Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Pascal-141 schreef:
Christoffel schreef:Controleer toch even de pomptiming.

Zet vliegwiel op tijd en controleer het merkteken van je brandstofpomp. Eventueel krukas nog eens ronddraaien als je geen merkteken bij de pomp ontdekt.

Het merkteken op de pomp moet iets voorbij de gluif in het pomphuis staan.( en halve tand ).

Van de voorzijde van de motor gezien rechtsom er voorbij.( Met de draairichting van de motor er voorbij.

Dat had ik ook reeds gezegd tegen Dukerider : de timing controleren.
Er komt rook uit de uitlaat tijdens het starten,maar hij slaat niet aan ,dus...
De startmotor doet zijn werk , je hebt compressie , en je spuit diesel in : dan moet een diesel starten , tenzij de timing niet correct staat natuurlijk .
Ik daarnet geprobeerd met brakecleaner de auto te starten en dan slaat hij wel aan.
De kans dat de timing van de riemen fout staat is wel erg klein geworden dan niet ????
Nu moet ik enkel nog wachten op de kabel die ik besteld heb om zelf de computer uit te lezen.
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Ik heb daarnet naar een diesel service gebeld hier in de buurt en het schijnt een veel voorkomend probleem te zijn bij deze TDI's.
Dat de pompen kapot gaan.
IK heb het probleem uitgelegd en die kerel wist direkt waarover het ging.
Een reparatie zou nog meevallen van prijs.
Ruilpomp was 1250€ !!!!SLIK !!!! :muur
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Hoe lang blijft de motor lopen?? Ik zou anders eens een andere motor computer proberen. Het kan ook zijn dat de motorcomputer van slag is geraakt door ????? gevolg zou kunnen zijn dat de brandstofpomp niet voldoende brandstof inspuit om de motor te doen laten lopen. Misschien is dit ook nog te checken met Vagcom, maar zover ben ik nog niet.

Hoop dat het meevalt, topic volg ik nauwlettend.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33915
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Multivan Generation »

@ Rene,
de inspuithoeveelheid kun je uitlezen in mg brandstof per slag.

Maar ja dan moet je natuurlijk net weten hoeveel gebruikelijk is.
Ik kon de pomptiming niet controleren want daarvoor moet hij draaien,
en we kregen hem niet aan de gang. :muur

Dat van die Brake cleaner moet ik onthouden,
maar hoe werkt dat dan???
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Die van mij krijgt 58 mg.

Het beste is in deze er even een vrijgeschakelde computer in te plaatsen om computer uit te sluiten.

Maar het lijkt me dat je timing verlopen is, hebben ook al meer mensen opgemerkt.
Dus kijk daar even naar.


Groeten Berrie
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

HIj loopt zolang je spuit in de inlaat.
Ik heb er de intercooler afgehaald en dan starten en tegelijker tijd in de inlaat spuiten.
Dus hij loopt wel, de motor zelf dan toch.
Daarom kan ik niet geloven dat de timing van het blok verlopen is.
Wat er in de pomp gebeurt is volgens mij het eigenlijke probleem.

De kerel die ik gesproken heb aan de telefoon vanmorgen had het over gebroken veren in de pomp.
Schijnt een veel voorkomend probleem bij TDI's.

Ja ja, BOSCH dat is het spul dat je hebben moet, zijn dat ook niet die klojo's die die luchtmassameters maken die maar 20000km meegaan :muur

Hoe kan ik de timing het beste controleren.
Ik heb vanmorgen gezocht naar merktekens maar ik kan eigenlijk niets vinden.
Heeft er iemand soms een afbeelding of tekening van wat ik moet zoeken.
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Zet je e-mail functie even aan, dan kan ik even kijken of ik wat heb en je toe mailen.

René
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Done !!!
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

You have :mail

Rene
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Bedankt hier kan ik zeker verder mee :toppie
RON
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door René »

Helemaal goed, heel veel succes, en ik hoop dat het iets kleins is.

René
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Pascal-141 »

dukerider schreef: Ja ja, BOSCH dat is het spul dat je hebben moet, zijn dat ook niet die klojo's die die luchtmassameters maken die maar 20000km meegaan :muur
Tja... dat hangt er vanaf welke je hebt ...
Bij mij zit er ook een Bosch LMM in , en die gaat nu al +200.000km mee en doet het nog steeds perfect...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Daarstraks nog even aan de auto zitten prullen.
Nu zag ik dat de spanrol van de injectiepomp niet gemonteerd zit zoals het hoort.
De merktekens die je op de rol ziet op de foto moeten over elkaar staan dus op gelijke hoogt en niet naast elkaar zoals je hier ziet.
De riem is volgens mij voldoende gespannen, maar zolang ik geen uitsluitsel heb over iets is alles nog mogelijk natuurlijk.
Ook kan ik de rol lichtjes bewegen, kantelen eigenlijk, het is héél weinig(max 1mm), maar hij beweegt wel.
Zou het kunnen dat de rol toch stuk is, met alle gevolgen van dien ??
Afbeelding
Afbeelding
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij zou je niet zoveel beweging mogen hebben in de spanrol. Maar als de spanning goed is en de timing is afgesteld destijds waarbij de spanrol zo is vastgezet denk ik niet dat dit de oorzaak van het probleem is (al verdient dit niet de schoonheidsprijs)

Door beide rollen te verdraaien over hun excentrische ophangpunt verander je de lengte riem tussen nokkenas en pomp riemwiel en daardoor verander je het inspuittijdstip (Fijnafstelling) maar hij kan er een endje naast staan zonder dat ie meteen niet meer loopt.

Als je vanaf de pomp naar het pompriemwiel kijkt moet je ergens op het wiel een merktekentje zien. Op de ophangbeugel van de pomp zit ook een kerfje. Als het merkteken op het vliegwiel goed staat (kan nodig zijn nog een slag verder te draaien omdat de nokkenas 1/2 omwenteling draait als de krukas er een draait) moeten die tekens min of meer overeenkomend staan. Is dat niet het geval dan is de pomptiming verkeerd. Je motor staat dan wel op tijd (en dus geen schade inwendig) maar de pomp spuit dan niet op het juiste moment in.

OA als de bout in het nokkenasriemwiel los gegaan is dan kan de nokkenas draaien tov het nokkenasriemwiel (conisch, geen spie) en verloopt de pomptiming
Of als de spanrol niet vast zou zitten, dan kan ie verlopen en je pomptiming veranderen... de pomp blijf je vanaf bij de riemwissel, dus dat wiel zal wel vast zitten.

Tja jouw specialist zegt dat de TDI pompen vaak stuk gaan, die hier in Borken (Bosch service punt) zegt dat deze pompen zelden of nooit stuk zijn..... en raadde me voor mijn eigen portemonnee af om te beginnen met demontage en onderzoek op de pomp, (en hij had gelijk, niets mis met die pomp)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Roger B. schreef:Tja jouw specialist zegt dat de TDI pompen vaak stuk gaan, die hier in Borken (Bosch service punt) zegt dat deze pompen zelden of nooit stuk zijn..... en raadde me voor mijn eigen portemonnee af om te beginnen met demontage en onderzoek op de pomp, (en hij had gelijk, niets mis met die pomp)
IK weet het, maar ja wat doe je eraan :bonk
Ik wil er de pomp wel afhalen om ze te laten controleren.
Het probleem is echter dat ik nadien de wagen naar een garage moet slepen om de pomp terug te laten monteren.
Ik kan zelf de pomp niet zelf terug afstellen.
RON
Plaats reactie