Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

vragen over de T4
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door vw_camper »

jan2009 schreef:Als er bij uitgeschakelde motor een verbinding blijft staan tussen je startaccu en huishoudaccu is je scheidingsrelais stuk .
Ja, dat zei ik ook al.... :muur
Groeten, Bert
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Helaas bleef de accu na het afkoppelen van de hh accu toch nog langzaam leeglopen en nu lijkt ie te lekken naar de startmotor of de relais daarvan. Dus gaan we die er komende week uithalen en bekijken. De spiegel heb ik met duck(eend?) tape vastgeplakt. Weet iemand hoelang het duurt voor een afgekoppelde gelaccu (is de hh accu) leeg is?
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door edwinh »

Marinda schreef:Helaas bleef de accu na het afkoppelen van de hh accu toch nog langzaam leeglopen en nu lijkt ie te lekken naar de startmotor of de relais daarvan. Dus gaan we die er komende week uithalen en bekijken. De spiegel heb ik met duck(eend?) tape vastgeplakt. Weet iemand hoelang het duurt voor een afgekoppelde gelaccu (is de hh accu) leeg is?
lekken na de startmotor? nog nooit gehoord..... goede redelijke volle afgekoppelde accu loopt niet snel leeg
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Leo45 »

Marinda schreef:Helaas bleef de accu na het afkoppelen van de hh accu toch nog langzaam leeglopen en nu lijkt ie te lekken naar de startmotor of de relais daarvan. Dus gaan we die er komende week uithalen en bekijken. De spiegel heb ik met duck(eend?) tape vastgeplakt. Weet iemand hoelang het duurt voor een afgekoppelde gelaccu (is de hh accu) leeg is?
Als de accu goed is kan dat weken tot maanden duren, heeft te maken met de interne weerstand van de accu maar bij een goede accu ongeveer 1% per dag.
http://members.chello.nl/a.galen4/index ... ge1596.htm
Dus zeker niet in 2 dagen leeg ofzo, is dat wel zo dan is de accu echt stuk.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Uiteindelijk bleek het de dynamo te zijn. We zijn echt uuuuren bezig geweest met uitzoeken wat het kon zijn en dan denk je niet dat een nieuwe dynamo het zijn kan. De garage had er een nieuwe accu en dynamo in gezet en die dynamo bleek een gereviseerde te zijn en niet goed. Ik dacht dat ze er een nieuwe accu en dynamo in hadden gezet maar dat bleek dus niet zo. Hij is opnieuw gereviseerd en er lekt geen stroom meer. En nu wil ie bij koude motor bijna niet starten. Zou nieuwe accu ook niet goed of sterk genoeg zijn? Op de rekening staat een dynac 88 map a 150 euro excl btw en lood toeslag en op de accu zelf staat yuasa en kan ik verder niet ontdekken hoeveel map. Dynac=yuasa? en hoe weet ik of deze wel nieuw is? Thx alvast weer voor tips, ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet. :bonk
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door m.c van den berg »

heb zelf een zwaarder accu er in, maar heb wel 2,5L TDI
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

ik had zelf ook een zwaardere accu gewild en bovendien een ander merk (bv bosch silverline), maar er is niet overlegd door de garage. Ook lees ik nu op internet dat als je de oude accu inlevert je de loodtoeslag terug krijgt. Er zijn dus enkele dingen die ik niet begrijp: zit er nu een andere accu in dan op de bon staat en is die er in zit wel 88 map? Is die accu wel nieuw? Ik heb nml ook begrepen dat yuasa auto accu' s niet in Nederland verkocht worden. Waarom wordt er 12 euro lood toeslag gerekend terwijl ze dat dus terug krijgen?
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door DNS »

88 map? Bedoel je 88 amp(ère uur) ofwel 88Ah?

Of die 88Ah er daadwerkelijk inzit; kijken op het label op de accu lijkt me de meest voor de hand liggende optie.
Of die nieuw was; sommige merken hebben er een productiedatum op staan.
Loodtoeslag; die kende ik nog niet. Heb ik ook nog nooit gezien op de rekening (mijn laatste was een Exide Premium 100Ah voor 135 incl. BTW en verzenden via Accuweb).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door DNS »

Idd een goed idee om even te testen met een accu waarvan je zeker weet dat die goed is. WJW'er in de buurt misschien?
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Herman744 »

Hoi,

Ik heb een jaar of 3 geleden een Yuasa-accu gekocht bij de automaterialenzaak. 88Ah. Voldoet uitstekend. Ik dacht dat Peter M.G. zweert bij Yuasa.

Herman744
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door limburger »

Yuasa is zeker geen rommel, ik heb er 1 in mijn motor zitten en die overleeft een winterslaap buiten zonder druppellader 4 maanden niet rijden en starten zonder hulp (al 5jaar lang)!!
staat wel ergens een productie datum in, is het geen sticker dan is het in/op de behuizing gedrukt.

toeslagen die je terug krijgt als je de oude accu inlevert is niet standart in nederland. in duitsland gebeurt dit wel, soort van statiegeld.

:driveT4 :T44EVER
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Herman744 »

Marinda,

Je hebt een PB.

Herman744
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33909
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb al vele jaren een Yuasa 95 Amp er in zitten en die bevalt prima.

Pascal zweert al jaren bij Yuasa en had die voor mij meegenomen.
Ik heb er destijds iets van 130 euro voor betaald (binnen een dag geleverd).
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marinda
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 jul 2013, 14:32

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door Marinda »

Ok, bedankt voor de reacties. Ik begrijp het allemaal niet meer, hoor. De garage heeft dus een nieuwe accu en dynamo in de bus gezet. Daarna lekte er stroom weg en na heel veel zoeken bleek het de dynamo te zijn die niet nieuw was maar gereviseerd. De bus is terug naar de garage gegaan en daar hebben ze de dynamo opnieuw laten reviseren en er weer in gezet. Toen ik de bus ophaalde stond de shoke helemaal uit en dar vond ik wel raar want ik hoefde de shoke altijd alleen maar een stukje uit te doen bij erg koud weer en het was warm. Maarja, naar huis gereden en toen bleek de bus bij koude motor zeer slecht te starten en moest ik de shoke ook uitdoen en dan ging het maar net. De huishoudaccu(gel van 95 amp) die normaal helemaal vol was, was nu helemaal leeg, iig volgens de meter achterin het busje en de startmotor gaf zo' n 12 1/2 volt aan. Wat is er nu aan de hand? Zou het kunnen zijn dat de bus altijd beide accu' s heeft gebruikt om te starten? Is deze nieuwe accu waarvan op de bon staat dynac 88 amp en op de accu zelf yuasa minder amp? De garage zegt dat het mss de gloeiers zijn. Bedoelen ze dan de gloeibougies? Juli 2011 zijn er een nieuwe cilinderkop en 5 nieuwe gloeibougies ingezet, die gaan toch wel langer mee dan 2 jaar? Is een accu en dynamo vervangen 2 uur werk voor een professional? En een brandstofpomp vervangen 6 uur? Want ook dat hebben ze kortgeleden gedaan. Tsja, ik twijfel nu aan alles.
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Dan denk je: nu kan er niets meer stuk...

Bericht door DNS »

De huishoud-accu is dus leeg sinds het plaatsen van de nieuwe dynamo en start-accu? Misschien iets misgegaan na het herplaatsen?
Start-accu plaatsen is een klusje van hooguit een kwartiertje (met een bakje koffie erbij), maar de dynamo vervangen duurt wel een stukje langer (uurtje of 2 zou zomaar kunnen). Met de gloeiers bedoelen ze waarschijnlijk inderdaad de gloeibougies/gloeistiften; die krijgen vaak als eerste de schuld bij een slechte koude start en zouden na 2 jaar kapot kunnen zijn. Of de accu ook 88Amp is, zal je even op het label van de accu na moeten kijken (Yuasa heeft wel een 88Amp in het assortiment).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Plaats reactie