Het is niet zo dat je maar drie dagen op de openbare weg mag staan. Je mag maar drie dagen aaneengesloten op de openbare weg parkeren. En als je na drie dagen een weekendje weg gaat dan mag je hem de volgende week gewoon weer drie dagen parkeren. Dus ja, wat is dan langer op de openbare weg staan? Als je maar vaak genoeg weggaat dan mag je nu al 52 weken 3 dagen per week parkeren. Of de buurt dat nog leuk vindt is een ander punt.krekwakwol schreef: ↑30 sep 2024, 10:44 Maar vanuit dat oogpunt snap ik de vraag dan ook wel weer of de kampeerwagen bij verdubbeling van het MRB, langer op de openbare weg zou mogen staan.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Motorrijtuigenbelasting
Re: Motorrijtuigenbelasting
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Motorrijtuigenbelasting
En juist ja die busjes zijn nu juist het probleem. En ze behoren vaak ook nog tot de meest vervuilende!
Dus ja ik juich deze maatregel van harte toe. Had veel eerder moeten gebeuren. En mensen die klagen dat een 2e auto financieel niet haalbaar is; dan doen ze toch gewoon het camperbusje weg!
Het is nu eenmaal zo, het leven bestaat vrijwel geheel uit keuzes.
En parkeren is ook zoiets. Gewoon op eigen terrein of indien dat niet kan in een betaalde stalling of parkeergarage (want bij de VW bus zijn we er immers trots op dat ie in een parkeergarage past). En ja dan kan het zijn dat de bus niet voor de deur staat. Daar zullen de buren wel erg blij mee zijn!
Dus ja ik juich deze maatregel van harte toe. Had veel eerder moeten gebeuren. En mensen die klagen dat een 2e auto financieel niet haalbaar is; dan doen ze toch gewoon het camperbusje weg!
Het is nu eenmaal zo, het leven bestaat vrijwel geheel uit keuzes.
En parkeren is ook zoiets. Gewoon op eigen terrein of indien dat niet kan in een betaalde stalling of parkeergarage (want bij de VW bus zijn we er immers trots op dat ie in een parkeergarage past). En ja dan kan het zijn dat de bus niet voor de deur staat. Daar zullen de buren wel erg blij mee zijn!
- Martens-Tvier
- Berichten: 370
- Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
- Locatie: Twente
Re: Motorrijtuigenbelasting
Wij gebruiken onze bus voor zowel vakanties, weekendjes weg, als drager van onze MTB, en als auto voor mijn (muziek-) bandje. Hij rijdt weliswaar niet dagelijks, maar wel tweewekelijks.
Met de fietsen achterop, en zelfs met dat bandje, vind ik dat gebruik tamelijk recreatief.
Daarnaast is de “footprint” van onze T4 niks groter dan een willekeurige vergelijkbare dieselauto.
Schorsen is bij tweewekelijks gebruik geen optie, maar gelukkig kan en mag ik op eigen terrein parkeren.
Voor mij is verhoging van de MRB geen (financieel) probleem, maar gevoelsmatig heb ik er dus wel moeite mee.
Met de fietsen achterop, en zelfs met dat bandje, vind ik dat gebruik tamelijk recreatief.
Daarnaast is de “footprint” van onze T4 niks groter dan een willekeurige vergelijkbare dieselauto.
Schorsen is bij tweewekelijks gebruik geen optie, maar gelukkig kan en mag ik op eigen terrein parkeren.
Voor mij is verhoging van de MRB geen (financieel) probleem, maar gevoelsmatig heb ik er dus wel moeite mee.
T4 California Event 2.5 TDi 2003
- Jan anno NU
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Motorrijtuigenbelasting
Met verwijtend naar een ander te wijzen schiet je niks mee op.Hella schreef: ↑30 sep 2024, 11:04 Dat de MRB voor campers wordt aangepast/verdubbeld is te wijten aan het gedrag van een grote groep camperbezitters. Die gebruiken hun (diesel)camper het gehele jaar door als personenauto.
Hetzelfde zagen we bij het gebruik van oldtimers. Na 25 jaar belasting vrij (is nu 40 jaar en geldt niet voor diesels), want er waren slimme jongens die oldtimer diesels al dan niet aangepast aan de huidige normen het gehele jaar door als normale personenauto gebruikten.
En dan vinden we het vreemd en onterecht dat de overheid reageert en de regels aanpast.
Een camper is bedoeld voor recreatief gebruik tijdens een beperkte periode in het jaar.
Ik ben blij dat met de verhoging van de MRB het schorsingstarief fors omlaag gaat. Het loont dan om gedurende het jaar tijdens periodes van niet recreatief gebruik de camper een aantal keren te schorsen. Want daarmee ben je nog steeds voordeliger uit, zelfs met het huidige kwarttarief.
Sinds corona is de groep camperbezitters dermate gegroeid dat het intressant wordt voor de belastingdienst, valt wat te halen.
Hetzelfde geldt voor de elektrische rijders
Je houdt ze een worst voor , subsidie , tot de groep lekker gegroeid is en intressant wordt om houderschapsbelasting te gaan innen.
Tikt lekker aan ook zo,n zware auto.
Met elke verkiezing wordt wel een doelgroep een leuk voordeel beloofd
Maar uiteindelijk betaal je dat gewoon zelf , er is toch geen geld.
Het zou pas eerlijk zijn als je betaald naar gebruik van de weg , kilometerheffing.
Maar dat zal wel te weinig opleveren voor de schatkist ,
Re: Motorrijtuigenbelasting
Ik verwijt niemand iets, constateerde alleen het een en ander. Als regels veranderen dan zij het zo. Dan zul je gewoon je eigen keuzes moeten maken! Dus niet zeuren maar aanpassen! Zou er zelf niets op tegen hebben om net als alle andere voertuigen het volle tarief te moeten betalen. Door de camper dan te schorsen (wel tegen een lager tarief dan momenteel) als je hem niet voor vakanties gebruikt die je je zelf niets te kort. Bijv. voor 6 weken MRB betalen en de rest van het jaar schorsen. En ja dat lijkt dan weer op de ouderwetse 60 dagen kaart en gebruik je het voertuig weer als camper.
- krekwakwol
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Motorrijtuigenbelasting
Wij gebruiken onze bus meest recratief, en daarnaast heb ik door lichamelijke problemen een auto nodig met hoge instap en een goede zit positie en die biedt de transporter met comfort stoelen mij, dus ja ik gebruik hem ook niet recreatief.
Het half tarief kan ik ook wel het hele jaar door betalen, scheelt mij alsnog een 2e auto met hoge instap.
Dus ik ben blij met de regeling die er nu is, die geeft mij de mogelijkheid om een voor mij geschikte auto te rijden en het kamperen genieten we daarnaast ook voor de volle 100% van.
Parkeerplaats heb ik gelukkig ook op eigen erf, zelfs redelijk buiten zicht van de buren.
Het half tarief kan ik ook wel het hele jaar door betalen, scheelt mij alsnog een 2e auto met hoge instap.
Dus ik ben blij met de regeling die er nu is, die geeft mij de mogelijkheid om een voor mij geschikte auto te rijden en het kamperen genieten we daarnaast ook voor de volle 100% van.
Parkeerplaats heb ik gelukkig ook op eigen erf, zelfs redelijk buiten zicht van de buren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Motorrijtuigenbelasting
Is het al zeker dat het schorsingstarief omlaag gaat of is dit alleen voor campers jonger dan 15 jaar? Dan zou er namelijk voor onze VW camperbusjes (ouder dan 15 jaar) niks veranderen.Hella schreef: ↑30 sep 2024, 11:04 Ik ben blij dat met de verhoging van de MRB het schorsingstarief fors omlaag gaat. Het loont dan om gedurende het jaar tijdens periodes van niet recreatief gebruik de camper een aantal keren te schorsen. Want daarmee ben je nog steeds voordeliger uit, zelfs met het huidige kwarttarief.