Kijk ook eens naar het verschil tussen een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat. Je hebt er nu een aardlekschakelaar in zitten.CamperBob schreef: ↑11 jun 2023, 20:23Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zelf elektra plaatsen
Re: Zelf elektra plaatsen
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: Zelf elektra plaatsen
Was een aardlekautomaat beter geweest? Als ik toch ga vervangen…moosev schreef: ↑12 jun 2023, 07:51Kijk ook eens naar het verschil tussen een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat. Je hebt er nu een aardlekschakelaar in zitten.CamperBob schreef: ↑11 jun 2023, 20:23Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?Jan anno NU schreef: ↑11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
Bedankt voor je heldere uitleg :) Na de zomervakantie zal ik hem omwisselen. Voorlopig is het toch heerlijk zomers weer en verwacht ik geen problemen.Mickel Moen schreef: ↑11 jun 2023, 22:51 Over PWM versus MPPT.
Als de accu’s vol zijn, zijn de accu’s vol. Dan doen de panelen niets meer en maakt het dus ook niet uit.
Echter…….
Het volgende heb ik van mijn blog gekopieerd:
1.9D T4 uit 2001
Re: Zelf elektra plaatsen
Je aardlekschakelaar beveiligd enkel op lekstroom. Ik weet niet wat je op 25A wil installeren in je bus, maar doorgaans is de bedoeling dat je achter de aardlekschakelaar meerdere zekeringen(automaten) plaatst met lagere waarden. In slechtste geval bij niet werkende campingpaal afzekering kan teveel aan verbruikers in je bus alsnog tot brandgevaar leiden. Ik heb al wel eens zo'n 6A paaltje afgebrand op Hoenderloo
Een aardlekautomaat is dan 2 in 1, lekstroom en beperking stroomsterkte.
een 6A automaat = 230V x 6A = 1.380watt
een 10A automaat = 230V x 10A = 2.300watt
Meting differentiaalstroom 0.03 is veiliger.
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... A~~~10%20A
Groet, Ronald
Re: Zelf elektra plaatsen
Duidelijk, dank je! Dit was zo’n onderdeel wat ik, zonder zelf te berekenen, uit het stappenplan van Vrolijk op reis heb gekopieerd. Niet erg, leer ik alleen maar van :)SyncRoon schreef: ↑12 jun 2023, 21:50Je aardlekschakelaar beveiligd enkel op lekstroom. Ik weet niet wat je op 25A wil installeren in je bus, maar doorgaans is de bedoeling dat je achter de aardlekschakelaar meerdere zekeringen(automaten) plaatst met lagere waarden. In slechtste geval bij niet werkende campingpaal afzekering kan teveel aan verbruikers in je bus alsnog tot brandgevaar leiden. Ik heb al wel eens zo'n 6A paaltje afgebrand op Hoenderloo
Een aardlekautomaat is dan 2 in 1, lekstroom en beperking stroomsterkte.
een 6A automaat = 230V x 6A = 1.380watt
een 10A automaat = 230V x 10A = 2.300watt
Meting differentiaalstroom 0.03 is veiliger.
https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... A~~~10%20A
1.9D T4 uit 2001
- Jan anno NU
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelf elektra plaatsen
Als je een 6 ampere paaltje weet af te branden dan was dat paaltje niet goed afgezekerd.
En eerder in dit topic heb ik al een linkje gegeven voor een aardlek automaat , effe terug lezen.
En eerder in dit topic heb ik al een linkje gegeven voor een aardlek automaat , effe terug lezen.
Re: Zelf elektra plaatsen
Die zag ik ja :) Dank je wel.Jan anno NU schreef: ↑13 jun 2023, 09:55 Als je een 6 ampere paaltje weet af te branden dan was dat paaltje niet goed afgezekerd.
En eerder in dit topic heb ik al een linkje gegeven voor een aardlek automaat , effe terug lezen.
1.9D T4 uit 2001