marrcel schreef: ↑12 sep 2023, 07:46
Ik ben voor mijn austops dak wel geïnteresseerd in een kano voorziening met vliegtuig rails. Gedachte is twee rails op het dak en twee onderkant dak. De zeekanos wegen 30kg per stuk.
Vraag even na hoeveel kg jouw dak maximaal kan dragen. SCA mag 75kg, origineel VW kwb 50 kg. Het zou zonde zijn als je polyester dak beschadigd.
Doe er je voordeel mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Marcel, bij de merkenlogo's onderaan de site van CRE staat een qr code bij het TUV logo, volgens mij kun je daar de beschrijving van je austops dak downloaden. https://camperroofeurope.com/
Ik heb de belasting van lwb dak nog niet gevonden. Ik maak me het meeste zorgen om de torsie krachten bij zijwind en inhalen van een vrachtwagen.
Voor bij de sjorbanden en achter op de dempers en scharnieren. Vooral voor zijn de bevestigingspunten van de sjorbanden meer naar het midden. Dat lijkt mij het meest kritisch met kano's van 5m30.
Beugels op de bestaande dak bouten kan, maar met gesloten hefslaapdak gaan de beugels onder het hefdak door.
De zwarte rubber seal en het hefdak zijn niet ontworpen om er nog een beugel onder te doen.
Maar beugels direct op het chassis lijken mij wel sterk genoeg om de klappen storm op de kano's bij inhalen vrachtwagen te weerstaan.
Ik zit nog te prakkedenken om stukjes Uprofiel onder het hefdak te maken die over een vierkant buis vallen die met de bestaande dakbouten vastzitten. Ondertussen heb ik nog geen detail foto's gezien van hefdaken met 2 zeekayaks erop. Dan droom ik weer dat ik Willie Wortel ben
Had destijds bij mijn Reimo dak, zurschienen met aan de binnenzijde/ contrazijde een metalen stripdoorcen door gebouw.
Zat met 2 zeekajaks top zelfs met 7 bf en 90km/ uur op de auto baan in open veld en dwarswind.
Maar ken het betrokken dat van TS niet.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Ik ben uitgekomen op "airlinerails" met daarop aluminium profielen. Aan de binnenzijde contraplaten gemaakt. De kajaks liggen op voorgevormd foamblokken en niet in beugels.
Op de auto tillen lukt me net aan met een caravan opstapje. Mijn T5 staat ook wat hoger wat het lastiger maakt. Karitek, Zoelzer (Duitsland) en Thule hebben ook kajak vervoer oplossingen.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door destrijdbijl op 01 nov 2023, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.