Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Vreemde lekkage; hoeken voorruit?

Bericht door Mickel Moen »

Na een nacht met wel erg veel regen, ontdekte ik, dat er bij de aansluiting van de linker zonneklep kleine druppeltjes naar beneden kwamen. Iets wat ik een enkele keer eerder meende waargenomen te hebben. Water boven het voorste plafonddeel is wel een gekke plaats. Hoe komt daar nu water?

Vanmiddag toen het droog was alles maar eens geïnspecteerd. In beide bovenhoeken van het voorruit ontdekte ik, kleine kiertjes in het afsluitende materiaal. Aangezien de bus voor mijn huis redelijk naar links helt, zou het best eens kunnen zijn, dat het water dus daar naar binnen komt en zich boven het hemeldeel boven de zonneklep ophoopt.

Ik heb deze hoeken maar eens goed schoongemaakt en daarna goed dichtgekit en hoop dat het probleem daarmee opgelost is.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Jan,

Ja het is inderdaad bijna dubbelposten. Reden. Het ene topic is een specifieke vraag. Hier In het zelfbouwproject heb ik het als een feit opgenomen in het gehele verhaal. Meestal stel ik eerst bij de gewone vragen of op een ander forum de vraag, waarna ik hier als ik de oplossing heb naar dat topic verwijs met de oplossing. Nu heb ik denk ik de oplossing al. Ik ben echter nog niet helemaal zeker hiervan. Maar het is allemaal wel dubbel ja :lach :lach :lach Ik hoop niet dat je het erg vindt? :kijkt

Ik denk niet dat het condenswater is. Daarvoor vind ik het te opvallend, dat ik het ook eerder geconstateerd heb na een heftige regenbui.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Jan.

Even wat anders. Zie nu weer, dat je in Rotterdam woont. Al mijn kinderen zijn nu daar. Oudste dochter woont er. Zoon studeert en woont er en middelste dochter logeert er i.v.m stage in Den Haag.

Hoe krijgen ze het voor elkaar. DiepFriezen in Rotjeknor :jump :jump :jump
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Bretagne, augustus 2012, Incognito?

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding
Breedtegraad: 48° 39' 51,63" N
Lengtegraad: 3° 51' 15,15" W

Maar eens even een plaatje van de bus, zonder dat het hefdak omhoog staat.

Aan een haventje in Bretagne. Komt er een Fransman op mij af. Hij vond het een interessante bus. Hij had zelf een vierwielaangedreven 180pk Callifornia, omdat hij ook nog een zware boottrailer moest trekken. Ze stonden wel drie weken op dezelfde camping met een tent, omdat zijn vrouw slapen in de California wat beperkt vond. :nuts

Maar goed. Hij verwonderde zich erover, dat ik m'n luifel niet zwart had. Hij had mij al van verre zien aankomen. Volgens hem was het slimmer de luifel zwart te maken. Hij liet doorschemeren, dat veel Fransen wat een hekel aan campers kregen, die overal maar gingen staan enz. Met een zwarte luifel zou ik meer incognito zijn. :gekte
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Brandstof

Bericht door Mickel Moen »

Ik wam vandaag dit artikel tegen. Tot nu toe de beste informatie omtrent de mythes rondom de kwaliteit van de brandstof.

http://zbc.nu/management/duurzaam-onder ... aald/#hide" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Nazomer

Bericht door Mickel Moen »

Het is een prachtige nazomer.
Twee weekenden naar de zee geweest. Vorige week naar camping Corfwater bij Petten. Hier zijn we al eens eerder geweest. Je loopt zo van de camping naar de zee.
Dit keer een mooi hoog plekje met prachtig uitzicht.
Afbeelding
Afbeelding
http://www.corfwater.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;


Dit weekend onze dochter van Wageningen naar hartje Den Haag verhuisd. We hebben een nacht op Roompot camping Kijkduin gestaan. Eigenlijk veel te mega voor ons, maar wel bij Den Haag en aan het strand. We hadden wel een van de mooiste plekjes. In het uiterste puntje, mooi aan de rand en met veel ruimte.
Met z'n drieën geslapen in de bus. Dochter in het hefdak. Wat is die bus toch multi. Eerst een verhuisbus :driveT5 en dan weer een camper :campingT4
Afbeelding
Afbeelding
http://www.roompotparken.nl/vakantiepar ... rk/?lng=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Beide campings wel mooi met de Acsi-kortingskaart voor in het naseizoen, voor het €16 tarief.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Renault Express zelfbouwcamper

Bericht door Mickel Moen »

Ik kwam op het camperforum dit project tegen. Geen VW, maar wel erg origineel.

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8435165" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Stoelhoezen

Bericht door Mickel Moen »

Tip van het camperforum, voor als je nieuwe stoelhoezen wilt:

http://www.ukatex-autositzbezuege.de/in ... -2009.html" onclick="window.open(this.href);return false;
large_90.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 22 mar 2014, 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Tip verwarming.

Bericht door Mickel Moen »

Ik kwam bij de Praxis dit kacheltje tegen:

Afbeelding

Technisch volgens mij vrijwel identiek aan de Steba die ik in de bus heb:
Afbeelding
Prijs om en de bij: € 45,--

Groot voordeel is, dat de omvalbeveiliging dmv een stalen knikker werkt. Je kunt het kacheltje daarom ophangen, mits je voor voldoende luchttoevoer aan de achterkant zorgt.

http://www.praxis.nl/uploadedFiles/5270 ... t5901p.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.praxis.nl/assortiment/klimaat/bijverwarming" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor meer over de verwarming in mijn bus:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/10/verwarming.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Verdubbeling achteruitrijlicht

Bericht door Mickel Moen »

Omdat het in deze donkere dagen ook knap donker is op de monitor van de achteruitrijcamera, heb ik vorig jaar al het plan opgevat, de lampjes van het achteruitrijlicht in het lamphuis te verdubbelen. Gezien de bouw van het lamphuis moet dat makkelijk kunnen. Ik had nog een schadelamp liggen en daar kon ik mooi twee fittingen uit halen.
Ik heb daar een apart topic over gestart: viewtopic.php?f=3&t=35954" onclick="window.open(this.href);return false;

Na veel reacties en heel wat geëxperimenteer, met verschillende lampjes en o.a. ook infrarood ledjes, is het project nu afgerond.

Afbeelding

Eerst heb ik een extra gat in het armatuur gemaakt.

Afbeelding

Daarna een fitting van de lamphouder gezaagd. Er nog een randje afgehaald en daarna twee gaatjes in de "printplaat" geboord. Hierop de bedrading gesoldeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Het resultaat. Dit is dus nog de proef. Het rechter stuk van de lamphouder mist er hier dus af, omdat die nu als fitting voor de extra lamp wordt gebruikt.

Afbeelding

Vervolgens nog een fitting uit de lamphouder gezaagd en bedraad.

Afbeelding

Tot zover de experimenten van vorig jaar. De resultaten waren niet bevredigend. Deze week het project weer opgepakt. De tip van Rotor betreffende de te gebruiken leds bleek uiteindelijk de weg waarop ik door gegaan ben. viewtopic.php?f=3&t=35954&start=15#p249911" onclick="window.open(this.href);return false;

7W CREE Q5:

Afbeelding
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 1019059306" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoewel niet meer lumen dan de 21W normale lampjes (400 lumen), geven deze leds wel veel licht. Door de lens stralen ze denk ik ook verder naar achteren.

Vandaag het project afgerond.

De nieuwe ledlampjes geven wel een bak licht, maar centreren ook nogal wat. Dus heb ik mijn oorspronkelijke idee weer uit de kast gehaald. Ik heb er in de armatuur bij het achteruitrijlicht een fitting bij geplaatst en daar een regulier 21W lampje in geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
Theoretisch betekent dit qua aantal lumen een verdubbeling.
Het ledlampje geeft veel licht naar achteren. Het 21W pitje zorgt voor een betere spreiding.

Maar foto's zeggen meer:

Met alleen de ledlamp

Afbeelding
Afbeelding

Met ledlamp en 21W

Afbeelding
Afbeelding


Het totaalbeeld

Afbeelding
Alleen led.

Afbeelding
Met led en 21W.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Prototype voor een anti-ijsdekscherm voor in de winter.

Bericht door Mickel Moen »

Voor verduistering en isolatie van de bus als we kamperen heb ik een Silverscreen. http://mickelmoen.blogspot.nl/2011/11/silverscreen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

Nu vind ik het een beetje zonde om de Silverscreen in de winter zo onbeheerd iedere dag bij vorst op de bus te zetten. Maar dat de gehele voorruit en de zijraampjes bedekt zijn bij vorst scheelt wel weer veel krabben. Nu had ik nog 3 van die goedkope anti-ijsdekschermpjes liggen. Aangevuld met een nieuwe (€1,65/stuk) en een rol klustape (€1,39) (Action) heb ik een Anti-ijsdekscherm gemaakt. Als mal heb ik daarvoor de Silverscreen gebruikt. Totale kosten: €7,99 als je alles nieuw koopt.

Afbeelding

Het is nog niet helemaal naar mijn zin. Het kan strakker. Het valt dus best wel tegen om zoiets zelf te maken, ook al heb je een mal. Maar goed, dit schermpje kost niet veel en is alleen bedoeld als anti-ijsdekschermpje. Eerst maar eens proberen of het voldoet. ik kan het altijd nog veranderen.

:winter
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Oviivo »

EIgenlijk naar aanleiding van je achteruitrijlicht verhaal, heb ik de volgende lampjes besteld 16W (!) LED :toppie

Afbeelding

Stralen dus zowel flink naar achteren als rondom, ik laat weten of dit een goede oplossing is, zonder extra lampfittingen te hoeven maken...
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Olivio,

Ziet er goed uit. Heb je ook meer gegevens?
Waar besteld?
Hoeveel lumen?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Oviivo »

Op ebay besteld (natuurlijk, daar bestel ik ALLES :knipoog )! Aantal Lumen werd helaas niet vermeld, maar ik vermoed dat ze behoorlijk fel moeten zijn. Ik zal een foto maken, als ik ze heb, in vergelijk met de standaard gloepitten. :wjw
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2029
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Ja OK, daar bestel ik ook veel.
Ik heb de link gevonden: http://www.ebay.nl/itm/2-x-16W-6-HIGH-P ... 145wt_1398" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn wel dure jongens.

Nog wat gegevens:

4 x1.5W HIGH POWER LED + 2 x 5W Cree = totaal dus 16W

Gezien het wattage belooft dit veel lumen en dan zijn deze lampjes een heel mooi alternatief. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie