Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Diesel en milieu ..
Re: Diesel en milieu ..
Met de aankomende gemeenteraadsverkiezingen is het -voordat jullie allen gaan stemmen- misschien een idee om de partij van je keuze eens een mailtje te sturen met de hele simpele vraag: 'Beste ... Hoe staan jullie tegenover een milieuzone.'
Partijen lopen met zo'n standpunt niet altijd mee te koop in hun partijprogramma.
Partij-emailadres is vaak gewoon te vinden.
Je tikt in een zoekprogramma de partijnaam en woonplaats in en je komt dan meestal wel op een lokale site.
Odorf
Partijen lopen met zo'n standpunt niet altijd mee te koop in hun partijprogramma.
Partij-emailadres is vaak gewoon te vinden.
Je tikt in een zoekprogramma de partijnaam en woonplaats in en je komt dan meestal wel op een lokale site.
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- krekwakwol
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Diesel en milieu ..
Ik begrijp wat je bedoeld Hella en ben het deels wel met je eens, maar moet ik met mijn uitstoot rapport naar de gemeentes met milieuzones gaan om te laten zien hoe schoon mijn diesel is. Ze houden gewoon de wet als maatstaf en ik kan mijn vakantiegeld naar de overheid storten i.p.v. er van genieten.
Ik denk dat we toch aan het kortste eind trekken, dus pas ik mijn gedrag er wel op aan zodat ik zonder stress en met mijn campertje op vakantie kan gaan.
We kunnen idd wel ons stemgedrag er op aanpassen (zo lang ik maar geen VVD hoef te stemmen).
Dit gaat volgens mij alleen maar op bij stemmers in de grote steden, want hier is de keuze niet zo groot en milieuzones zijn hier niet ter sprake. Hier worden de winkels nog bevoorraad door de grootste vrachtwagens.
Ik denk dat we toch aan het kortste eind trekken, dus pas ik mijn gedrag er wel op aan zodat ik zonder stress en met mijn campertje op vakantie kan gaan.
We kunnen idd wel ons stemgedrag er op aanpassen (zo lang ik maar geen VVD hoef te stemmen).
Dit gaat volgens mij alleen maar op bij stemmers in de grote steden, want hier is de keuze niet zo groot en milieuzones zijn hier niet ter sprake. Hier worden de winkels nog bevoorraad door de grootste vrachtwagens.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
Hoi,Indiana Blue schreef: 28 feb 2018, 02:17 Er zijn nogal wat oude(re)-diesels eigenaren hier ,en ik ben wel benieuwd naar jullie visie en oplossingen..
ik zou er nog zo lang mogelijk van genieten nu het nog kan,
en er geen extra geld meer insteken, buiten het reguliere onderhoud om hem rijdend te houden.
Alle extra investeringen krijg je er niet meer uit.
Sorry, maar zo liggen de kaarten in Nederland nu.
Extra inspanningen, zoals het laten monteren van een roetfilter worden niet beloond.
Dit heeft te maken met het registratiesysteem bij de RDW.
Dus geniet er nog van zolang het kan.
Voor hetzelfde geld woon je in een ruraal gebied, dan loopt het (nog) niet zo'n vaart.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Diesel en milieu ..
ben professioneel betrokken bij diverse werkgroepen die ontwerp wetgeving moeten bekijken
verhaal is heel erg complex, wordt absurd simplistisch naar "de bevolking" gebracht, maar wordt door de heren en dames politici vooral louter op korte termijn bekeken, want dat is ook hun grootte-orde tijdspanne voor herverkiezing; laat dit alvast ongeveer de grootste struikelblok zijn om tot goede maatregelen te komen
onze AAB '91 is net herkeurd, bij roettest zat uitstoot onder meetbereik; als ik met dergelijke wagen jaarlijks 7000 km rij, en bewust alle korte verplaatsingen met fiets of te voet doe, dan heb ik echt geen gewetensprobleem hoor...
dat je een bepaalde straat betere lucht zal geven door bepaalde diesels te weren, tja, geloof wat je wil; de eerste resultaten geven bijna overal aan dat het effect van LEZ zo goed als nihil is, iedereen blijft immers lustig rondrijden maar dan met een andere wagen; en enkel EURO 6 toelaten? Benieuwd welke politieker eerst durft
wat zou wel helpen: drastisch snoeien in het concept "bedrijfswagen", de toegang tot steden en intern stadsverkeer grondig herdenken en ervoor zorgen dat alle voertuigen ontmoedigd worden om de stad in te rijden, maar cfr. verhaal van plots duurdere P&R zijn ze niet goed bezig of durven ze niet
en om even postmodern milieuman te spelen: kernenergie geeft 0 uitstoot CO2, NOx, SOx, fijn stof... Met windmolens en zonne-energie gaan we het voorlopig echt niet redden, wat niet betekent dat we die weg niet verder moeten volgen. Maar alles op elektriciteit zetten en vervolgens terug overwegen om gascentrales, schaliegas, of gotbetert (in D) bruinkoolcentrales bij te bouwen, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig
dus ja - diesels zullen op termijn wellicht verdwijnen, maar is het hele idee van een verbrandingsmotor intussen niet aan herziening toe? Welke technologie gaat nou 150 jaar mee ?
verhaal is heel erg complex, wordt absurd simplistisch naar "de bevolking" gebracht, maar wordt door de heren en dames politici vooral louter op korte termijn bekeken, want dat is ook hun grootte-orde tijdspanne voor herverkiezing; laat dit alvast ongeveer de grootste struikelblok zijn om tot goede maatregelen te komen
onze AAB '91 is net herkeurd, bij roettest zat uitstoot onder meetbereik; als ik met dergelijke wagen jaarlijks 7000 km rij, en bewust alle korte verplaatsingen met fiets of te voet doe, dan heb ik echt geen gewetensprobleem hoor...
dat je een bepaalde straat betere lucht zal geven door bepaalde diesels te weren, tja, geloof wat je wil; de eerste resultaten geven bijna overal aan dat het effect van LEZ zo goed als nihil is, iedereen blijft immers lustig rondrijden maar dan met een andere wagen; en enkel EURO 6 toelaten? Benieuwd welke politieker eerst durft

wat zou wel helpen: drastisch snoeien in het concept "bedrijfswagen", de toegang tot steden en intern stadsverkeer grondig herdenken en ervoor zorgen dat alle voertuigen ontmoedigd worden om de stad in te rijden, maar cfr. verhaal van plots duurdere P&R zijn ze niet goed bezig of durven ze niet
en om even postmodern milieuman te spelen: kernenergie geeft 0 uitstoot CO2, NOx, SOx, fijn stof... Met windmolens en zonne-energie gaan we het voorlopig echt niet redden, wat niet betekent dat we die weg niet verder moeten volgen. Maar alles op elektriciteit zetten en vervolgens terug overwegen om gascentrales, schaliegas, of gotbetert (in D) bruinkoolcentrales bij te bouwen, waar zijn we dan in godsnaam mee bezig



dus ja - diesels zullen op termijn wellicht verdwijnen, maar is het hele idee van een verbrandingsmotor intussen niet aan herziening toe? Welke technologie gaat nou 150 jaar mee ?
- Indiana Blue
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29 dec 2017, 22:23
- Locatie: Flank van de Hondsrug..
Re: Diesel en milieu ..
Zoals verschillenden hierboven al aan hebben gegeven zitten we in een energie-transitie-periode..
Er ontstaat groter bewustzijn over de gevolgen die het gebruik van fossiele brandstoffen hebben voor de volks-gezondheid.
Paar dit aan de neiging van de mens om op een kluitje ( West-Nederland ) te gaan wonen en verderop te gaan werken /recreëren dan ontstaat er al snel een vervuilende mobiliteits-indigestie..
-Misschien is het wel een zegen dat door de mobiele rat-race de fossiele brandstoffen versneld opraken, zodat de nieuwe energietechnieken in een ontwikkelingsversnelling kunnen komen..-
Maar even terug naar de oude T4 diesel die het nog prima doet en je bent er aan gehecht en je hebt ,vooral, het geld niet om een T6 te kopen.
En ,oh leve de geitenwollensok, je bent ook nog eens niet vies van een schoon milieu cq. langdurig gebruik van grondstoffen, hoe rek je dan het leven van de T4..? Catch-22...!
Hoe beter je je bus/camper onderhoudt hoe langer je afhankelijk bent van de diesel-brandstof en toenemende milieuwetgeving.. Je mobiele actie-radius wordt steeds beperkter en grote kans dat je op een gegeven moment niet eens meer in je eigen straat of wijk mag parkeren..
Dit scenario hoeft geen werkelijkheid te worden als wethouders en milieu-ministers gaan inzien dat de Datum op het Kenteken niet de norm moet gaan worden .
Een onafhankelijke keurings-instantie zou moeten bepalen wat het VQ ( Vervuilings-Quotient ) van een voertuig is .
Dit VQ zou je moeten mogen beïnvloeden door gebruik te maken van technieken als bijmenging van aardgas/LPG of geheel of gedeeltelijke electrificering of waterstofmodules..
Ik woon zelf ‘lekker ruraal’ en heb geen mobiel Westfalia-beleggingsproduct maar mocht mijn T4 ietsjes meer in Concours-Staat zijn dan zette ik m lekker in de Showroom/Museum en ging sparen voor de Eerste Echte Electrische T7...!
Er ontstaat groter bewustzijn over de gevolgen die het gebruik van fossiele brandstoffen hebben voor de volks-gezondheid.
Paar dit aan de neiging van de mens om op een kluitje ( West-Nederland ) te gaan wonen en verderop te gaan werken /recreëren dan ontstaat er al snel een vervuilende mobiliteits-indigestie..
-Misschien is het wel een zegen dat door de mobiele rat-race de fossiele brandstoffen versneld opraken, zodat de nieuwe energietechnieken in een ontwikkelingsversnelling kunnen komen..-
Maar even terug naar de oude T4 diesel die het nog prima doet en je bent er aan gehecht en je hebt ,vooral, het geld niet om een T6 te kopen.
En ,oh leve de geitenwollensok, je bent ook nog eens niet vies van een schoon milieu cq. langdurig gebruik van grondstoffen, hoe rek je dan het leven van de T4..? Catch-22...!
Hoe beter je je bus/camper onderhoudt hoe langer je afhankelijk bent van de diesel-brandstof en toenemende milieuwetgeving.. Je mobiele actie-radius wordt steeds beperkter en grote kans dat je op een gegeven moment niet eens meer in je eigen straat of wijk mag parkeren..
Dit scenario hoeft geen werkelijkheid te worden als wethouders en milieu-ministers gaan inzien dat de Datum op het Kenteken niet de norm moet gaan worden .
Een onafhankelijke keurings-instantie zou moeten bepalen wat het VQ ( Vervuilings-Quotient ) van een voertuig is .
Dit VQ zou je moeten mogen beïnvloeden door gebruik te maken van technieken als bijmenging van aardgas/LPG of geheel of gedeeltelijke electrificering of waterstofmodules..
Ik woon zelf ‘lekker ruraal’ en heb geen mobiel Westfalia-beleggingsproduct maar mocht mijn T4 ietsjes meer in Concours-Staat zijn dan zette ik m lekker in de Showroom/Museum en ging sparen voor de Eerste Echte Electrische T7...!
van 1995 T4 Multivan 2.4D 78Pk naar VW T5 2.0 TDI 140Pk ,2011..
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Eigenwijs genoeg om de expertise van anderen serieus te nemen...
Re: Diesel en milieu ..
Re: Diesel en milieu ..
actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag
- Multivan Generation
- Berichten: 34437
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Diesel en milieu ..
Kijk eens hier en : make up your mind hiernabrugseb schreef: 01 mar 2018, 09:19 actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag

https://www.ecotap.nl/roadtrippen-door- ... sche-auto/
https://oplaadpalen.nl/?sw=N
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Diesel en milieu ..
... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ...Multivan Generation schreef: 01 mar 2018, 22:31Kijk eens hier en : make up your mind hiernabrugseb schreef: 01 mar 2018, 09:19 actieradius 580 km - benieuwd of dit ook nog geldt als je met bagage en kinderen op reis vertrekt
zoals andere al opmerkten: het wordt hoog tijd dat de doorbraak er komt op vlak van laadstations
diverse brandstofmerken hebben concrete plannen liggen (veilig weggestopt) om klassieke benzinestations om te vormen tot elektrische laadstations
dat is het soort stappen die we nodig hebben
wat mij betreft mogen ze dan de oldtimers rustig laten bollen, al dan niet met een km beperking of toeslag![]()
https://www.ecotap.nl/roadtrippen-door- ... sche-auto/
https://oplaadpalen.nl/?sw=N


My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Diesel en milieu ..
Lekkere hetze in gang gezet door een artikel in het AD in verband met een onderzoekje van Milieudefensie.
https://www.ad.nl/binnenland/bewoners-g ... ~ae9561a2/
3200 respondenten in 20 steden -oftewel 160 mensen per stad- is o.a. de vraag gesteld "wil je gezondere lucht in je leefomgeving"
Wie wil dit nu niet?
En nu is volgens het AD de meerderheid in de steden tegen diesels!
Framing framing framing

https://www.ad.nl/binnenland/bewoners-g ... ~ae9561a2/
3200 respondenten in 20 steden -oftewel 160 mensen per stad- is o.a. de vraag gesteld "wil je gezondere lucht in je leefomgeving"
Wie wil dit nu niet?
En nu is volgens het AD de meerderheid in de steden tegen diesels!
Framing framing framing

Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Diesel en milieu ..
die diesel zijn nog nooit zo schoon geweest als de laatste 20 jaar. medio jaren 70 tot begin jaren 90 zag het er heel anders uit wat er bij de diesels uit de schoorsteen kwam..... en in de jaren 70 toen men veel nog op kolen stookte...... In vergelijking daarmee vraag ik me af waar ze het over hebben..... ik denk dat dit https://www.autogids.be/autonieuws/ontc ... inage.html erachter zit. (ze hebben gewoon een benzine overschot uit de rafinage en die diesel willen ze voor het vrachtverkeer en scheepvaart enz hebben) + al die windmolens in BRD die s nachts overtollige stroom maken ---> dat moet in ons baterijen autotje
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Diesel en milieu ..
Dat bedoel ik net; zolang de brandstofconcerns vasthouden aan klassieke stations, komt er geen doorbraak.... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ...... van laadpaal naar laadpaal ... Ga zo maar eens op vakantie naar Portugal of zo
@Peter: genoeg thuissystemen, da's geen probleem; en dat jullie Noorderburen voorlopen op vlak van openbare laadpalen is ook geen geheim.
Maar zoals Pascal zegt: vertrek maar es op een roadtrip richting zuiden.
Voor alle duidelijkheid: ik ga er ook van uit dat binnen hier en 10 jaar de klassieke auto met verbrandingsmotor in de verdrukking komt. Als je ziet wat bijvoorbeeld India en China al opleggen aan de bevolking... de revolutie gebeurt daar met maatregelen als: alle taxi's en bussen elektrisch, alle kleine vervoersmiddelen ook, inclusief brommers,.. Wees maar zeker dat daar binnen de kortste keren een fantastisch laadnet voorhanden is. En vroeg of laat krijgen we die verwachte doorbraak op vlak van batterijtechnologie wel.
Als ik tegen 2023 de lotto win lijkt die ID Buzz wel iets

Re: Diesel en milieu ..
Er valt niet meer aan te ontkomen
https://www.demorgen.be/wetenschap/nieu ... -b8cd1654/
Maar dat wisten we al: 1 september 2017 en problemen met bepaalde T6 diesels?

Maar dat wisten we al: 1 september 2017 en problemen met bepaalde T6 diesels?
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Diesel en milieu ..
Nu mag er om de 500m een laadpaal staan , dan is dat in mijn ogen nog steeds geen oplossing : je gaat toch niet om de x-aantal km met je rijdende Duracell aan een paal hangen om daar vervolgens te staan wachten tot die batterij terug opgeladen raakt ? Dan komt het hefdak en bed in je busje wel van pas .brugseb schreef: 02 mar 2018, 14:54Dat bedoel ik net; zolang de brandstofconcerns vasthouden aan klassieke stations, komt er geen doorbraak.... lijkt me leuk zo'n vakantietripje te plannen ...... van laadpaal naar laadpaal ... Ga zo maar eens op vakantie naar Portugal of zo
@Peter: genoeg thuissystemen, da's geen probleem; en dat jullie Noorderburen voorlopen op vlak van openbare laadpalen is ook geen geheim.
Maar zoals Pascal zegt: vertrek maar es op een roadtrip richting zuiden.

Een Westfalia weegt nu al makkelijk 2500kg , een beetje batterijpakket zal ook al snel 500kg wegen , dan ben je al snel met dik 3Ton onderweg .

Nog zwaarder , nog méér energieverbruik ...

My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
-
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
- Locatie: bollenstreek
Re: Diesel en milieu ..
tsja, weet waar je 21 maart op stemt, en ook volgende keer bij de landelijke verkiezingen.....
de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....
een elektrische auto is net zo fijnstof vervuilend als een diesel, sterker nog, de economische waarde ( dure batterijen uit zware metalen bestaande ), en dus vervanging is vele malen slechter voor het milieu dan een ongefilterende roetbrakende diesel....
windmolens, zijn alleen rendabel met veel, HEELveel subsidies, die iedere nl nu al €120,-- extra per jaar kost, en dat gaat nog duurder worden....de enigste die er aan verdienen zijn de milieuclubs en fabrikanten.....
en ik zie het wel.....voorlopig rij ik vrolijk rond....in mijn T4!
de "groenen/geitenwollensokken/milieuclubs/links" beheersen de media grotendeels, en de politiek.....
een elektrische auto is net zo fijnstof vervuilend als een diesel, sterker nog, de economische waarde ( dure batterijen uit zware metalen bestaande ), en dus vervanging is vele malen slechter voor het milieu dan een ongefilterende roetbrakende diesel....
windmolens, zijn alleen rendabel met veel, HEELveel subsidies, die iedere nl nu al €120,-- extra per jaar kost, en dat gaat nog duurder worden....de enigste die er aan verdienen zijn de milieuclubs en fabrikanten.....
en ik zie het wel.....voorlopig rij ik vrolijk rond....in mijn T4!

Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)