Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
de ECU komt uit een andere T4 met ACV motor uit vrijwel gelijk bouwjaar, en heeft in de auto waar ie uit komt altijd zonder problemen gefunktioneerd (in elk geval de laatste drie jaar dat ik er mee reed) deze ECU is in 1996 voorzien van een tuningschip door ABT in Duitsland.
Naar ik begreep loopt ie nu wel goed in koude toestand, en is alleen de pomptiming goed gezet......dus was dat toch het probleem misschien?
Naar ik begreep loopt ie nu wel goed in koude toestand, en is alleen de pomptiming goed gezet......dus was dat toch het probleem misschien?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Geeft toch aan dat de tuning niet is gecontroleerd in deze auto. Waren de ECU nummers wel dezelfde? Je weet dus niet of de auto goed reageerd (bijv. turbo), ook met een pomp die enigzins in de buurt staat van het gewenste moet de motor goed lopen, starten kan wat moeilijker gaan.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Timing was zeker het probleem van het slecht lopen in koude toestand met gechipte ECU
Het is vooral 's-avonds in de lampjes van een ander dat je het ziet, logje maken van groepen 3-8-11 dan maar?
Overdag kan ik geen dikke zwarte pluim in mijn spiegel ontwaren,
zwart krijg je toch als er te weinig luchttoevoer is?
Het is vooral 's-avonds in de lampjes van een ander dat je het ziet, logje maken van groepen 3-8-11 dan maar?
Overdag kan ik geen dikke zwarte pluim in mijn spiegel ontwaren,
zwart krijg je toch als er te weinig luchttoevoer is?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
denk je dat ABT een chip aanpast per auto? die solderen gewoon een vast geprogrammeerde chip in de naar hun opgestuurde ECU, die kunnen dan nieteens aanpassen aan de auto (destijds kwam er bij ABT een nieuwe chip in in elk geval)jos_br schreef:Geeft toch aan dat de tuning niet is gecontroleerd in deze auto. Waren de ECU nummers wel dezelfde? Je weet dus niet of de auto goed reageerd (bijv. turbo), ook met een pomp die enigzins in de buurt staat van het gewenste moet de motor goed lopen, starten kan wat moeilijker gaan.
Jos.
Ook de originele programmering van de chip wordt echt niet per auto aangepast, maar is gewoon voor alle motoren van het zelfde type in de zelfde produktie reeks gelijk....
en timing die rond 14 staat ipv rond 55 en daarbij ook nogeens flinks schommelt, noem ik verre van enigszins goed....
@sebastiaan
in het licht van de achteropkomende auto's in het donker zie je al vrij snel rook bij accelereren met een TDI, zeker een getunede. Dat deed ie bij mij ook wel. Overdag kon je zelf in je spiegels geen rook waarnemen
0\
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Ook ABT moet rekening houden met een andere softwarestand, dus wanneer de ECU een ander nummer heeft kan het zijn dat de motor hier anders op reageert. Hiervoor bedoel ik de controle achteraf. Ook de turbodruk zal toch gecontroleert moeten worden. Niet eens vanwege de software, wel omdat er dingen gewijzigt zijn, en het kan zijn dat de turbo de druk niet goed afregelt, of de gevraagde druk niet eens haalt.
Jos.
Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Zal morgenavond proberen een log te maken, kan overdag inderdaad geen rookpluim zien zo in mijn spiegel.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Als ik met VagCom het IM ga controleren, en achtereenvolgens klik op :
-basic settings 04
-group 000
-TDI-timing
gaat bij het klikken op de laatste het voorgloeilampje knipperen, in de mfa kom te te staan "motorstörung", en het toerental zakt iets in.
Vervolgens krijg ik wel de VAG scope te zien.
Is dat normaal ???
Overigens staat mijn IM op 28...(brandstoftemp 144)
-basic settings 04
-group 000
-TDI-timing
gaat bij het klikken op de laatste het voorgloeilampje knipperen, in de mfa kom te te staan "motorstörung", en het toerental zakt iets in.
Vervolgens krijg ik wel de VAG scope te zien.
Is dat normaal ???
Overigens staat mijn IM op 28...(brandstoftemp 144)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
dan staat die van jou te laat Pluuke
Ik heb dat trouwens ook, dat hij in het schermpje dan wat geeft..![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
Ik heb dat trouwens ook, dat hij in het schermpje dan wat geeft..
![fun :knipoog](./images/smilies/knipoog.gif)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Inderdaad te laat, bij de koude start 's morgens loopt ie ook niet meteen mooi, maar staat even te wat te klappen.
En omdat ik er hoe langer hoe zekerder van ben dat mijn 2MV op is, is het een beetje klote aan het worden.
Verbruik wordt ook steeds slechter, met een fluwelen voet haal ik nog 1 op 11, normaal makkelijk 1 op 13
En omdat ik er hoe langer hoe zekerder van ben dat mijn 2MV op is, is het een beetje klote aan het worden.
Verbruik wordt ook steeds slechter, met een fluwelen voet haal ik nog 1 op 11, normaal makkelijk 1 op 13
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Het is voor een exacte timing echt relevant dat je af gaat stellen als hij echt goed op temp is.
Zoals te lezen is is 125 graden te doen maar hoger is beter.
Lees eens uit als hij koud is dan is de timing denk ik nog lager
Zoals te lezen is is 125 graden te doen maar hoger is beter.
Lees eens uit als hij koud is dan is de timing denk ik nog lager
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Vagcom schakeld de correctie van de ecu uit, dus bp loopt dan anders ja, lampje gaat knipperen. Zorg wel dat je de juiste motorcode selecteerd in vgcom
2de vakje is bp timing vakje 9 dieseltemp (is als je op go hebt gedrukt bij groep 0)
2de vakje is bp timing vakje 9 dieseltemp (is als je op go hebt gedrukt bij groep 0)
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Ok, da's goed om te weten (van dat knipperende lampje / inzakken toerental).
Ja, wanneer is ie goed warm...
Een blokje om (10 min)
, met alle verbruikers aan, en daarna nog 10 min stat. draaien lijkt me toch redelijk warm ?
Brandstoftemp gaf toen in ieder geval 144gr aan, dus dat zou warm genoeg moeten zijn.
(hoe wordt dat gemeten? zit er een sensor voor in de pomp?
In de VAGscope werd wel weliswaar aangegeven dat de motor nog steeds not warm enough is.
Maar had zoiets van: wanneer is ie dat dan wel ???
Water staat dan allang op 90 graden....
Trouwens wel lachen als ie stat. loopt en je dan gas geeft, krijg je de melding : leave the peddle alone !
Als motorcode moet ik kiezen voor ACV, om als motorsturing de MSA15 te kiezen.
Er staan 2 nullen voor mijn baksoort (schaltgetriebe) dus het is een MSA15.
Ja, wanneer is ie goed warm...
Een blokje om (10 min)
![fun :driveT4](./images/smilies/t4_driving.gif)
Brandstoftemp gaf toen in ieder geval 144gr aan, dus dat zou warm genoeg moeten zijn.
(hoe wordt dat gemeten? zit er een sensor voor in de pomp?
In de VAGscope werd wel weliswaar aangegeven dat de motor nog steeds not warm enough is.
Maar had zoiets van: wanneer is ie dat dan wel ???
Water staat dan allang op 90 graden....
Trouwens wel lachen als ie stat. loopt en je dan gas geeft, krijg je de melding : leave the peddle alone !
Als motorcode moet ik kiezen voor ACV, om als motorsturing de MSA15 te kiezen.
Er staan 2 nullen voor mijn baksoort (schaltgetriebe) dus het is een MSA15.
Laatst gewijzigd door pluuke op 18 mar 2011, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Weet je zeker dat je de juiste hebt gekozen? 144 zou wel voldoende moeten zijn, zat laatst wel richting de 160 na een flinke rit
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Rechtsonder in de VAGscope zie je MSA15 staan, dus moet goed zijn...
Overigens vloog de waarde op en neer, gemiddeld stond ie meer op 28 dan hier op deze screendump.
Overigens vloog de waarde op en neer, gemiddeld stond ie meer op 28 dan hier op deze screendump.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!
Groot verschil in de waardes? Cloudfunctie is ook wel handig om het gemiddelde te bepalen. Ga je hem zelf afstellen?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++