Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10829
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door Pascal-141 »

SyncRoon schreef: 07 jun 2024, 17:24 . Zag van de week een korte hoge crafter. Vind ik mooi maar zijn niet met 4motion geloof ik in korte wielbasis.
Heb je het over het "oude" model Crafter , of nieuw model(vanaf 2018) ?
Beide zijn trouwens verkrijgbaar in 4x4 versies . Het nieuwe model heeft de 4 motion techniek , en dat is beschikbaar in de korte en lange versies. Het oude model Crafter is beschikbaar met echte 4x4 versie met tussenbak en hoog-laag , in ombouw versies van Achleitner of Iglhaut . (Maar die zijn niet goedkoop...) Heb er afgelopen weekend bij Abenteuer Allrad nog tientallen samen gezien .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Wagen staat nu bij de schadehersteller. Initiële raming komt al op 12K voor de blikschade, dan nog de losse accessoires etc. Daar kan nog wat mee gedaan als ik zelf de bus strip en bv zelf bv kunststof bodemplaten/wielkuip en achterklep aanlever. Blik gaan ze van uit enkel nieuw te vervangen. Verzekering komt de schade binnenkort opnemen en bus taxeren maar ik hou rekening met economisch total los. Dat wordt dan waarschijnlijk de schade afkopen en voor het verschil de boel zelf repareren.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Pascal-141 schreef: 07 jun 2024, 17:43
SyncRoon schreef: 07 jun 2024, 17:24 . Zag van de week een korte hoge crafter. Vind ik mooi maar zijn niet met 4motion geloof ik in korte wielbasis.
Het nieuwe model heeft de 4 motion techniek , en dat is beschikbaar in de korte en lange versies.
Ik kan enkel vinden de oude crafter L1 versie met wielbasis 326cm. Dat vind ik al erg lang..... De nieuwe crafter L3 versie heeft wielbasis 364 cm.... Ik zou net als de T5 KWB 300 cm wielbasis of korter voorkeur op hebben. (of iets dat legaal 3,5 ton mag trekken)

Ik was toevallig vorige week ook even wezen kijken naar een Dangel jumpy met L1 versie 293 cm wielbasis. De Dangel expert van mij is een L3 met de wielbasis van de L2 328 cm maar grotere overhang achter. Die 328 cm merk je goed in het terrein dat je sneller op je buik hangt. Als je bij deze wielbasis nog eens goed kan verhogen zou het minder problematisch zijn. Helaas is de lift bij Dangel deels ophoging van de vering met spacers maar tegelijkertijd ook verlagen van het subframe vooraan voor je aandrijfhoeken. Ik heb alles liggen om dit zelf uit te voeren in technisch kunststof spacers maar zoek nog een oplossing voor het verlengen van de stuurkolom zoals Dangel de tussenmof heeft op hun verhogingen. Moet eens de sloop af voor een stuurkolom en deze aanpassen.

Dus in eerste instantie reken ik me zeker niet rijk, je wordt er echt niet beter van ook al ligt de 'schuld' niet bij jezelf. Bedoeling is dat we de bus (be)houden, ook al vermoed ik dat we er geld (ofwel ook eigen tijd) op toe moeten leggen. Wel gelijk kans om een degelijke offroad bumper te maken voor en achter.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Vanmorgen de schade expert aan de lijn gehad. Zoals uitgelegd door hem volgen ze de richtlijnen van het verbond van verzekeraars. Dat komt er op neer dat wanneer de schade meer bedraagt dan 50% van de dagwaarde de wagen economisch totaal los is. Blijkbaar wordt er standaard vanaf 2000 euro schade prijzen opgevraagd bij opkopers voor de restwaarde. Ik heb vanmorgen een overzicht gemaakt wat er in de markt staat aan 4motion campers en bestelwagens en daarin een gradatie wat zo'n beetje overeenkomt of geschikt is. Daarnaast de boekhouding uitgedraaid met alle kosten ombouw/onderhoud van krap 2 jaar bezit. Aanschaf en ombouw geeft toch aanzienlijk bedrag aan investering, de manuren nog niet meegerekend. Wanneer deze investering en huidige marktprijzen als representatief kunnen worden aangehouden bestaat er de kans dat ik er redelijk goed uit ga komen.

Schade is nu zo'n beetje op €11.000,- begroot voor het plaatwerk. Daarnaast denk ik nog ca. 1500 aan kosten te hebben voor nieuwe bandenset, draaiplateu voorstoel, vensterbankje, glasplaat magnetron en kunststof bodembescherming en wielkuipen etc. Die kosten zou ik kunnen recupereren door bv een gebruikte achterklep te monteren (1500 bij vw + nog ruit overzetten en spuiten...)De vraag is of de dagwaarde boven de 22K getaxeerd wordt en wat dan ook nog eens een opkoper aan bod doet.
Bijlagen
waarde 4motion campers A.pdf
(69.23 KiB) 13 keer gedownload
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 935
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: was:T5 dubbelcabine en hefdak / wordt: T5 4motion camper?

Bericht door SyncRoon »

Zojuist contact gehad met de rechtsbijstand over de schadeafwikkeling.

Zoals het er nu voor staat is het hoogste bod voor de bus 7K :huilen Niet echt om te huilen, dat betekend dat een groter gat zit tussen de opkoopwaarde en waardebepaling. Waardebepaling kwam op 22K en het verschil is dus groter dan de herstelkosten. Niet economisch total los dus.

Begin volgende week nog even naar een ander carrosseriebedrijf contra expertise/herstelofferte opmaken en dan een quickfix zodat die door de APK kan. (die is nu net verlopen) Er zijn toch behoorlijke wachttijden hier.... Ze spreken van eind augustus half september op zijn vroegst en dan ook niet in twee dagen klaar.

Na de herstelling laat ik de bus toch ook taxeren. Taxatiewaarde gaat boven dagwaarde en dat kan je stress een stuk lichter maken als een ander op je inrijd, ook als je niet casco/allrisk verzekerd bent. Ik bekijk nog even of ik ook de verzekeringsdekking uitbreid naar casso/allrisk, de camper is nu als bedrijfswagen verzekerd vanwege ook zakelijk gebruik. Ondertussen zit er toch wel geld in natuurlijk. Mijn assurantiekantoor komt daar nog op terug met offerte.
Groet, Ronald
Plaats reactie