Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Berrie en Rene schreef: Er zijn meerder chiptuners geweest die timingproblemen hebben gehad hiermee, binnen een bepaald aantal ms moet er een juiste retourwaarde gegeven worden aan de motorcomputer, zoniet gaat hij in de start onderbreking.

Berrie
Een tweede computer zeker is te proberen, al is het voor drie seconden.
Maar kan dat dan ook gebeuren terwijl je rijdt ???
Mijn auto reed perfect tot hij er de brui aan gaf zonder waarschuwing.
Als dit gebeurd zo je denken dat hij er een melding van geeft.
Ook zou hij dan de dieseltoevoer afsluiten, maar dat gebeurd niet, want als je een leiding loshaald dan komt er diesel uit.
Het is volgens mij inderdaad, zoals al meermaals aangegeven, een timingprobleem.
Ofwel van de motor, de afstelling van de pomp of de pomp zelf.
We zoeken verder :alarm

Naar de dealer kan hij altijd nog :muur
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Afbeelding
Zou dit kunnen wijzen op het feit of de riem versprongen is of niet.
Ik heb nog eens gechekt voor de timing en er blijkt toch iets niet te kloppen.
Ik vind op het pompwiel eigenlijk geen aanduiding, maar er staat wel een srteep op getekend op dat gewicht dat eraan hangt en die komt niet overeen met het merkteken op de pomp zelf.
Het staat volgens mij net één tand te ver :ie
Ook is de spanning op de riem te weinig.
Dit in combinatie met de foto hierboven doen mij toch geloven dat het de timing is :groteogen
Ik denk dat ik Pascal zijn voorstel zal moeten aanvaarden :knipoog
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Mijn kameraad is komen zien deze voormiddag en er blijkt dus vanalles niet te kloppen met de riemen.
De riem van de krukas ligt ook te los volgens hem.
Waarschijnlijk gaan we alles vervangen in de loop van volgende week, dan zijn we er ook ineens zeker van dat alles op tijd staat.
De riemen zijn dus wel vervangen, maar door iemand die er weinig of niets van kende.
Er zijn hier en daar zelf merktekens aangebracht waar ze eigenlijk niet nodig zijn :bonk
Dat gaf mij al niet veel vertrouwen in het begin en nu zijn we ervan overtuigd dat er hier iets niet pluis is.
Ik meen mij nog te herinneren van de vorige eigenaar dat hij het onderhoud liet doen bij een ervaren mekanieker, maar geen garage ofzo en al zeker geen officiele :politie
Voor een gewoon onderhoud is dat geen probleem volgens mij, maar het vervangen van de riemen vraagt toch bijkomende informatie, zoals Elsawin ofzo.
Waarschijnlijk heeft hij dat niet bij de hand gehad.
Straks vertrek ik op weekend naar de Ardennen, maar volgende week gaat het verhaal gewoon voort :bifun :lach
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Het aanbrengen van "eigen" merktekens is niet verkeerd, als je de originele niet duidelijk genoeg vindt, een blokkeer tool niet hebt of enige andere reden, kun je voor het demonteren van een (nog in juiste timing gemonteerde) riem zelf merktekens aanbrengen zodat je kunt zorgen dat je de nieuwe riem monteerd met de riemwielen in de zelfde positie (en dit ook na de motor met de hand een aantal omwentelingen draaien zo is) zodat je een extra controle mogelijkheid hebt.

Dat de riem niet goed ligt en de spanrollen verkeerd gemonteerd zijn, n de spanning van de riem te laag is, is kwalijker
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Vandaag het kleppendeksel eraf gehaald om de stand van de nokkenas te controleren tegenover de krukas.
Deze staat nog goed.
Maar de pomp weet ik nog altijd niet of ze op tijd staat of niet.
Ik kan geen merktekens op het pompwiel vinden.
Ik heb wel enkele tekeningen uit Elsawin met daarop wat ik moet zoeken, maar ik vindt niks.
Daarop heb ik ook gezien dat er bij mijn auto een ander pompwiel op staat dan normaal zou moeten.
Het mijne komt overeen met een ACV-syncro in plaats van een gewone ACV.
Ik heb dus één met zo'n gewicht aan in plaats van zonder.
RON
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Bij alle tdi 5 cilinders van de T4 zit er aan het pomptandwiel een gewicht.

Nu je merkteken van je pomp staat op het gewicht, net boven je tanden. Het is een klein vierkant ingepest merkteken.

Misschien als je het tandwiel goed schoonmaakt vind je hem.

Chris
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef:Bij alle tdi 5 cilinders van de T4 zit er aan het pomptandwiel een gewicht.

Nu je merkteken van je pomp staat op het gewicht, net boven je tanden. Het is een klein vierkant ingepest merkteken.

Misschien als je het tandwiel goed schoonmaakt vind je hem.

Chris
Ahaa, dat is een heel andere plaats dan op de tekeningen die ik heb gezien.
Ik heb het hele wiel al uitvoerig bekeken, maar nu weet ik weer wat meer naar wat of waar ik zoeken moet.
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Is dit het merkteken ??
Afbeelding

Ik hoop van niet want dan staat de pomp wel een tand of drie verkeerd :muur
Het is moeilijk te zien maar hier toch een foto
Afbeelding
RON
moas
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 jan 2008, 08:56

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door moas »

Hallo,

Wij hebben dat ook gehad met onze t4 en nadat hij maar 1 jaar oud was. Bus viel gewoon helemaal uit onder het rijden. Bleek contact stekker in de stuurkolom te zijn. Maakte soms even geen contact en dan viel alles uit.

gr moas
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

:jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :klappen :klappen :klappen :lach :lach :lach

Ja dat je hem.

Hij moet iets ( halve tand ongeveer ) voorbij de streep in het pomphuis staan.

Met de draairichting van de pomp.

Chris

Als je de pomp zonder riem zou draaien voel je als hij op het merkteken staat een vrije slag. Met de draairichting mee tot je weerstand voelt en dan nog een halve tand. Dit is ongeveer de basisinstelling( 0,55 voorspanning) van de pomp. Het merkteken geeft aan dat cilinder 1 op inspuiten staat.
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef::jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :jumpklap :klappen :klappen :klappen :lach :lach :lach

Ja dat je hem.

Hij moet iets ( halve tand ongeveer ) voorbij de streep in het pomphuis staan.

Met de draairichting van de pomp.

Chris

Als je de pomp zonder riem zou draaien voel je als hij op het merkteken staat een vrije slag. Met de draairichting mee tot je weerstand voelt en dan nog een halve tand. Dit is ongeveer de basisinstelling( 0,55 voorspanning) van de pomp. Het merkteken geeft aan dat cilinder 1 op inspuiten staat.
BINGO !!!!

Eindelijk, maareuh zoals het nu staat komt het amper in de buurt van het merkteken :groteogen
Zou dat dan zoveel kunnen verspringen ??
Zoals je op de tweede foto kan zien staat het minstens twee tanden voor het merkteken.
De foto is genomen op het BDP !!!!
Ik weet dat je het moeilijk kan zien op de foto, maar ik kan geen betere nemen.

Toch bedankt voor de info weeral :nuts
RON
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door m.c van den berg »

tegen deze techneuten kan ik niet tegen op {klasse} :yes maar : als je toch een nieuwe riem en spanrollen er om leg doe dan ook gelijk waterpomp. kan alles weer overnieuw op elkaar inlopen.
Succes verder
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

m.c van den berg schreef:tegen deze techneuten kan ik niet tegen op {klasse} :yes maar : als je toch een nieuwe riem en spanrollen er om leg doe dan ook gelijk waterpomp. kan alles weer overnieuw op elkaar inlopen.
Succes verder
De andere riem is nog perfect, hij ligt enkel te los, die gaan we enkel spannen waarschijnlijk.
RON
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Afbeelding


Afbeelding

Hoi, even twee foto's.

De eerste zie je hoe de tekens ongeveer moeten staan. Dus merkteken pomp iets voorbij merkteken huis, met draairichting mee.

De tweede foto hoe je de spanrol moet verdraaien om te spannen.

Chris
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Deze tekeningen heb ik dus ook, maar die van het merkteken op het pompwiel is net even anders.
Daarom dat ik niet dacht dat dat het merkteken was waar ik naar moest zoeken.
Volgens de tekeningen die ik heb staat het dus op de buitenkant van het wiel en niet op de binnenkant.
Het staat ook zo ver uit de richting dat ik nooit dacht dat het zou zijn.

Maar we komen er wel, traag maar zeker en met de hulp van de mensen hier en op Belgian T4 forum :klappen

Als dat het probleem is natuurlijk, maar dat zien we morgen wel :jump
RON
Plaats reactie