Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werking sperdifferentieel

vragen over de T5
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Werking sperdifferentieel

Bericht door heemskerk »

sjaakOP schreef:@bvddobb met een machanisch sperdiff op de T5 is de nadelige werking van het haldex differentieel bijna teniet gedaan omdat bij activering
van de achter-sper, het ESP automatisch gedeactiveerd- en de aandrijfkracht 50% / 50% wordt.

Mocht je nog geen keuze gemaakt hebben voor AT banden, de TOYO Open Country AT+ zijn zeer aan te raden. Inmiddels onder mijn eigen auto gemonteerd en deze heb ik ook uitgetest in de zand en modder. Ontzettend goede grip op alle ondergronden en géén merkbare stijging in het brandstof verbruik. Tevens is het afrolgeluid van de band zelfs minder dan dan originele banden !

let wel op met de bandenmaat, ik zou voor iets meer wang (hogere band) gaan zodat de velgen bij offroad ritjes beter beschermd zijn. Dit kan wel resulteren in kleine km-teller afwijking.

(off-topic)
@ heemskerk, ik heb de foto's inderdaad gezien. De 973 en 971 zijn voorwiel aangedreven T5GP's en hebben alleen luchtverin

op de achteras. Het 'zwarte' op mijn voorscherm zijn dode hoek detectie camera's die on demand aangezet kunnen worden en automatisch

activeren bij het activeren van de richtingaanwijzer. Voor manoeuvreren in drukke steden en krappe ruimtes een must voor ons. De andere R- 65verlichting is (voorgeschreven) signalering omdat er veelal op gevaarlijke wegen verwijderingsmateriaal getransporteerd moet worden .

Hey Sjaak, je hebt je privileges/dienstjaren verzilverd in een paar mooie extra opties, top! :knipoog Wil je eens een screenshot plaatsen van het beeld van de side-viewcams in action?
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: Werking sperdifferentieel

Bericht door sjaakOP »

@bvddobb
de Toyo Open Country Plus, is naar mijn weten in zowel 17 als 18 '' te verkrijgen met loadindex 107 en snelheid 240km/h (925kg per band) dus ruim voldoende.

En met de nadelige werking van het haldex-diff zonder mech-sper bedoel ik... : hierbij is het achterdiff open en regelt het abs d.m.v. rem-ingrepen de sperwerking(Lees: eigenlijk is dit momentum verlies wat je niet wilt in offroad situaties !) en tevens regelt het de haldex computer hoeveel koppel er naar de vooras en achteras gaat.

Als dit zo zou zijn bij een mech-sperdiff op de achteras, kan het mogelijk zijn dat de computer max 10% koppel(want dit is de min hoeveelheid bij de t5) naar de achteras zou sturen terwijl dit het enige sperbare diff is waardoor de sper feitelijk nutteloos is. Vandaar dat bij geactiveerde achteras sper er altijd 50% naar voor en 50% koppel naar de achterwielen gaat.

Aanrader : kijk het volgende filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=ax0wiDMzF0E
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Werking sperdifferentieel

Bericht door bvddobb »

sjaakOP schreef:@bvddobb
de Toyo Open Country Plus, is naar mijn weten in zowel 17 als 18 '' te verkrijgen met loadindex 107 en snelheid 240km/h (925kg per band) dus ruim voldoende.
Wij hebben een 2008'er, met 16" velgen met normaal 215/65R16. Daarvoor vind ik geen AT-banden met een grotere load index dan 100 (max last van 800 kg, wat voor ons te weinig is (max aslast achter bij ons 1750 kg).
Er zouden denk ik bij ons wel 225/70/R16 banden op passen (hebben we wel 105% van onze normale afrolmaat, maar de snelheidsmeter geeft toch consequent 5% teveel aan tov de GPS, dus dat verschil kunnen we wel hebben ;-). Die vind ik wel met een load index van 102 (850 kg) of bij Toyo zelfs 103 (875 kg). Dat zou moeten kunnen.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1497
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Werking sperdifferentieel

Bericht door bvddobb »

sjaakOP schreef:@bvddobb
En met de nadelige werking van het haldex-diff bedoel ik... : hierbij is het achterdiff open en regelt het abs d.m.v. rem-ingrepen de sperwerking (Lees: eigenlijk is dit momentum verlies wat je niet wilt in offroad situaties !)

OK, dat begrijp ik.
Plaats reactie