Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dorpel vervangen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

@CaliforniaMark
Het is inderdaad een bekendere plek. Op diverse Duitse en Engelse fora kom je ook wat verslagen tegen.
En het kan altijd erger ...
IMG_2462-kopie.jpg
IMG_2462-kopie.jpg (17.07 KiB) 2426 keer bekeken
Bron: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=300632

Dat spuiten ga ik inderdaad ook zelf doen. Al eerder met dat bijltje gehakt.
viewtopic.php?f=12&t=31508&hilit=roestige+spatranden
Een hele bus zal ik nog niet aan beginnen, maar kleinere delen gaan inmiddels redelijk.

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Herman744 »

Odorff,

Er bestaan ook puntlasfrezen. Heb ook aan mijn dorpel zitten lassen. De puntlassen waren probleemloos los met een Midlock 1240. Geen beitel nodig gehad. Bij de automaterialenwinkel te koop. Maar misschien is dit mosterd na de maaltijd.
http://www.speciaalgereedschap.nl/produ ... NTLASFREES" onclick="window.open(this.href);return false;

Herman744
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

@Herman,

Wat mij betreft geen mosterd na de maaltijd hoor, ben nog volop bezig en leer sowieso graag bij. :toppie

Puntlasfreesjes kende ik ook. Deze zijn iets groter waardoor de puntlas sneller door is. Je zit minder snel 'mis'
Nadeel van de freesjes vind ik dat ze materiaal in het midden laten staan wat je later weer weg moet halen als je daar weer op wilt lassen.
Dus wat je aan tijdwinst boekt door met de freesjes los te halen gaat met nabewerking deels weer teniet.

Ik begin nu m'n draai te vinden met de speciale boor en het gaat steeds beter.
Maar misschien ga ik er nog wel een freesje halen voor erbij.


Bedankt,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 16 okt 2013, 22:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Bij het meten voor een houten mal kwam ik een verschil in breedte van het donordeel en mijn eigen bus tegen.
Ik bedacht mij dat bij het slopen van de bus van Erik988 ik ook een stukje dorpel had meegenomen. Zoeken zoeken, en jawel:
Vergelijk.jpg
Vergelijk.jpg (6.96 KiB) 2358 keer bekeken
Er werd ineens een hoop duidelijk.
Vergelijk1.jpg
Vergelijk1.jpg (10.57 KiB) 2358 keer bekeken
Bij de grote T4 verbetertruc in '95/'96 hebben ze ook de dorpel helemaal aangepast. :nuts
Nu snap ik ook waarom van de binnenkant van een dorpel geen imitatieplaatwerk beschikbaar is.
Bij de latere versies is de buitenkant nog steeds dun, dus mogelijk roestgevoelig. De binnenkant is zo dik dat dat niet snel doorroest.
Dus alleen voor de buitenkant loont het om plaatwerk na te maken. (blauwe lijn)

Gelukkig kom ik er net op tijd achter, en heb ik nu rustig de tijd om een goede oplossing te bedenken.
En niet met de stress van een half opengezaagde bus die weer moet rijden.
Aanpassing.jpg
Aanpassing.jpg (12.68 KiB) 2358 keer bekeken
Ik ga nu een strook ertussenuit halen (en een stukje 'verjonging' vlak maken) en dan wordt de breedte van de dorpel gelijk aan mijn oude.
Dan kan ik hem makkelijker erin zetten.
Moet alleen nog iets verzinnen voor de aansluiting van de kriksteun, want deze is ook in detail anders.
Maar dat is een kleine aanpassing.
Laatst gewijzigd door odorf op 16 okt 2013, 22:39, 5 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Ik kwam in het donordeel nog iets anders tegen;
Een tip voor andere T4 rijders die roest geen kans willen geven ...
De bescherming die af-fabriek in alle kokerbalken wordt aangebracht droogt op den duur uit.
Droog.jpg
Droog.jpg (16.59 KiB) 2358 keer bekeken
Droog2.jpg
Droog2.jpg (9.12 KiB) 2358 keer bekeken
Door de scheuren in de beschermingslaag kan vocht naar het metaal trekken wat roest tot gevolg kan hebben.

Aanrader is om deze beschermlaag te vernieuwen. :toppie

:werkaanT4
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Endebendebus »

Goed bezig Frodo!
Mooie helder verslag. Misschien een idee om eens kritisch met zo'n camera op een beweegbaar slangetje (waar de dokter mee in je hol kijkt), ben even de naam kwijt, in diverse holle ruimten te inspecteren. Wil altijd nog zo'n ding aanschaffen. :knipoog
Maar hoe zit het met apk en/of rdw keuringen als je dragende delen vervangt? :nuts Mag je straffeloos in je bus gaan zagen?
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Multivan Generation »

@ Thomas,
dat heet een endoscoop..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Endebendebus schreef:Goed bezig Frodo!
Maar hoe zit het met apk en/of rdw keuringen als je dragende delen vervangt? :nuts Mag je straffeloos in je bus gaan zagen?
APK/RDW;
Deze dorpel is geen dragend deel, zonder dorpel kun je ook nog steeds rijden. Als het een dragend deel was geweest zoals een langsligger was ik er ZELF niet aan begonnen.
Verder heeft RDW wel wat eisen met betrekking tot het lassen aan auto's, bijvoorbeeld bij proplassen minimaal om de 2cm etc. Ik heb ook met m'n keurmeester hierover gesproken. En ik hou mij heel netjes aan de eisen die er zijn.

Op het moment dat je een APK-afkeur hebt op plaatwerk kan het zijn dat je je herstel kunsten 'kaal' aan de keurmeester moet laten zien. Maar als je normaal iets vervangt maakt dat niet uit. Het is dus eigenlijk zaak om het niet zover te laten komen. En bij vragen bij de APK kan ik alles met foto's documenteren.

Mag je straffeloos zagen;
Niet overal; Een dakuitsparing bijvoorbeeld, daar moet je aan bepaalde constructieve eisen voldoen. Maar dat is een aanpassing aan een bestaande auto.
Maar verder zijn er geen specifieke 'zaag' eisen met betrekking tot dorpels, deuren etc. Het is meer dat het deugdelijk en veilig moet zijn. Daar zijn de APK regels voor.
En dat is een groot goed, deze vrijheid. :werkaanT4

Maar dat alles is wel de reden dat ik er persoonlijk voor heb gekozen om -waar mogelijk- de originele manier van bevestigen proberen aan te houden.

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Endebendebus »

Aah bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ja ik ben ook van het regelmatig controleren , bijwerken evt vervangen van "rottige" plekken. Volg je verhaal met belangstelling!! :yes

@Peter.....alleen beroepsmatig mee te maken gehad hoop ik? :alarm :zwaai
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dorpel vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Endebendebus schreef:Aah bedankt voor je uitvoerige antwoord. Ja ik ben ook van het regelmatig controleren , bijwerken evt vervangen van "rottige" plekken. Volg je verhaal met belangstelling!! :yes

@Peter.....alleen beroepsmatig mee te maken gehad hoop ik? :alarm :zwaai
Holle ruimtes zijn heel goed te behandelen met Mike Sander's vet,
het is bewerkelijk maar gewoon erg goed spul!!

@ Thomas, ik heb er zelf eentje,
ik klus wel eens wat bij :gekte





http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html; ... =endoscoop
Wel eentje uitzoeken met eigen lichtbron :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Multivan Generation schreef: Holle ruimtes zijn heel goed te behandelen met Mike Sander's vet,
het is bewerkelijk maar gewoon erg goed spul!!
Ik zit er ook over te denken om MS-fett te gaan gebruiken. Heb er al e.e.a. over gelezen.
Kosten vallen best mee. Maar het blijft bewerkelijk omdat het vet op 120ºc verspoten moet worden.
Dat ga ik NU ook niet doen, maar wellicht in de toekomst. :jump

Vandaag verder met de donordorpel. De binnenzijde was breder was dan mijn bestaande dorpel.
Daardoor kwam ik in de knel met het bevestigen op mijn oude montagepunten.
Daarom een reepje van zo'n 15mm ertussenuit gehaald. Hier was ik al weer 4 uurtjes mee zoet. :bonk
Toen had ik twee delen ...
De donordorpel die te breed is
De donordorpel die te breed is
Balk.jpg (12.39 KiB) 2304 keer bekeken
Alle onderdelen klaar voor lassen
Alle onderdelen klaar voor lassen
Las0.jpg (14.45 KiB) 2304 keer bekeken
Maar waarom wordt mijn opgeruimde werkbank binnen de kortste keren een chaos? :muur
Wekplek.jpg
Wekplek.jpg (13.95 KiB) 2304 keer bekeken
Laatst gewijzigd door odorf op 16 okt 2013, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Die 2 delen moeten weer aan elkaar. Lasapparaat aangeslingerd ... en het werkt!
Dat het lasapparaat werkt is namelijk niet zo'n vanzelfsprekendheid hoor ... :groteogen
Hij staat in een relatief vochtige ruimte, wat resulteert in corrosie op de lasdraad.
Corrosie is weerstand. En deze draad van 0,6mm dik moet door een slang van 3,5m GEDUWD worden.
Technisch gezien een onmogelijke constructie zo'n MIG-apparaat. Wie verzint zoiets? :gif
Heb er in de testfase al veel problemen hiermee gehad.
Maar nu deed hij het gelukkig soepel. :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap
Openingen in de rups zijn mijn eerdere hechtlasjes,<br />(Die zijn bruin geworden)
Openingen in de rups zijn mijn eerdere hechtlasjes,
(Die zijn bruin geworden)
Las.jpg (8.32 KiB) 2303 keer bekeken
Niet helemaal gelijkmatig, maar goed genoeg.
Niet helemaal gelijkmatig, maar goed genoeg.
Las1.jpg (8.43 KiB) 2303 keer bekeken
Morgen dan als het goed is de zaag in mijn eigen bus.
Eerst nog een mal maken ... nog steeds niet aan toe gekomen.
En proberen een uitlaat los te krijgen.
Voorbewerking duurde weer veel langer dan gepland.
... Nog zoo veel te doen ... Ik heb nog zo veel te doen ...

Groeten,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Dorpel vervangen

Bericht door rick_k »

Voor een goeie doorlassing las je tot aan de hechtlas, dan slijp je die in, dus een stukje terug je las in, en dan begin je met lassen weer op het punt van de hechtlas, ga je eerst even naar de oude las (met ervaring leer je dat je het materiaal erheen kan duwen) en dan weer verder lassen.

Dit is in principe alleen zo met buizen lassen, omdat je dan een doorlassing rondom moet hebben zodat er geen vuil in kan blijven hangen.

Maar goed, het is een uitdaging. Ikzelf ben meestal van de grote klappen snel thuis...

mvg Rick
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Ah, dat zijn waardevolle tips :toppie

Dat ga ik morgen meteen in de praktijk proberen.

Maar ik vermoed dat er toch nog genoeg 'pinholes' in mijn (amatateur)-lasrups zitten. Dat was op mijn proefstukjes ook zo.
Daarom ga ik de delen die ik op deze manier heb gelast ook nog met tin insmeren. Het klassieke Lead-loading zogezegd.
En daarom probeer ik ook zo veel mogelijk me tot prop lassen te beperken.

Bedankt! Als je nog meer lastips hebt ... ik hoor het graag!
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: Dorpel vervangen

Bericht door odorf »

Hmm, lassen is nog niet zo makkelijk :nuts

De onderzijde van de dorpel had een goede 'doorlas', maar bij de bovenzijde was deze niet perfect.
Opnieuw geprobeerd, met inslijpen, maar ik krijg mijn instellingen even niet goed meer. (niet opgeschreven :bonk)
De las blijft erop liggen en smelt er niet doorheen.

Eerst nu maar eens teststukjes maken én alle instellingen er meteen bij schrijven.

Het ziet er mooi uit, zo kaalgeslepen. Maar binnenin is de las niet goed.
En dus ook niet stevig genoeg.
Dorpelstrak.jpg
Ik kreeg het op het laatst met proberen van instellingen nog wel voor elkaar om mijn koperen draadgeleider helemaal te smelten, ook knap :groteogen
Draadgeleider.jpg
Draadgeleider.jpg (10.18 KiB) 2529 keer bekeken
Veel trail, en ook veel error dus.
Laatst gewijzigd door odorf op 17 okt 2013, 23:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Plaats reactie