Geert G schreef:Heb al een idee voor de toekomst......... voor het 150PK Turbo verhaal in m'n eigen busje......met korte neus
Denk dat ik toch maar eens ga brainstormen of er het niet mogelijk is om in elk spatbord of daar ergens in de buurt 2 intercoolers in serie te zetten, 1-links & 1-rechts, b.v. uit een A6 2.5 V6 TDI. Daar zitten ze ook in de modderkuip verwerkt.
Er zijn zeker mogelijkheden, je zou alleen onderdelen moeten kunnen lenen om het uit te proberen, wordt anders een lang en duur verhaal, zelfs als je met onderdelen van de sloop kunt werken!
@ Jan: wil de koppeling zo eerst eens even laten, zit er sinds de motor ombouw nu 60.000 km in en ga nu eens kijken hoe snel ik de rest "oprook".
Gaat dit te snel naar mijn zin zal er iets anders in moeten maar voor als nog verander ik er niks aan.
Dat kan wel, maar de koppeling en vooral het 2massavliegwiel van mijn 102 Pk heeft er al moeite mee...... ben bang dat de koppeling van een 88Pk het vroegtijdig opgeeft, ook de versnellings-bak zal moeite met het koppel hebben.
Ik denk dat chippen en het plaatsen van de intercooler al een hoop plezier zal geven.
Oscar gaat ie dan ook wat meer "Lurken".
Is er ook een systeem met gecomprimeerde lucht op de (bestaande turbo) dan hoef je ook geen grotere toch?
In Amerika doen ze dat ook toch ?
Wel mooi gepresteerd Oscar met die zeelander en de Tuner...erbij ..leuk om al lerend te lezen en visueel te aanschouwen.
Groet Ben tot zondag
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Nee Ben,
hij is juist zuiniger geworden, ook omdat je geen turbo gat meer hebt ga je veel relaxter rijden. (ik met mijn rijstijl in ieder geval. )
De bus rijdt veel gelijkmatiger, ik hebt vermogen tot mijn beschikking wanneer ik wil, trekt beter, dus ga je ook vloeiender rijden.
Vergeet niet dat dit op maat van mijn wensen is gemaakt: zoals IK het prettig vind dat de bus rijdt.
Een ander kan daar weer heel anders over denken.
Ik heb vroeger veel bromfietsen opgevoerd en motoren maar altijd kwam ik na een tijdje bedrogen uit want idd je moet als je iets sneller laat rijden alles aanpassen, en de krachten die overal op komen moet het materiaal aankunnen.
Dus ik hou het lekker orgineel ,maar ik vind wel als ik die projecten lees dan gaat het hartje kloppen en doet me wel goed en leef ik esthetisch gezien wat langer daarom ook lid geworden van
Groet Ben
PLUK PLEZIER RIJ T4 EN VOOR JE HET WEET HEB JE EEN T4 DATE
Peter,
we zijn inmiddels 1.5 jaar en +/- 15.000 km verder en heb van de hele ombouw nog geen seconde spijt gehad!!
Een goede drie weken terug heb je zelf nog met mijn bus gereden en volgens mij was die grijns op je gezicht echt.
Het is een super bus, en zeker dankzij het werk wat Johan er in heeft gestopt, want zonder zijn software was het dus nooit wat geworden.
Geen leuk ideetje om dan een bi-turbo te gaan doen? Dus een grote turbo een kleine laten voeden? Dan heb je ook bijna geen turbogat, maar wel een megadruk. Lijkt mij nog weleens leuk om te doen, maar erg kostbaar en veel software voor nodig. Software kan ik dus niks mee, technisch is het niet zo moeilijk.
Ik heb nog een 205 staan met een 2.1 TD blok erin, dus tunen en dan zeker motorisch vind ik prachtig om te zien en mee te maken.
Alleen met mijn T4 heb ik er geen zin in, dat is gewoon mijn werkpaard. Alhoewel meer koppel wel lekker zou zijn, hij voelt zo lui aan met de aanhanger erachter...
Naja, weet je wat het is? Hij is nu 16 jaar oud met ongeveer 5 ton achter zijn kiezen. Om de motor dan nog te gaan kietelen, nee liever niet. Daarbij heeft hij al een koudloop probleem (zit in de computer, hebben die oude computers weleens last van).
En verder ga ik hem gewoon oprijden en dan eens kijken voor een andere bus of auto. Hij wordt nog wel verlaagd binnenkort. Heb een Weitec setje gekregen...