Het meubilair in mijn bus is gedeeltelijk uitgevoerd in massief iepenhout. Het betreft hier voornamelijk de in gesloten toestand zichtbare delen. Als mensen dit zien, krijg ik vaak de opmerking: Is dat niet heel erg zwaar?
Tja het klopt, dat in de autoindustrie nog maar weinig hout gebruikt. Kunststof is favoriet, omdat het dun toegepast kan worden. In soortelijk gewicht is het echter zwaarder dan veruit de meeste houtsoorten.
Als ik vertel dat berkenmultiplex zwaarder is dan massief iepenhout kijkt men mij verbaasd aan. Massief hout wekt blijkbaar toch de indruk van zwaar. Om dit nu eens inzichtelijk te maken, ben ik eens in de bronnen gedoken en heb een overzicht gemaakt van veel gebruikte houtsoorten. Of dit massief toegepast wordt, of in de vorm van mulitplex maakt niet zoveel uit. Berken multiplex is even zwaar als massief berken. Zo ook met gefineerde meubelplaat. De houtsoort okoume is veel lichter dan eiken. Een okoume meubelplaat met een eiken fineerlaag ziet er wel uit als eiken, maar het is okoume. Het gewicht van het eiken fineer, staat in geen verhouding met de kern van de plaat.
Nu is er bij hout een probleem. het is niet mogelijk om zomaar het soortelijk gewicht van hout vast te stellen zoals van een metaal. Zelfs in een plank kan het s.g. op diverse plaatsen verschillen. Kernhout is zwaarder dan de buitenkant, het zogenaamde spinthout. Hierin verschillen houtsoorten overigens weer sterk.
Ook de plaats en de omstandigheden waarin de boom gegroeid is kunnen van invloed zijn op het gewicht. Met andere worden het hout van de ene eik kan zwaarder zijn dan van een andere eik. Daarom wordt er vaak een gemiddelde genomen, of wordt het minimum gewicht en het maximum gewicht per m3 aangeven. Men spreekt daarom ook niet van soortelijk gewicht, maar van volumieke massa, uitgedrukt in kg/m3.
Op mijn blog heb ik nu inzichtelijk gemaakt, wat het gewicht van de gebruikte materialen nu uiteindelijk betekent voor het totaal gewicht van het meubilair in mijn bus. Met nog geen 90 kg in totaal (exclusief beslag) vind ik dat alleszins redelijk.
Wil je het voor jouw bus of je nog te starten project ook berekenen, dan kun je mijn gegevens in de betreffende ExcelWebApp vervangen door jouw gegevens.
Desgewenst kun je de spreadsheet downloaden.
Het hele verhaal kun je weer vinden op mijn blog:
http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/08/blog-post.html" onclick="window.open(this.href);return false;