Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door pluuke »

Ja vliegt op en neer, laagste waarde ongeveer 25, af en toe even zichtbaar in de scope richting 35, maar gemiddeld dus 28.
Cloudfunctie wist ik nog niet, ok !
Lees op T4 wiki dat afstellen bij de AXG gewoon weer lekker K&^%T is, heb het nog niet goed aangekeken maar wil wel een poging wagen.
Ik denk eerst maar de 2MV vervangen, een mooie loop lijkt me wel een voorwaarde voor een goede afstelling.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

Ga je 2mv laten doen, gelijk koppeling dan. Zou dat voor het mooie ook moeten doen, koppeling is nu 316dkm oud. Maar kost een berg centen, op het belgische t4 forum staat een complete beschrijving ervan
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door pluuke »

Heb eigenlijk veel zin om 2MV / koppeling / krukaskeerring zelf te doen, maar weet niet of het verstandig is om er thuis in de garage aan te beginnen (zonder brug, op de grond dus).
Hoeveel tijd het kost maakt me niet uit, maar wil niet in een situatie terecht komen waarin het "ondoenlijk" blijkt te zijn.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

Zelfde idee had ik ook, wat als het niet lukt of niet juist gebeurt, heb je een hoop gedoe.
Ik heb mijn plekkie in een loods nog niet, daar gaat de Kever staan, die moet eerst door de APK rechterkant remmen afkeur.
Als die weer ok is kn ik dat plekje wisselen voor de bus en daar wellicht de koppeling doen.
Moet een kostenbesparing kunnen zijn van 700 euro, lang weekend klussen en klaar en weer een hoop kennis op gedaan (-;
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Multivan Generation »

De laatste keer heeft het bij die van mij heel kort geduurd,
na 1,5 uur stond hij weer op zijn wielen.
En ik was toen 450 euro kwijt met onderdelen er bij (zonder 2MV).
Dus ja, of zelf klooien of wegbrengen, ik wist het wel.. :knipoog

Als je het adres wilt hebben stuur me dan een PB..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

klinkt goed, ik ga je pb'en
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Harry62 »

Ik lees al even mee hier maar vraag me toch af

Volgens mij is het zo dat de VW TDi motoren bij koude motor mechanische pomp bediening hebben.
Dat betekent dat je de pomp met een meterje in de pomp op tijd zet voor de koud start. En dat doe je met die voorste looprol.

Of je kan met VAGcom de electronische pompbijstelling uitzetten, En dan gaat je voorgloeilampje branden uit veiligheid!!!!
De voorkeur gaat toch uit naar het meetklokje

Als de motor warm is pakt de electronica de boel over en regelt de pomp naar het juiste tijdstip.
De electronica kan een verschil in tijdstip van +/- 30 graden (hoekverstelling) opvangen.

Het is dus wezenlijk van belang om eerst de koud start afstelling op tijd te zetten tussen de 50 en 55.
Daarna kun je met VAGcom kijken of het goed staat.


@ Peter multivan : anderhalf uur :ie voor het vervangen van de koppeling of bedoel je wat anders?
Bijlagen
meetklokje.jpg
meetklokje.jpg (12.05 KiB) 1722 keer bekeken
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Multivan Generation »

Harry62 schreef: @ Peter multivan : anderhalf uur :ie voor het vervangen van de koppeling of bedoel je wat anders?
Jep, inderdaad.. Ik wist niet wat me overkwam.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Roger B. (11)61 »

dat klokje heb ik ook een keer geprobeerd, maar daar kom je voor geen meter bij in een AJT met airco.

de voorste rol is een spanrol, niet bedoeld voor timingafstelling (maar heeft wel lichtjes effect op timing , en verstellen van de andere rol heeft effect op de spanning)

ik zet de boel op de merktekens zo goed mogelijk op tijd en ga daarna warm dynamisch afstellen, met dat klokje zetj e hem nauwkeuriger op tijd, maar eigenlijk moet je dan nog (veel minder) dynamisch afstellen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door pluuke »

Harry62 schreef:Volgens mij is het zo dat de VW TDi motoren bij koude motor mechanische pomp bediening hebben.
Dat betekent dat je de pomp met een meterje in de pomp op tijd zet voor de koud start. En dat doe je met die voorste looprol.
Oftewel de statische pompafstelling.
Harry62 schreef:Of je kan met VAGcom de electronische pompbijstelling uitzetten, En dan gaat je voorgloeilampje branden uit veiligheid!!!!
Maw, dan zie je de basisafstelling en is die niet goed dan regel je die dynamisch bij, door de omlooprol te verstellen.
Harry62 schreef:De voorkeur gaat toch uit naar het meetklokje
Als ik het goed begrijp is het niet zozeer wat de voorkeur heeft, maar eert het één, dan het ander.
Harry62 schreef:Als de motor warm is pakt de electronica de boel over en regelt de pomp naar het juiste tijdstip.
De electronica kan een verschil in tijdstip van +/- 30 graden (hoekverstelling) opvangen.
Lijkt mij dat de ECU ook bij koude motor regelt, indien het binnen bereik ligt, naar 52 bij.
Als ik bij koude motor in VagCom op TDI-timing klik verandert het toerental ook direct.
Harry62 schreef:Het is dus wezenlijk van belang om eerst de koud start afstelling op tijd te zetten tussen de 50 en 55.
Daarna kun je met VAGcom kijken of het goed staat.
Klopt uiteraard, met VagCom kun je alleen uitlezen, niet afstellen.

1,5 uur voor een koppeling lijkt me ee wereldtijd.
Peter, waarom zou je die garage niet gewoon bij de naam noemen ?
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Roger B. (11)61 »

1,5 uur met 2 man met veel ervaring en met in mijn optiek net iets te weinig ruimte om alles goed te checken (keerringen en dergelijke) en op die manier is 2MV vervangen niet mogelijk (de bak blijft naast de motor hangen en de koppeling wordt tussen )
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Harry62 »

Ander half uur voor een koppeling wisselen is volgens mij ook een wereldrecord voor een voorwiel aandrijver. :yes

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat de pompafstelling bij koude motor zeer belangrijk is.
Zo gauw de computer meetbare waardes heeft gaat deze de pomp bijregelen.
En dat kan bij normale (buiten) temperaturen al snel zijn.

Maar kijk uit met VAGcom. Als je pomp verkeerd staat en je geeft gas kan er schade ontstaan!
Het is eigenlijk bedoeld voor controle. De electronischeregling heeft een groot bereik van 30 graden.

Er zijn verschillende setjes te koop om de pomp met een meetklokje af te stellen.
Ik heb ook al eens een haaks overbrengsetje op Ebay gezien. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door pluuke »

Harry62 schreef:Maar kijk uit met VAGcom. Als je pomp verkeerd staat en je geeft gas kan er schade ontstaan!
Hmm, dan is de kreet : leave the peddle alone er niet voor niks !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door Harry62 »

pluuke schreef: Hmm, dan is de kreet : leave the peddle alone er niet voor niks !
En de waarschuwing op je tellerklok van het voorgloeilampje :politie
Je schakelt op dat moment de electronica uit. Dus de bijsturing van je pomp.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Afstellen brandstofpomp / Timing met VAGCOM - finetuning!

Bericht door sgsdebruijn »

Staat ook uitdrukkelijk genoemd op de diverse sites om geen gas te geven.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie