is om trillingen te dempen.
Motor heeft ondanks het extra rotatiegewicht een goede gas-respons. Spint goed op.
Alleen.............
De koppeling komt niet geheel vrij. Krijg um niet in de versnelling, zowel niet in de 1e als achteruit.
Starten met ingedrukte koppeling 1e versnelling...........lichte koppelings slip.
Nieuwe hydraulisch druklager (nemer) maakt niet zijn maximale uitslag. Komt maar halver-wege.
Vandaag een grotere (19mm) hoofdkoppelingscilinder (gever) besteld. Waarschijnlijk zit er nog een 15mm onder.
Grotere zuiger, meer liters vloeistofverplaatsing, grotere uitslag druklager..........
Het is niet veel, wat ie te kort komt, maar net voldoende om niet vrij te komen.............
Vanavond gaan we verder met testen.....
Gr, Geert.
We hebben alles uitgemeten, en kwamen tot de conclusie, dat er een opvulring tussen motor en versnellingsbak moest van 4mm.
De homokneten hebben nog genoeg vrij slag om de 4mm opvulling op te vangen. Zelfs nog als ie inveert tot aan de stootblokken.
Met die 4mm opvulling tussen motor en versnellingsbak is de startmotor exact uitgelijnt t.o.v. het vliegwiel. Tevens raakt de drukgroep net niet de binnenkant van de bak.
Vannacht om 0.45 uur voor het eerst gestart.
Via het gat van de ontluchtingsnippel hydraulisch druklager kunnen we de positie van het druklager bekijken t.o.v. diafragma drukgroep.
Ziet er allemaal netjes uit. Het lager raakt net niet de diafragma, als je de motor in zijn vrij start zonder koppeling.
Stationair geen trillingen in de auto, ondanks dat deze vliegwiel/koppelings combi drie kilogram zwaarder is als de Orginele 2mv fabriekskit.
Ik denk dat het extra rotatie gewicht juist in het voordeel is om trillingen te dempen.
Motor heeft ondanks het extra rotatiegewicht een goede gas-respons. Spint goed op.
Alleen.............
De koppeling komt niet geheel vrij. Krijg um niet in de versnelling, zowel niet in de 1e als achteruit.
Starten met ingedrukte koppeling 1e versnelling...........lichte koppelings slip.
Nieuwe hydraulisch druklager (nemer) maakt niet zijn maximale uitslag. Komt maar halver-wege.
Vandaag een grotere (19mm) hoofdkoppelingscilinder (gever) besteld. Waarschijnlijk zit er nog een 15mm onder.
Grotere zuiger, meer liters vloeistofverplaatsing, grotere uitslag druklager..........
Het is niet veel, wat ie te kort komt, maar net voldoende om niet vrij te komen.............
Vanavond gaan we verder met testen.....
Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Hoi Geert,
hoeveel vul platen heb je er nu tussen zitten? en hoe ben je met je bak steunen uitgekomen? De lagersteun van je tussen-asje naar rechts heb je daar nog wat aan veranderd?
Ben benieuwd hoe het straks rijdt, of je veel verschil in aangrijp comfort hebt t.o.v. je 2m-vliegwiel?
hoeveel vul platen heb je er nu tussen zitten? en hoe ben je met je bak steunen uitgekomen? De lagersteun van je tussen-asje naar rechts heb je daar nog wat aan veranderd?
Ben benieuwd hoe het straks rijdt, of je veel verschil in aangrijp comfort hebt t.o.v. je 2m-vliegwiel?
Groet, Oskar.
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Hoi Oskar,Oskar 725 schreef:Hoi Geert,
hoeveel vul platen heb je er nu tussen zitten? en hoe ben je met je bak steunen uitgekomen? De lagersteun van je tussen-asje naar rechts heb je daar nog wat aan veranderd?
Ben benieuwd hoe het straks rijdt, of je veel verschil in aangrijp comfort hebt t.o.v. je 2m-vliegwiel?
Standaard af fabriek zit er één afdekplaat ( blikken ring) van 0,7mm tussen bak en motor.
We hebben met de decoupeerzaag van 2mm aluminium zo'n ring nagemaakt en 3 ringen van 0,7mm.
Samen is dit 4,1mm. Trek daar de standaard af fabriek gemonteerde ring vanaf en je werkelijke opvulling is 3,4mm.
Die ruimte zit er in, dus met je baksteunen en rechter tussenas heb je geen problemen.
Vanavond weer verder getest........Het standaard hydraulisch druklager voldoet niet. Moet een lager hebben wat 4mm dikker is.
Op maximale uitslag komt het blikken kroontje van het lager tegen de price as bus van de koppelingsplaat. Deze is bij een Sachs SRE uitvoering zowiezo een stuk langer. En daarom komt ie wederom niet vrij. Misschien hier een stukje vanaf draaien, ic.m met een dikker druklager.
Maatje van mij, waarmee ik dit project samen mee doe, zit in de hydrauliek. Was vroeger monteur bij een rally team. Dus improviseren is ons niet vreemd. We zitten er zo dicht bij, en daarom geef ik het nog niet op. Nu wordt het ook echt een sport/ uitdaging om dit voor elkaar te krijgen.
Groetjes
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat