Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door kroonhome »

Beste Stijnh,

Ik had dus gelezen dat je de nodige problemen had met de kruiskopschroefjes bovenop het deksel van de waterverwarmer, dus ik heb hier even over nagedacht en het volgende ondernomen:
:nuts
- eerst alles een paar uurtjes laten weken in de WD40
- vervolgens 2 gaten geboord (rond 10 mm) in het horizontale stuk kunststof (onderdeel accu bak) recht boven de kruiskopschroefjes
- met verleng stukjes uit de doppendoos een lange kruiskopschroevendraaier gemaakt
Door de gaten in het horizontale stuk kunststof met de lange kruiskopschroevendraaier de schroefjes zonder problemen losgedraaid :knipoog
Ik vraag me alleen af of dit wel nodig was om het deksel los te halen, ik heb meer het idee dat hier de stuurmodule in het deksel mee vast zit. Maar ik kan het mis hebben :muur
Maar jouw uitleg was desalnietemin super!!

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Wim T4 935
Berichten: 1873
Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
Locatie: Randstad

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Wim T4 935 »

Hallo Arjan, heb jij er toevallig ook foto's van gemaakt?
:T44EVER

Groeten van Wim

:driveT4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

kroonhome schreef:Beste Stijnh,

Ik had dus gelezen dat je de nodige problemen had met de kruiskopschroefjes bovenop het deksel van de waterverwarmer, dus ik heb hier even over nagedacht en het volgende ondernomen:
:nuts
- eerst alles een paar uurtjes laten weken in de WD40
- vervolgens 2 gaten geboord (rond 10 mm) in het horizontale stuk kunststof (onderdeel accu bak) recht boven de kruiskopschroefjes
- met verleng stukjes uit de doppendoos een lange kruiskopschroevendraaier gemaakt
Door de gaten in het horizontale stuk kunststof met de lange kruiskopschroevendraaier de schroefjes zonder problemen losgedraaid :knipoog
Ik vraag me alleen af of dit wel nodig was om het deksel los te halen, ik heb meer het idee dat hier de stuurmodule in het deksel mee vast zit. Maar ik kan het mis hebben :muur
Maar jouw uitleg was desalnietemin super!!

Groetjes,
Arjan
:ikrij
:toppie
zo kon je de schroeven natuurlijk goed los draaien


die wd40 zal ook wel goed gedaan hebben
ik had het geduld niet om nog een uur laten in te werken, ik was al aan het werken in het donker

ik denk wel dat het nodig is die schroeven los te halen, bij mij waren alle andere al los en het klepje zat nog vast

in elk geval mooi dat het werkt :wjw :jumpklap

weer stinkende rook aan de bestuurdersdeur :bifun

ik denk dat er wel meerdere mensen rond rijden met een kapotte kachel die het niet weten.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

vorig jaar de hele kachel vervangen omdat ie niet aan ging (en ik voor een paar tientjes een kachel kon kopen) nog steeds niet aan willen.... verder gezocht, branstofpompje kapot, nieuwe geplaatst, maar bleef niet aan.... toen advies gekregen de gloei-bougie te vervangen, maar ja in de zomer mis je die kachel niet.................

Een maandje geleden even gekeken of ik kon zien wat en hoe met die kachel.....en wat denk je.....mijn kachel doet het prima..... als de motor loopt...

als "standverwarming" gaat ie na een korte brandperiode op vollast uit en hoor ik geborrel in de kachel....


toch maar even op zoek naar een koelvloeistofpompje dus..... :nuts
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:vorig jaar de hele kachel vervangen omdat ie niet aan ging (en ik voor een paar tientjes een kachel kon kopen) nog steeds niet aan willen.... verder gezocht, branstofpompje kapot, nieuwe geplaatst, maar bleef niet aan.... toen advies gekregen de gloei-bougie te vervangen, maar ja in de zomer mis je die kachel niet.................

Een maandje geleden even gekeken of ik kon zien wat en hoe met die kachel.....en wat denk je.....mijn kachel doet het prima..... als de motor loopt...

als "standverwarming" gaat ie na een korte brandperiode op vollast uit en hoor ik geborrel in de kachel....


toch maar even op zoek naar een koelvloeistofpompje dus..... :nuts
direct kokend water voor de koffie :bifun
wel met roze kleurtje :ie

jij het dan toch ook wat miserie gehad met de standkachel zo te lezen
ik had er al wat over gelezen toen ik het forum doorzocht naar standkachel problemen om een oplossing te vinden voor mijn probleem
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

toen ik de auto kocht werd me verteld dat er een bijverwarming op zat met standkachel uitbreiding, maar dat ie het ding nooit had zien werken.....

ben er toen tegen de winter eens naar gaan kijken en inderdaad meer dan verbrandingskamer schoonblazen gebeurde er niet....

ik heb toen wat gemeten (in het donker op mijn rug op de oprit onder de auto) en dacht toen gemeten te hebben dat de brandstofpomp geen spanning kreeg (en dus daarom niet werkte)

Lang leve Ebay, een kachel uit een Sharan op de kop getikt voor pakweg 5 tientjes........... ding eronder geschroefd..............Zelfde verhaal.............

Toen eens een zaterdag gespendeerd aan beter meten en testen (zelf pulsspanning genereren door draadje wel of niet aan 12 volt te houden) aan de pomp...........dus brandstofpomp wat stuk..................

Wederom Lang leve ebay, pompje gekocht voor -als ik me niet vergis- 12,50 euro (+8 euro verzending)

Pompje gemonteerd, kachel start op gaat roken en valt dan uit.............. Iedereen riep gloeiboegie en de meesten dat de kachel daarvoor uit de auto moet............. komt wel een keer....

Laatst bij het verwisselen van zomer naar winterbanden weer eens even onder de voorbumper gaan liggen en kachel bestuderen en kijken wat ie wel en niet doet en toen heb ik dus ontdeket dat ie op oververhitting afslaat als de motor niet loopt, dus dat ie zelf niet kan zorgen voor vloeistofstrominig..............

Nu dus op zoek naar "umwältzpumpe" voor mijn d3Wz
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

Roger B. schreef:toen ik de auto kocht werd me verteld dat er een bijverwarming op zat met standkachel uitbreiding, maar dat ie het ding nooit had zien werken.....

ben er toen tegen de winter eens naar gaan kijken en inderdaad meer dan verbrandingskamer schoonblazen gebeurde er niet....

ik heb toen wat gemeten (in het donker op mijn rug op de oprit onder de auto) en dacht toen gemeten te hebben dat de brandstofpomp geen spanning kreeg (en dus daarom niet werkte)

Lang leve Ebay, een kachel uit een Sharan op de kop getikt voor pakweg 5 tientjes........... ding eronder geschroefd..............Zelfde verhaal.............

Toen eens een zaterdag gespendeerd aan beter meten en testen (zelf pulsspanning genereren door draadje wel of niet aan 12 volt te houden) aan de pomp...........dus brandstofpomp wat stuk..................

Wederom Lang leve ebay, pompje gekocht voor -als ik me niet vergis- 12,50 euro (+8 euro verzending)

Pompje gemonteerd, kachel start op gaat roken en valt dan uit.............. Iedereen riep gloeiboegie en de meesten dat de kachel daarvoor uit de auto moet............. komt wel een keer....

Laatst bij het verwisselen van zomer naar winterbanden weer eens even onder de voorbumper gaan liggen en kachel bestuderen en kijken wat ie wel en niet doet en toen heb ik dus ontdeket dat ie op oververhitting afslaat als de motor niet loopt, dus dat ie zelf niet kan zorgen voor vloeistofstrominig..............

Nu dus op zoek naar "umwältzpumpe" voor mijn d3Wz
dus er zit gewoon geen circulatiepomp op?


ik mis meestal de duitse naam als ik naar zoiets zoek :muur
met de duitse naam vind je pakken meer op ebay
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

pomp zit er wel, maar werkt niet... moet er dus effe nieuwe in zetten (zit tegen de binnenkant van de linker chassisbalk vlak bij de kachel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Ron---63--- »

Gisteren was het koud, brrrrr.............. :winter
Toch maar ff in drie delig pak onder het linker voorwiel gevoeld en ja hoor..................de verwarmer deed het dus wel gewoon. Dacht eerst dattie alleen maar eventjes de boel doorblies maar na enige tijd werd hij gewoon warm.......en mn hand stonk de rest van de dak naar smerige roet :muur

Maar mn kachel doet het :yes :yes


Ron 63
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

:toppie :toppie

inderdaad als je in de buurt van die uitlaat gaat wordt je er de hele dag aan herinnerd dat hij werkt :gekte :knipoog

na het vervangen van de gloeibougie ging de kachel maar nu sloeg onze kachel niet meer aan
gisteren alles weer opengehaald en uitgemeten en alles was in orde
weer gemonteerd en nu werkt hij wel :nuts

raar maar goed, de motor is weer snel op temperatuur

misschien eens uitgebreid reinigen in de zomer
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Ron---63--- »

Vraagje: trekt de waterverwarmer veel vermogen bij het starten vd motor?
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door stijnh »

bij jou is het toch ook geen standkachel maar gewoon bijverwarmer?

kachel gaat maar aan als de moter draait
dus moter starten , dan begint een ventilator te draaien (vraagt niet veel stroom), en tegen dat hij gaat gloeien (en veel stroom nemen) moet je motor al lang goed draaien
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ook dat voorgloeien valt wel mee (zeker tov wat je startmotor vraagt). Maar zoals Stijn al zei, als het goed is loopt je motor al lang en breed voor ie de kachel opgestart heeft
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Ron---63--- »

Oke dat is mooi dan, ik vraag het ff ivm snel leegraken van mn accu tijdens deze koude dagen. Ik dacht dat het mss door de D3W kwam ,maar niet dusssss :toppie

Groet Ron
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: en nog een D3W (waterverwarmer) probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

als ie alleen als bijverwarmer werkt niet, als ie ook als standverwarming werkt kan ie na twee uur branden al startproblemen veroorzaken bij niet te grote of al wat oudere accu

systematisch lekstroom onderzoeken Ron, ampére meter tussen accupool en de daarvan losgenomen klem. sleutel uit het contact laten en interieurverlichting uit zetten

-kijk hoeveel stroom er verbruikt wordt (moet (ruim) onder de 500mA zitten eigenlijk.)

dan een voor een de zekeringen verwijderen en kijken of dit effect heeft op het stroomverbruik en zo de kring opsporen waar een grote verbruiker in zit....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie