Multivan Generation schreef: ↑19 dec 2019, 07:43
Dat mag wel ja.
Soms past het niet bij rechter portierbak en schakelpookas is net even anders, maar dat is op te lossen.
Ik vermoed dat die schakelpook een probleem gaat zijn bij mij. wat is de oplossing?
@Hanz, bedankt voor je schema. Dit is handig als hij al eenmaal op kenteken staat idd.
Chewbacca schreef: ↑20 dec 2019, 09:05
Toen ik naar de RDW ging om mijn WV1 te keuren op camper had de keurmeester geen enkele interesse in dat schema... en kreeg ik alleen de twee voorstoelen op kenteken
Had je hem geprobeerd te keuren met zijwaartse banken ook?
Ik heb een wv1 kenteken.
Zafira bank als achterbank gebruikt. 5 zitplaatsen op kenteken.
Verhaal bij het rdw toen was dat afstand tussen voor en achterstoelen kleiner moest zijn dan 130 cm.
Zafira achterbank heeft in het midden een gordel dat was goed.
Indien geen gordel dan moest er zo'n soort strijkplank tussen de voorstoelen.
De buitenste zitplaatsen mocht geen gordel worden aangebracht.
Ik heb me erg zorgen gemaakt dat het niet mocht, op basis van precies deze verhalen op het forum, want ook ik heb WV1, maar ik heb bij JWG Campers nagevraagd en bij de RDW en het enige belangrijke is dat de gordels deugdelijk aan het chassis bevestigd zijn (dat staat ook in hun tekst, mijn bus was een bedrijfsbus, dus had ook geen originele bevestigingspunten, maar dat hoeft dus ook niet). Ik heb een eigengemaakte bank in de normale kijkrichting achterin geplaatst, met drie heupgordels door het chassis laten bevestigen door JWG Campers en heb hem toen laten keuren in Groningen. Ze hebben goed gekeken, ook onder het chassis en waren tevreden en nu heb ik dus vijf i.p.v. twee zitplaatsen op kenteken, die gebruikt mogen worden tijdens het rijden en ook veilig zijn.
In mijn geval zit er achter de bestuurdersstoel nog een toilet, een keukenblok en schoonwatertanks en dan pas komt de (uitklapbare slaap)bank met die gordels.
Een dwarsbank lijkt mij zowel niet handig als ook gevaarlijker en minder lekker zitten tijdens het rijden (vind ik ook in een OV-bus).
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
ik ga puur voor de zijwaartse zit om op een makkelijke manier extra zitplaatsen op kenteken te krijgen. Daarna zal ik er hoogstwaarschijnlijk een vast bed in zetten. En mocht er ooit iemand zijwaarts meerijden, dan zal ik dat niet zijn. ik zit dan in een van de captain seats voorin:P haha. Kroos heb ik, voor zover ik weet, ook niet rondlopen. Dus degene die zijwaarts gaat zitten gaat op eigen initiatief:p
Ik zie het zelf niet zitten om verstevigingen in de bodemplaat voor een bank te maken etc. Als die er al wel in zaten was ik voor de bank in rijrichting gegaan hopende op een niet-wakkere-maandag-morgen RDW keuring.
Voordat ik begin met verder betimmeren, Allicht onderscheppen mensen problemen die ik over het hoofd zie?
plan is: Rechts zitbox/bank, Links zitbox/bank in zijwaartse richting. (om meer zitplaatsen op kenteken te krijgen)
In het midden een tafel die je kan laten zakken zodat het geheel een 2pers. bed wordt.
M'n plan was om de tafelpoot/scharnier vast te monteren aan de bodem, Ik weet alleen niet of dit mag i.v.m. rijden in zijwaartse richting met een 'vaste tafel' voor je snuffie
2e optie zou dan zijn om die midden plaat gewoon los te houden en over 1 bank kant te schuiven.
De RDW leest mee, je kunt wel vertellen hoe je de regels probeert te omzeilen,
de mensen die er werken zullen extra op gaan letten, nadat ze dit gelezen hebben
geen slapende honden wakker maken.Ik vertel dit omdat tijdens mijn werk
in het verleden,door bepaalde uitlatingen er anderen regels zijn gemaakt.
Enig idee wat er gebeurt met die vrienden als je met 50 km per uur frontaal wordt aangereden? Met een beetje geluk heb je dan nog steeds een 9 pers bus nodig, waarschijnlijk kan je daarna met aanmerkelijk minder zitplaatsen toe.