Hee Teet, dank je voor deze tips en info!Teet schreef: 26 dec 2018, 17:20 VW busjes elektrisch maken is al vaak genoeg gedaan in binnen- en buitenland om te kunnen nagaan wat je nodig hebt qua motor, gewenste spanning versus amperage, en wat voor accupakket dat vraagt.
Ik heb mijn T5 nog maar net maar zie rond Schiphol veel T6 taxi’s rondrijden met een soort borsten die onder de achterbumper door kijkend te zien zijn. (Aardgas tanks?) Die zitten in de holte voor het reserve wiel maar dat is volgens mij puur uit luiheid; de makkelijkste plek die al beschikbaar is.
Volgens mij is er een zee aan ruimte onder de laadvloer voor accu’s. (Met de tank en het reservewiel ben je er al, gok ik, maar als je goeie sponsors hebt zou meer opslag fijn zijn)
Het gewicht in zoverre een probleem dat de bus voor de rdw niet zwaarder mag worden dan hij als ICE (verbrandingsmotor) woog (ivm remweg-invloed en dus veiligheid) en dat de kabels en aansluitingen goed (veilig) geïsoleerd moeten zijn en de juiste kleur (codering) moeten hebben. Even navragen dus, voordat jullie je bestelling plaatsen. (En wie weet is mijn info alweer achterhaald)
Wat de geschiktheid van de transporter als donor auto betreft: Het hoge gewicht in vergelijking tot zeg maar een 2CV (om maar wat te noemen) betekent hogere investeringen qua motor, controller en accupakket. Dus dat is een kwestie van willen en kunnen. Ik denk dat de bus mechanisch geschikt is omdat ie veel gewicht kan torsen. (En zelf droom ik er dan van om de rdw stiekem een klein beetje te flessen door wat van het gewicht pas na de keuring in de bus te zetten zoals dat ook met kampeerbussen gedaan wordt) En de actieradius.. die is natuurlijk heel ‘nadelig’ voor een vakantiebus (zelfbouw auto’s halen zelden meer dan 200km) maar is aan de gebruiker om mee om te leren gaan. (Ik denk dat het went)
Wat de sponsoring betreft: ..’dat niemand aan jullie vakantieplezier wil bijdragen’, zo moet je niet denken. Ik sta versteld hoeveel projecten in de juiste context geplaatst ineens heel commercieel/succesvol kunnen worden!

Je hebt helemaal gelijk, ook met je laatste punt, zie ook mijn eerdere reacties. Maaike en ik hopen voor TED de juiste partners te vinden die naar het complete plaatje (People, Planet, Profit) kijken en met ons dit avontuur aan willen gaan!