Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bertel388
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 okt 2010, 22:11
Locatie: Kop van Overijssel

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Bertel388 »

Tja, ik heb het geluid beluisterd maar heb niet de indruk dat het te maken heeft met de omwentelingen van de wielen maar ik kan het mishebben hoor. Het klinkt in mijn oren meer als een resonantie wat bij een bepaald toerental van de motor optreedt. Heb je de motorophanging rechtsvoor gecontroleerd? Ik weet niet hoe dat precies bij de 2.4's zit maar wellicht dat het klapperende geluid daar vandaan komt?

Nog een idee: Zou de spiebaan van de grote aandrijfpoelie rechtsvoor niet uitgelubberd zijn waardoor het klapperen optreed? Ik bedoel dan de spiebaan tussen krukas en aandrijfpoelie. Wellicht dat die het op zijn heupen krijgt als de auto veel vermogen moet leveren? Of is het rubber van de aandrijfpoelie het misschien aan het begeven maar nog niet helemaal kapot?
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

De garage gaat volgende week inderdaad beginnen met controle van de aandrijfpoelie.
Ik laat na volgende week nog weten wat er vervangen is. Of het dan ook daadwerkelijk geholpen heeft zal waarschijnlijk pas duidelijk worden na een weekendje weg met de camper en die staat nog niet gepland!
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robertTREBOR »

Ik heb precies zelfde gehad met een T4 daar kwam op de gekste momenten op de rijksweg een tik te horen rechts voor, meestal als ik rond de 100 km/ uur reed.
Leek wel of iemand met een hamertje ergens op zat te kloppen.
Het bleek de homokineet te zijn.
Ruilasje eronder en weg geluid.
Succes ermee, laat even weten of het bij jouw ook het geval was !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Vandaag mijn T4 camper weer terug opgehaald. Vervangen is de krukas poelie, een spanrol en nog een rol.
Op de terugweg het geluid niet gehoord maar dat zegt nog niets. Soms duurt het wel 400 km voordat het geluid komt.
De krukas poelie zou het geluid best wel eens veroorzaakt kunnen hebben. De buitenzijde van de oude poelie had wat speling tov de binnenkant waardoor als deze tegen elkaar aanslaan een blikkerig geluid ontstaat. Dus het ziet er naar uit dat het probleem gevonden is!

Een vakantie naar Portugal deze zomer zal definitief uitsluitsel gaan geven.
Gebruikersavatar
Jeroenvb
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 aug 2010, 21:23

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Jeroenvb »

Helaas, helaas, daar was het geluid weer. Een fijne reis van 4.500 km achter de rug maar het geluid is er nog. 3 nieuwe feiten over het geluid:

Het is niet motor toerental afhankelijk. Zowel in versnelling 5 als versnelling 4 klonk het geluid hetzelfde.
1x was het geluid heel erg (natuurlijk bij wegwerkzaamheden zonder vluchtstrook). We dachten echt, nu is het over en er komt dadelijk een onderdeel onder de auto vandaan gevlogen. Het geluid was nu niet alleen hoorbaar tussen 80 km/u en 100 km/u maar bij alle snelheden. Het was zelfs hoorbaar bij 5 km/u. De frequentie van het geluid was gelijk aan de omwentelingssnelheid van het wiel.
Bij minder gewicht achterin (op de terugweg was de koelkast leeg, de flessen cola leeg, de schoonwatertank (80 liter!) leeg. Het geluid kwam toen veel vaker te voorschijn. Meer druk op de voorwielen door minder druk op de achteras?

Wat moet ik nu doen? Weer lukraak een onderdeel laten vervangen? Het geluid moet er echt uit. Het klinkt zeer beangstigend ondanks dat er qua rijden niets merkbaar is.
Gebruikersavatar
Joris 407
Berichten: 242
Lid geworden op: 06 feb 2011, 14:46

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Joris 407 »

Hoi Jeroenvb,

Zijn er nog vorderingen gemaakt bij het oplossen van dit probleem? Ik hoop voor je dat je het eruit hebt weten te krijgen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Roger B. (11)61 »

geruststelling, als er werkelijk speling tussen beide delen van de krukaspoelie zat, moest die sowieso vervangen worden, oorzaak van het geluid of niet.


wielen uitsluiten: voor-achter wisselen, komt het geluid dan niet of van elders zit het in de wielen

verder denk ik ook aan de aandrijfas (homokineet of tripod verbinding met speling)zijn de hoesjes van deze nog ok? geen rondgeslingerd vet zichtbaar?
Ik heb een keer met defecte aandrijfas in de buurt van Haarlem gestaan en ben toen door weetjewellers naar Ismet verwezen, daar zat er een uurtje later een ruilasje onder, totaal 175 euro gekost ......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

Tussen mijn eerder schrijven en nu heb ik gedonder met een van mijn homokineeten gehad
Het is het zelfde geluid als jij heb op genomen, jou camper moet bestwel trekken en terug komende op mijn worden denk ik dat het een van je homokineten is ze zijn niet zo duur ik het er een gewoon bij ABS gekocht het eronder zetten is wat lastiger maar wel te doen, wil je meer weten PB me dan .

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
aussiealex
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2012, 09:36

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door aussiealex »

Dag allemaal,

Heel toevallig kwam ik bij het zoeken naar een oplossing voor het ratelend geluid bij mijn voorwiel op jouw bericht. Ik heb het geluidfragment gehoord en het klinkt exact hetzelfde. Ook begon het met een hoge belasting in de bergen op de auto.

Momenteel reis ik rond in australie en sta ik ergens te kamperen omdat het geluid te hard werd en bang was dat het wiel eronderuit zou rollen. Ik ben dus hard op zoek naar de oorzaak om tot een snelle en voornamelijk goedkope oplossing te komen, de manuren zijn hier niet goedkoop, laat staan de onderdelen.

Ik zag dat je laatste bericht in oktober was en ben heel benieuwd of het probleem al opgelost is mbt tot je camper.

Als iemand anders me de doorslag kan geven zal dat natuurlijk ook geweldig zijn.

Autogegevens:

Vw T4 1995
2.5 benzine
305.000 km

Mvg,

Alex
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

Hoi Alex,
Het kan bij jou ook heel goed de homokineet zijn zoals ik al schreef ze zijn niet zo duur
zelf kan je kijken of de hoesjes nog heel zijn en een voorwiel op krikken het stuur uiterst rechts of links draaien en dan met de hand het wiel draaien het kan dan zijn dat je lichte tik voelt, je kan dan ook voelen of er speling zit tussen de as en het wiel of versnellingsbak, als je een bocht neemt en gelijk gas geeft dan voel je bij een versleten homokineet schokken in het stuur.

Ik hoor het wel

Rob
Uit winderig brabant
Laatst gewijzigd door robstof op 25 nov 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door sgsdebruijn »

Rob er staat nog een pb op je te wachten (al enige tijd)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

Ik kijk er ook niet altijd naar mail is beter.
Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door Multivan Generation »

je kunt een mailtje krijgen als er een PB is , dat kun je zo instellen... :knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door robstof »

Heb ik net gedaan peter, dat is wel beter.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
aussiealex
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 sep 2012, 09:36

Re: Bijgeluid uit aandrijfas of iets anders?

Bericht door aussiealex »

Na 30 km gereden te hebben vandaag.... Geluid weg.... Vanochtend was het per omwenteling van het wiel nog duidelijk te horen.

Toch maar naar 2 garages geweest. De een kan 2 nieuwe aandrijfassen monteren voor 940 dollar, beetje duur vind ik.
2e garage kon niets visueels zien aan de hoezen en tijdens het draaien aan de wielen.

Ik blijf nu maar rijden totdat hij weer herrie gaat maken en dan snel naar de garage. Is het mogelijk dat het geluid een tijdje wegblijft?

Alvast bedankt voor jullie meedenken.

Alex
Plaats reactie