Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Brandstof verbruik => 1 op 15 ??
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
tsja, is mijn vrouw grotendeels he,
maatje 39 en geen al te zware voet
Ik zelf betrap me soms nog wel eens op haantjesgedrag op de snelweg en dat is niet echt bevorderlijk voor het verbruik
maatje 39 en geen al te zware voet
Ik zelf betrap me soms nog wel eens op haantjesgedrag op de snelweg en dat is niet echt bevorderlijk voor het verbruik
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Ik rij stevig door, meestal rond de 1 op 11, op vakentie met caravan 1 op 7 a 8.
Enkele jaren terug toen we zijn wezen demonstreren in den haag voor ons grijs keteken ben ik voor zwolle aangesloten bij de tweede groep, de snelheid lag rond de 80 km per uur dit gold ook voor de terugweg toen had ik een verbruik van 1 op 18
Enkele jaren terug toen we zijn wezen demonstreren in den haag voor ons grijs keteken ben ik voor zwolle aangesloten bij de tweede groep, de snelheid lag rond de 80 km per uur dit gold ook voor de terugweg toen had ik een verbruik van 1 op 18
Groetjes Driekus Ardesch
Om geen appels met peren te vergelijken :
Als je alleen al bedenkt dat de Cw-waarde kwadratisch zit in de formule voor de luchtweerstand....
En aangezien de Cw-waarde van een T4 (om nog maar te zwijgen van het frontale oppervlak -zit ook in dezelfde formule-) niet zo best is....
In de praktijk betekent dit dat je om 2 maal zo hard te rijden 4 maal zoveel vermogen nodig hebt, en dus zeg maar ook navenant zoveel brandstof.
Dus je gemiddelde snelheid bij je normale gebruik maakt veel uit op het totale verbruik.
Zelf heb ik het verschil in banden het verbruik meteen sterk zien beinvloeden,
had eerst 205/60-16, nu 225/45-18.
Breedte is uiteraard groter en zorgt dus al voor meer luchtweerstand, rolweerstand is ook groter, op de verbruiksmeter was het meteen te zien :
Rij iedere dag 35 km naar het werk (op en neer) op een 80km weg en ging van makkelijk 1op14 naar 1 op 12,8. Op lange afstanden haal ik de 7.0 op 100km probleemloos en minder ook.
Als je alleen al bedenkt dat de Cw-waarde kwadratisch zit in de formule voor de luchtweerstand....
En aangezien de Cw-waarde van een T4 (om nog maar te zwijgen van het frontale oppervlak -zit ook in dezelfde formule-) niet zo best is....
In de praktijk betekent dit dat je om 2 maal zo hard te rijden 4 maal zoveel vermogen nodig hebt, en dus zeg maar ook navenant zoveel brandstof.
Dus je gemiddelde snelheid bij je normale gebruik maakt veel uit op het totale verbruik.
Zelf heb ik het verschil in banden het verbruik meteen sterk zien beinvloeden,
had eerst 205/60-16, nu 225/45-18.
Breedte is uiteraard groter en zorgt dus al voor meer luchtweerstand, rolweerstand is ook groter, op de verbruiksmeter was het meteen te zien :
Rij iedere dag 35 km naar het werk (op en neer) op een 80km weg en ging van makkelijk 1op14 naar 1 op 12,8. Op lange afstanden haal ik de 7.0 op 100km probleemloos en minder ook.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- hein uut mooi drenthe
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 01:22
- Locatie: mooi drenthe
Ik had toen 1 op 18,7, normaal is bij mij 1 op 12 met een 102 pkardesch 879 schreef:Ik rij stevig door, meestal rond de 1 op 11, op vakentie met caravan 1 op 7 a 8.
Enkele jaren terug toen we zijn wezen demonstreren in den haag voor ons grijs keteken ben ik voor zwolle aangesloten bij de tweede groep, de snelheid lag rond de 80 km per uur dit gold ook voor de terugweg toen had ik een verbruik van 1 op 18
De rooie is verkocht.
En inmiddels weer een andere rooie
En nu weer een rooie
En nu een blauwe
En inmiddels weer een andere rooie
En nu weer een rooie
En nu een blauwe
Groot verbruik
Laatst gewijzigd door armin op 25 nov 2007, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Groot verbruik
armin schreef:Beste T4-liefhebbers
Ik maak me ongerust!
Ik heb me onlangs een tweedehands Transporter4 aangeschaft, machtige en toffe wagen 2500tdi 88pk bwj 1999.
Blijkbaar valt het verbruik bij jullie heel goed mee? Maar bij mijn eerste tankbeurt, nu vandaag geweest, op de teller 916km gereden, bijgetankt 70,79liter dus een verbruik van 13liter?
75 à 80% van die 916 km was snelweg en ik heb niet sneller gereden dan 110 à 120 km/u de rest was dorpsverkeer en grote wegen dus 50 tot max 80/u. en ik heb geen zware voet.
Wat is er aan de hand? Wat kan ik er aan verhelpen? Is de motor ontregeld?
Help!
Vriendelijke groeten
Armin
Afgezien van het feit dat je je verbruik niet over één tank, maar over meerdere tankbeurten moet bekijken om onnauwkeurigheid van het vulpeil deels weg te cijferen......
zie ik het probleem niet, 70,79 liter op 916 km....dat is 1 op 13, lekker zuinig dus.... als je 140 gaat rijden op de snelweg kom je ook op een hoger verbruik... niets aan de hand
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- lucske
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:37
- Locatie: Scherpenheuvel (België)
- Contacteer:
Re: Groot verbruik
Hoe bereken jij dat ?armin schreef:...bij mijn eerste tankbeurt, nu vandaag geweest, op de teller 916km gereden, bijgetankt 70,79liter dus een verbruik van 13liter?
Volgens mij verbruikt uw bus 7.72 lier per 100 km en das redelijk zuinig zou ik zeggen
Heb gisteren ook getankt met de 2.4 van 95. afgeklokt op 931 km en net 80 liter. Zo kom ik op 8.6 l/100 km
Lucske
GSM:0494-133.861
Ik heb het vanaf afgelopen juli exact bijgehouden, 2.5 TDi 75kW gechipped naar 130pk.
Ik rij op 16 inch LM-velgen waarbij 120 en 50 km/u op de teller exact met de werkelijkheid overeenkomen, ik neem aan dat de op de teller gereden kilometers ook aardig kloppen.
Ik haal precies 1 op 12. Een lange rit met praktisch alleen maar 120 km/u (cruise control) leverde een verbruik van 1 op 12 en een paar weken met alleen maar korte ritjes, voornamelijk inde stad, ook precies hetzelfde.
Ik rij op 16 inch LM-velgen waarbij 120 en 50 km/u op de teller exact met de werkelijkheid overeenkomen, ik neem aan dat de op de teller gereden kilometers ook aardig kloppen.
Ik haal precies 1 op 12. Een lange rit met praktisch alleen maar 120 km/u (cruise control) leverde een verbruik van 1 op 12 en een paar weken met alleen maar korte ritjes, voornamelijk inde stad, ook precies hetzelfde.
antwoord voor Lucske
Hoi lucske
Ik had het stomweg verkeerd gerekend daarmee kwam ik aan 13 liter
Met de juiste berekening 7,72 liter per 100km dus dat valt inderdaad heel goed mee.
Mijn vorig kamionetje was een Nissan Vanette en die ging bijna nooit onder de 10 liter.
Men zegt als je opwaardeerd (chip?) naar 102pk je nog zuiniger rijd, wat is het verschil in verbruik denk je?
Met vriendelijke groeten,
Armin
Ik had het stomweg verkeerd gerekend daarmee kwam ik aan 13 liter
Met de juiste berekening 7,72 liter per 100km dus dat valt inderdaad heel goed mee.
Mijn vorig kamionetje was een Nissan Vanette en die ging bijna nooit onder de 10 liter.
Men zegt als je opwaardeerd (chip?) naar 102pk je nog zuiniger rijd, wat is het verschil in verbruik denk je?
Met vriendelijke groeten,
Armin