Je hebt PB..De_Vermeulen schreef: ↑30 jan 2019, 22:16 Amai u blijft iedere keer verbazen met de perfectie werken die u blijft uitvoeren
Greetz
Ps jouw xenon projectje bestaat dit nog of ben je gestopt?
Beetje inspiratie
Kwam ik ergens tegen
Je hebt PB..De_Vermeulen schreef: ↑30 jan 2019, 22:16 Amai u blijft iedere keer verbazen met de perfectie werken die u blijft uitvoeren
Greetz
Ps jouw xenon projectje bestaat dit nog of ben je gestopt?
Jonathan L schreef: ↑02 feb 2019, 19:43 Nice!
Waar heb je die tanks vandaan? Met name die op de wielkast.
En waar kun je dat plaatmateriaal voor gebruiken dan? Voor kastjes, wanden?
Groetjes uit Chingola, Zambia.
Misschien heb ik niet goed gelezen, maar je versterker heeft toch de mogelijkheid de filtering voor in ieder geval twee kanalen rechtstreeks te doen?Tsja en dan wil je nu dus drie verschillende speakers aan gaan sturen, dus dan ga je denken aan een drie-weg filter.
Die heb je een stuk minder als 2 weg filters, maar uiteindelijk is het een setje van Sinus live en specifieker de CR-345 geworden.
De scheiding/verdeling van het geluidssignaal is als volgt:
- van 0-700 Hz gaat naar de woofers in de deur
- van 701 Hz tot 4,5 kHz gaat naar de mid-range speaker
- boven de 4,5 kHz gaat naar de tweeters.
Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Dag Joop,JoopOngenae schreef: ↑11 mar 2019, 11:13Ik ben geen expert, maar heb me de laatste tijd wat ingelezen omdat ik met hetzelfde systeem bezig ben (SO-audio met versterker/DSP).@Joop,
er komt nog meer aan te hangen
Je maakt nu geen gebruik van de DSP-opties voor het, naar men over het algemeen zegt, belangrijkste deel van je systeem (front dus). Het advies is de combinatie SO-19 en SO-55 actief aan te sturen, dus los van de speakers in de deuren. Hoge tonen en mid moeten dan wel passief worden gefilterd. Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen, met name time-aligment en keuze op welk punt je de cutoff instelt voor splitsing deuren/dashspeakers.
.Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
Je hebt een passief driewegfilter ingezet voor hoog/mid/woofer. Dan neem ik aan dat je daarvoor de kanalen 1 en 2 van de versterker hebt gebruikt. Dan heb je (dus) geen aparte aansturing van de twee groepen, respectievelijk hoog/mid en woofer. En dus kun je dan niet gebruik maken van alle DSP-opties.Dag Joop,
je neemt aan dat ik nu geen gebruik maak van de DSP opties, voor wat je zegt, het belangrijkste deel van mijn systeem.
Waarop baseer je dit, want je weet niet hoe ik de bedrading heb aangesloten, nog welke settings ik heb gemaakt, toch?
Ja, klopt. Kanalen 1 en 2 voor de SO-audio combi en 3 en 4 voor de woofers in de deuren. En de versterker heeft 6 kanalen, dus dan heb je er nog twee over voor andere toepassingen.Leuk dat er een advies is, om die combinatie(SO-19 en SO-55) actief aan te sturen, dus los van de deuren.
Maar wat bedoel JIJ daar mee? Bedoel je met actief aansturen, dat het signaal direct van een versterker komt, of what else?
.Je hebt dan meer instrumenten om alles goed in te stellen
Nee hoor, maar misschien kan het beter. Nadruk ligt op "meer" en niet op "goed". Bedoel dus te zeggen dat je meer instrumenten hebt. Kan uiteraard zijn dat het nu al perfect klinkt.Wat bedoel je daar mee? Bedoel je toevallig dat ik het nu niet goed heb ingesteld?
Weet ik nog niet, moet nog in de beschikbare software duiken. Met een laptop kun je zelf rechtstreeks de instellingen bepalen.Time alignment is mooi, maar kan ik zelf niet meten/bepalen. Jij wel?
Dat hoeft ook niet. Een kant en klaar tweewegfilter is dan ook mogelijk.Ik ga daarbij(time alignment) dus uit van de settings, zoals die door audiotec Fischer geoptimaliseerd zijn voor gebruik in een multivan.
Die cutoff voor splitsing deuren/dashspeakers hangt in mijn ogen af van de karakteristieken van de gebruikte speakers/woofers/tweeters.
Maar nog belangrijker wat je persoonlijke visie daarbij is.
Wij zijn een camper aan het bouwen waarbij we geen ruimte willen vrij maken/hebben voor een subwooferkist voor extra ondersteuning in het lage gebied. Derhalve zijn we voor 20 cm laag/mid-range speakers gegaan, voor in de deuren, met een hoge werkingsgraad die in het lage bereik(ruim onder de 200Hz) goede prestaties leveren, met daarbij goede isolatie van het buitendeurplaatwerk, het binnendeur plaatwerk, alsmede de deurpanelen zelf.
Tel je dat bij elkaar op, en je vindt een set 3 weg filters die voor mijn eisen geschikt zijn,
dan "ga ik niet klooien met zelfgemaakte filters zonder behuizing" omdat anderen dat zo nodig vinden, als je begrijpt wat ik hiermee bedoel..
Ja, dat is zo. Begrijp me niet verkeerd, ik heb geen kritiek, ik probeer van jouw ervaringen te leren, en misschien heb ik niet alles goed gelezen/begrepen. En ik probeer mijn "verzamelde kennis" te toetsen. En voorschrijven wil ik al helemaal niet.Ik gebruik de software van audiotec om gericht wat extra ondersteuning zo hier en daar te krijgen, zodat wij tevreden zijn, we kunnen genieten van een helder en crispy geluid, zonder dat we hiervoor een extra subwoofer moeten plaatsen in het interieur.
We hadden een actieve subwoofer en hebben gepast, maar het was voor ons toch niet je dat, dus zijn we een andere weg gegaan..
Maar er komt nog meer aan zoals ik reeds schreef..
Niets staat je in de weg om een andere aanpak, dan wel benadering te nemen, met andere componenten, andere settings en andere ideëen.
Ook schrijf ik niet voor wat anderen moeten doen, ik laat alleen in dit topic zien, hoe ik bepaalde zaken (ook niet alles) gedaan heb, of waarom ik soms voor een andere benadering kies, en wat de beweegredenen daarvoor zijn/waren.
Onder de streep gaat het er om dat wij of jij tevreden bent, toch?
Ja, doe ik. Ben nu bezig met het aanpassen van het speakerrooster, morgen naar de auto-hifi-shop voor onderdelen.PS ga je zelf ook een project aanmaken en kennis en ervaringen en uitgevoerde werkzaamheden delen?
Leuk filmpje, Peter. Bedankt.Multivan Generation schreef: ↑24 mar 2019, 17:08 Ik kwam een leuk filmpje tegen over hefdak shawls.
Misschien ook leuk voor anderen?