Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 up to date maken. nog meer roest

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. afwerking interieur.

Bericht door Roel van D »

Tokojomi schreef:Mooi project. Waar haal je de onderdelen vandaan. Ik ben mijn transporter aan het ombouwen naar camper met klapdak maar kan geen afwerklijsten voor de b, c en d stijl vinden.
van de onderdelen die ik heb moeten aanschaffen komt het grootste deel toch van de VW dealer af. maar die kunnen niet altijd alles regelen zeggen ze, maar hun kunnen ook nog delen via classic parts bestellen. delen die eigenlijk zijn vervallen maar via classic parts toch nog te leveren zijn. ik heb zelf mn b-c-d stijlen niet afgedekt dan zou je het nieuwe kleurtje niet meer zien :P ook heb ik via het forum een motor bodem beschermplaat kunnen regelen. en via marktplaats een set deurpanelen met opbergvakken en elektrische ramen en een dashboard opberg vak. en voor arm steun leuningen voor mn bestuurdersstoel, verlaging set, achterlichten, knipperlichten komen van de t4 specialist af. maar dan moet je niet schrikken wat ze voor onderdelen durven te vragen, op de sloop doen ze dat ook en het gezoek en gedoe was ik beu geworden en heb gekozen om iets meer geld uit te geven voor onderdelen die wel goed passen (bv heb 2 andere type knipperlichten voor gehad en de 3e set paste pas fatsoenlijk, R arm steun die ik maar niet gevonden kreeg maar de t4 specialist kon dit gelukkig regelen) ook heb ik veel onderdelen via staadegaard kunnen regelen, car cool systems voor voorruit en raam rubbers veel goedkoper als de dealer als je alle rubbers gaat vervangen. frits dijk weels voor mn setje 18'' en mn side bars heb ik via mn zaterdagwerk GS staalwerken kunnen regelen en daar ook op maat laten maken. en voor mn anti slip mat uit 1 stuk ben ik bij een bedrijfswagen inrichting bedrijf uitgekomen want anders kon je alleen een stuk van minimaal 10M krijgen a 400 euro. dus zoals je kunt zien heb ik een behoorlijke weg met leveranciers bewandelt en vaak ook lang moeten zoeken voordat ik gevonden had wat ik nodig had. maar dan 11 maanden later ben je wel op het punt dat de laatste lootjes zijn aangebroken. al lijkt het van niet maar als ik mn interieur opnieuw heb laten bekleden dan valt alles op zn plaats. maar dat plan staat voor volgend jaar gepland. eerst nog 1 laatste onderdeel proberen te vinden dwarsbalk achter mn dashboard voor een dubbel din radio met bedieningsknoppen en bij de VW dealer kost die maar 650euro als of ze hem weggeven :ie hopelijk heb je iets aan deze info en gaat jou zoektocht een stuk makkelijker.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34205
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 up to date maken. afwerking interieur.

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. winter check

Bericht door Roel van D »

zo weer een stapje verder met mn project. toch maar eens mn complete EGR systeem uitgebouwd. ik heb wat RVS plaatjes op maat gemaakt en een paar nieuwe pakkingen ertussen en mn inlaatspruitstuk gereinigd. en wat een verschil mn bus trekt een stuk feller en het lijkt wel dat ie ook een stuk zuiniger is gaan lopen wat ook niet verkeerd is.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ook nog mn winter wielen een keer bijgewerkt en dat was nodig ook. mooi een iets donkerder tintje gemaakt zodat het er niet zo snel smerig uitziet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ook nog mn motor bodem beschermplaat afgewerkt met wat details en er voor de 1e keer onder te zetten. ben zelf erg tevreden over het eindresultaat
Afbeelding

ook nog mn bestuurderstoel omgebouwd zodat ik L+R kon monteren. had de linkse al liggen maar de rechtse nog niet. en toen linkse erop zat miste ik de rechtse pas echt en na +/-4 maanden ook niks had gevonden nog een keer gebeld met de t4 specialist. vrijdag middag gebeld en woensdag 6-11 zat deze erin ook nog maar meteen even groot onderhoud uitgevoerd en de winterwielen ertegenaan gezet. want met die 18'' wordt het echt onmogelijk om hem schoon te houden tot achteraan boven in de hoek door het opspatten van de voorwielen. met zoveel zooi op de weg werken de spatlappen voor ook niet meer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2417
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18

Re: T4 up to date maken. winter check

Bericht door odorf »

Die motorbeschermbak! :groteogen :nuts :yes
Dat is mooi! En mocht hij bij een garage terechtkomen meteen een waarschuwing; Doe het netjes!
Al doe jij uiteraard alles zelf :toppie

Respect hoor, mooie 1900TD!

Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. V-bak problemen

Bericht door Roel van D »

zo na wat info op het forum gekregen te hebben ben ik eens begonnen met het eronderuit schroeven van mn v-bak. en na demontage zag ik dat er niks mis was het de koppelingsplaat maar wel met de koppelingshevel. deze was gebroken op het draaipunt. ik had ook maar meteen het vliegwiel er eens af gehaald om de krukaskering te controleren. deze was ook aan het lekken. dus weer iets wat vervangen moet worden, kost alleen iets van 140 euro maar dan zit er wel een carterdeel vast aan. verder was de koppelingsplaat nog zo goed als nieuw na 120 000 KM. maar deze doe ik ook meteen vervangen net als 2 as hoezen uit voorzorg. ook heb ik de 2 tandwielen om de 5e versnelling aan te passen besteld(02D 311 158, 02D 311 361). ik heb al een aangepaste dieselpomp, uitlaat, en EGR uitgebouwd en gereinigd van koolaanslag wat alles bij elkaar best veel scheelt. ik denk wel dat ik 80PK heb en dat mn busje dit zou moet kunnen trekken. en mocht dit niet genoeg kan ik nog altijd de turbo druk verhogen. maar ik moet alleen nog een oliekoeler vinden om in te bouwen.
en aangezien dat een collega van mij het nogal druk heeft met sinterklaas het land en het risico niet wil lopen dat het kapot loopt ervoor gekozen om mn bak te laten reviseren. dus die heb ik gisteren weggebracht en nu is het wachten. hij zou bellen als er iets goed mis was en doet ook meteen de 5e versnelling aanpassen en misschien zelfs de 4 als dat enigszins kon of nuttig is om te doen. hopelijk had hij hem dinsdag af en kan ik weer gaan schroeven.
tja en gezien dat mijn project toch al een klein beetje uit de hand is gelopen aangezien ik alleen de roest wat wou bijwerken. kan er dit ook nog wel bij maar dan is het zeker weer voor lange tijd goed. maar de bodem van deze put is nog niet bereikt. het ophouden met tellen van de gemaakte kosten al een paar maanden geleden, vond het na de aanschaf van mn wielen wel genoeg geweest met optellen van de kosten. ik rij zelf ook niet harder als 120KM maar heb 1x een keer geprobeerd hoe hard mn bus loopt. want rijden vol gas gaat niet goed is vragen om problemen waar je niet op zit te wachten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. V-bak aanpassen 5e

Bericht door Roel van D »

Zo en lopen dat ie doet. Nog beter schakelen en sneller door zn versnellingen heen trekken. Die bak had egt een revisie nodig. De bak zorgde ervoor dat ik minder pk's op de wielen kreeg en dat verschil voel ik behoorlijk goed. En dan de nieuwe 5e versnelling. Dat heeft een behoorlijk verschil op de topsnelheid. Eerst reed ik 120km met 3500 toeren. En nu mooi wat harder dat rijdt wel een stuk rustiger en minder toeren dus ook nog eens wat zuiniger. Maar zal wel flink wat km moeten maken voordat de set tandwielen zn eigen heeft terug betaald en de rest van de bijkomstigheden. alle synchromesh ringen lagen eruit. prise as zat los in de bak lagers gaar startmotor enz....
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

toch ook maar schroefjes kapstok vervangen door iets degelijks.
AfbeeldingAfbeelding

en wat dan nog denk je dan. Maar die vraag wordt beantwoord als je de accu een keer test. Maarja het houdt je bezig zal ik maar zeggen.
Afbeelding[/img]Afbeelding
maar de accu laat ik nog zitten hij start meteen.
maar eerst toch nog een oliekoeler zien te vinden dan komt de accu wel een keer.
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. nog meer roest.

Bericht door Roel van D »

Zo baskist er weer in. Centrale deurvergrendeling werk ook goed. Maar dan heb je maar 1 lampje wat werkt op de aanhanger. Stekker doos eraf en meteen duidelijk waar het probleem zit. Ook de aansluitingen op de kabel boom rot en niet meer werkend. Dan maar meteen grootschalig trekhaak onderhoud. Meteen alle bouten en moeren vervangen voor RVS. RVS steun gemaakt voor de stekker doos. En een nieuw kleurtje erop.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan denk je toch dat je alle roest te pakken hebt gehad. maar dan wil je je wielkasten gaan bescherfmane met tectyl omdat de bodembeschermer steeds afbladdert. dan heb je allesmooi schoon en dan haal je toch nog even de spatlappen eraf.
Afbeelding
Afbeelding

en dan zie je een klein beetje roest tevoorschijn komen.
Afbeelding

eerst nog met beleid en hopend dat het niet al te erg is maar al snel zie je dat het een stuk erger is dan je zou willen.
Afbeelding
Afbeelding

en al snel heb je het idee dat je aan de binnekant van de dorpel bezig bent. je haalt de instapbak eruit en de deurrubber los en je ziet dat je toch weer terug moet na de spuiter. maar dan met een nieuwe dorpel. ook zie je de oorzaak van het probleem. in de dorpel RV is ooit een nieuw stuk ingezet maar dat is nooit aan de binnen kant beschermd met tectyl. dus de dorpel is van binnenuit naar buiten aan het door roesten gegaan. je ziet aan de binnenkant precies waar er is gelast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en ik vorig jaar maar denken dat het alleen roest aan de buitenkant was aangzien mn dorpel nog hard was op een paar kleine gaatjes na.
Afbeelding
Afbeelding

al doende leert men zeggen ze wel eens :yes hopelijk is morgen mn nieuwe dorpel binnen en kan ik weer verder gaan.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10869
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 up to date maken. nog meer roest

Bericht door Pascal-141 »

Da's zonde van die dorpel ... Maar dat komt wel weer goed :werkaanT4

Je schrijft dat je de bouten van de trekhaak hebt vervangen door RVS exemplaren . Da's heel netjes, maar heb je wel op de treksterkte (bvb 10.4) van de bouten gelet ? (Dat ze niet te snel breken ...) :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: T4 up to date maken. nog meer roest

Bericht door rick_k »

RVS bouten zijn te zwak. Die mogen zelfs niet gebruikt worden op trekhaken.
Je zal er geen problemen mee krijgen in NL, maar officieel hoor je er 8.8 bouten in te hebben. Bovendien zit het RVS nu in staal en gaat het dan evengoed roesten, het duurt alleen langer.

Maar het ziet er inderdaad wel heel erg mooi uit hoor!! Zonde van die dorpel...

mvg Rick
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: T4 up to date maken. nog meer roest

Bericht door Sven_Stoffelen »

Zo even je gehele prject doorgelezen, dikke respect voor al het werk. Deze is weer als nieuw.
Roel van D
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 feb 2013, 02:57

Re: T4 up to date maken. nog meer roest

Bericht door Roel van D »

zo stukje auto is binnen. nu alleen nog het oude stuk eruit en het nieuwe erin.
Afbeelding

ik heb alleen rvs bouten/dopmoeren waar je het ziet (stekkerdoos en trekhaakkogel). de bouten waar de trekhaakbalk mee vast zit zijn niet verandert. en de 2 M12 bouten waar mn trekhaakkogel mee vast zat waren 8.8. en na wat info opgevraagd te hebben kreeg ik het antwoord dat ik gewoon rvs bouten kon plaatsen en dat deze net zo sterk waren. ik heb het staal waar de bouten doorheen gaan helemaal ontdaan van zn roest. gespoten met anti-roest primer en zinkspray eroverheen om te voorkomen dat het staal opnieuw zou gaan roesten. en zolang het staal niet gaat roesten gaat het rvs ook niet roesten.
Plaats reactie