Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Bij een standaard turbo hoef je niet boven de 1.1 bar te komen. Alles daarboven heeft geen zin.
Mijn Pug 205 loopt met een 2.1 TD ook op 1.1 bar en een mooi rookgordijn. Optimaal afgesteld, EGT staat niet op maximaal. Hogere druk heeft geen zin, je brandstofpomp moet dan eerst een grotere plunjer. Heb heel wat afgeklooit met de 1.8 Dturbos en de 2.1 TD.
Mijn T4 ACV heeft ook een roetbox, het verschil zonder en met is wel lekker, zeker met de kar erachter. Roet is trouwens niet erg, zolang je uitlaatgassen maar niet te heet worden. Hij start ook gelijk een stuk sneller als ie warm is...
Maar goed, dieseltuning is veel moeilijker dan benzinetuning. Ik kan het alleen handmatig...
mvg Rick
Mijn Pug 205 loopt met een 2.1 TD ook op 1.1 bar en een mooi rookgordijn. Optimaal afgesteld, EGT staat niet op maximaal. Hogere druk heeft geen zin, je brandstofpomp moet dan eerst een grotere plunjer. Heb heel wat afgeklooit met de 1.8 Dturbos en de 2.1 TD.
Mijn T4 ACV heeft ook een roetbox, het verschil zonder en met is wel lekker, zeker met de kar erachter. Roet is trouwens niet erg, zolang je uitlaatgassen maar niet te heet worden. Hij start ook gelijk een stuk sneller als ie warm is...
Maar goed, dieseltuning is veel moeilijker dan benzinetuning. Ik kan het alleen handmatig...
mvg Rick
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Die peugeot heeft geen computer... de 151 pk t4 heeft ook een 11mm plunjer, het maakt wel degelijk uit of de druk verhoogt wordt met meer inspuiting dat voel ik duidelijk en ik heb bijna geen rook meer.rick_k schreef:Bij een standaard turbo hoef je niet boven de 1.1 bar te komen. Alles daarboven heeft geen zin.
Mijn Pug 205 loopt met een 2.1 TD ook op 1.1 bar en een mooi rookgordijn. Optimaal afgesteld, EGT staat niet op maximaal. Hogere druk heeft geen zin, je brandstofpomp moet dan eerst een grotere plunjer. Heb heel wat afgeklooit met de 1.8 Dturbos en de 2.1 TD.
Mijn T4 ACV heeft ook een roetbox, het verschil zonder en met is wel lekker, zeker met de kar erachter. Roet is trouwens niet erg, zolang je uitlaatgassen maar niet te heet worden. Hij start ook gelijk een stuk sneller als ie warm is...
Maar goed, dieseltuning is veel moeilijker dan benzinetuning. Ik kan het alleen handmatig...
mvg Rick
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Nou, zal ik dan ook maar effe reageren...........Was deze week nog niet op het W.W.forum geweest.julien schreef:Ben trouwens wel benieuwd wat jouw acv doet kwa vermogen toz van de mijne, ik rij al tijden met tuningsbox en turbodruk op 1,3 bar met alles standaard op egr, lmm na.
Keertje sporten tot 100 per uur? voordat ik de boel allemaal overgebouwd heb van de volvo.
Kom vaak zat langs je woonplaats...
Trouwens al 320.000 met zelfde 2massa vliegwiel.
@Julien:
Powerbox......ik heb daar een uitgesproken mening over, er maar één woord voor: Bocht...Troep.....Rommel....Storingveroorzakers. Ik wil wel tunen, maar ik kan het niet
Is hetzelfde als dat een tuner in de software alle parameters op maximaal zet. Doet niets anders als de LMM en de MAP sensor voor de gek houden om zo de waarden in de kenvelden te beïnvloeden.
Vandaar ook de naam ROETBOX
Bij mij zitten er Fratelli Bosio PP520 verstuiver-nozzels in, JD-Software op maat, wastegate fijn afgesteld, EGR dicht & katvervanger.
Zal niet veel voor een standaard 150PK onderdoen, alleen zit ie wat hoger in de toeren, als een standaard 150pk TDI, puur om het 2 MV/koppeling te beschermen. Deze is nog puur met de orginele stock wastegate turbo, dus incl turbogat....je vangt het op door wat hoger in de toeren te gaan zitten. Alles met minmale roetuitstoot.
De koppeling is nu de beperkende/belemmerde factor om eventueel verder te gaan. Er zit maar een 220mm koppeling in. Vandaar ook dit topic.
Een druklager van een 150PK is hetzelfde als van een 102 PK. N.L. Sachs 3182 998 401. Zie onderstaande tabel. In deze motoren verwerkt/ gemonteerd.
TRANSPORTER T4 Bus (70XB, 70XC, 7DB, 7DW) Info
2.8 VR 6 (103 kW ; 11/1995 - 04/2000)
2.8 V6 (150 kW ; 04/2000 - 04/2003)
2.5 TDI (65 kW ; 05/1998 - 04/2003)
2.5 TDI (75 kW ; 09/1995 - 04/2003)
2.5 TDI Syncro (75 kW ; 01/1996 - 04/2003)
2.5 TDI (111 kW ; 05/1998 - 04/2003)
De beperkte maximale uitslag van het lager is de bottelnek, net niet ver genoeg om een Sachs SRE koppeling vrij te laten komen.
@ Pascal:
Aan jou straks de eer om als eerste Weetjeweller in m'n bus te rijden, als ie afgemonteerd is.
Dat heb ik je beloofd, en daar hou ik me ook aan...... aankomende week gaan we eraan beginnen.
En dat gestripte onderblok, heb ik wel oren naar......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
Frame lassen, alles erin hangen, takeltje erbij.....
Tjeee, ik barst van de projecten op dit moment.....na de bus gaan we aan de Chevy Pickup (1950) weer verder.
Misschien wil Oskar of jij dit wel oppakken, om deze koppeling door te ontwikkelen?
Groetjes.......Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Geert, ik volg het geintresseerd ,maar ik neem er voorlopig geen extra werk meer bij , ik zit momenteel tot over mijn oren in het werk en projecten ...Geert G schreef:
@ Pascal:
Misschien wil Oskar of jij dit wel oppakken, om deze koppeling door te ontwikkelen?
Groetjes.......Geert
Moet mijn T5 nog inrichten in de laadruimte, ben aan een T3 motorombouw bezig , ben aan een T2b restauratie bezig ,de restauratie vd T1 pick-up staat even op pauze nu ,daar mijn T4's nog bij , en het is wintertijd nu , dus ga ik binnenkort ook terug aan de slag in mijn vaders bos , stookhout klaarmaken voor volgende winters.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Ja,Geert G schreef:......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
die bak gaat er binnenkort bij mij zelf onder..
en de bak die er vanaf komt, is niet geschikt voor dit soort zware experimenten,
want die kan dat koppel niet aan.
Dat is ook de reden, dat mijn huidige bak er van onder gaat,
met het oog op de toekomst en de enorme koppel toename.. en dat is met de huidige 88 pk bak die ik heb,
niet houdbaar.
Er wordt beweerd dat EWA en EWB bakken, maximaal 250 Nm aan kunnen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Vast wel (hopelijk) met mooie foto reportage!!!Multivan Generation schreef:Ja,Geert G schreef:......Peter had nog een bak, vertelde ie laatst.....
die bak gaat er binnenkort bij mij zelf onder..
en de bak die er vanaf komt, is niet geschikt voor dit soort zware experimenten,
want die kan dat koppel niet aan.
Dat is ook de reden, dat mijn huidige bak er van onder gaat,
met het oog op de toekomst en de enorme koppel toename.. en dat is met de huidige 88 pk bak die ik heb,
niet houdbaar.
Er wordt beweerd dat EWA en EWB bakken, maximaal 250 Nm aan kunnen.
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
@Geert G
Als ik op mijngrossier op onderdeelnummers zoek zit er op een ahy toch echt een ander druklager dan acv..
Ik ben het met je eens dat een roetbox troep is maar de mijne geeft alleen een verkeerde brandstoftemp door aan computer en verandert niks aan lmm waardes en turbodruk en is afstelbaar.
Ik heb trouwens geen lmm meer maar een germaniumdiode en afgesloten egr.
Mijn map sensor zit in de computer en turbodruk is met box gelijk aan zonder box.
Met de roetbox roet idd enorm maar nadat ik mijn turbodruk verhoogde dmv drie "kraantjes" om ook de computer op die manier in de zeik te nemen had ik bijna geen roet meer wel meer inspuiting en meer turbodruk en meer vermogen.
Ik ga ook liever voor op maat chiptunen en dat ga ik ook doen maar pas als me grotere turbo en verstuivers erin zitten.
Oh ja en pomptiming zo vroeg mogelijk gezet zodat ie bij hogere toeren meer ruimte heeft om te vervroegen.
Nog geen foutmeldingen gehad na dit alles bij uitlezen.
Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.
Gr. Julien
Als ik op mijngrossier op onderdeelnummers zoek zit er op een ahy toch echt een ander druklager dan acv..
Ik ben het met je eens dat een roetbox troep is maar de mijne geeft alleen een verkeerde brandstoftemp door aan computer en verandert niks aan lmm waardes en turbodruk en is afstelbaar.
Ik heb trouwens geen lmm meer maar een germaniumdiode en afgesloten egr.
Mijn map sensor zit in de computer en turbodruk is met box gelijk aan zonder box.
Met de roetbox roet idd enorm maar nadat ik mijn turbodruk verhoogde dmv drie "kraantjes" om ook de computer op die manier in de zeik te nemen had ik bijna geen roet meer wel meer inspuiting en meer turbodruk en meer vermogen.
Ik ga ook liever voor op maat chiptunen en dat ga ik ook doen maar pas als me grotere turbo en verstuivers erin zitten.
Oh ja en pomptiming zo vroeg mogelijk gezet zodat ie bij hogere toeren meer ruimte heeft om te vervroegen.
Nog geen foutmeldingen gehad na dit alles bij uitlezen.
Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.
Gr. Julien
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Is ook niet nodig, want bij die toerentallen wordt er normaal gesproken al teruggeregeld op brandstofjulien schreef: Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.
Gr. Julien
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Multivan Generation schreef:Is ook niet nodig, want bij die toerentallen wordt er normaal gesproken al teruggeregeld op brandstofjulien schreef: Ik weet niet of je een turbodrukmeter hebt (ik wel) zowel zal je opvallen dat je standaard turbo boven de 4000 toeren z'n verhoogde druk (ik schat 1,2 bar bij jou) niet zal blijven behouden, dat kan de standaard turbo niet aan.
Gr. Julien
Niet na chippen... hij kan gewoon door tot 4800 toeren en aangezien hij z'n turbo pas bij bij een hoger toerental laat opspoelen is het geen overbodige luxe om ook je turbodruk te behouden.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Tis geen benzine..
Met een diesel hoef je niet in dat toerengebied te komen
Met een diesel hoef je niet in dat toerengebied te komen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Koppel maal toerental is vermogen of je nou een benzine of een diesel hebt...
Dus wil je bij hogere toerentallen ook genoeg inspuiting en turbodruk, tenzij je de motor gewoon standaard wilt houden natuurlijk.
Dus wil je bij hogere toerentallen ook genoeg inspuiting en turbodruk, tenzij je de motor gewoon standaard wilt houden natuurlijk.
T4 Caravelle dc 2.5 tdi acv 142 KW
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Tja ... dat moet jij voor jezelf uitmaken natuurlijk ... Maar ik ga akkoord met Peter : een diesel rijd je niet in de toeren vind ik , als je wil toeren maken , dan koop je een Type R Civic .julien schreef:Koppel maal toerental is vermogen of je nou een benzine of een diesel hebt...
Dus wil je bij hogere toerentallen ook genoeg inspuiting en turbodruk, tenzij je de motor gewoon standaard wilt houden natuurlijk.
Mijn T5 is ook gechipt , op maat gechipt naar mijn eigen wensen . En mijn wensen waren : veel vermogen vanaf een zo laag mogelijk toerental tot pakweg 3000-3500toeren , boven de 3000tr kom ik weinig , boven 3500tr bijna nooit . Is ook helemaal niet nodig bij een diesel . Hij trekt zo al 'de stenen uit de grond' .
Ik trek heel vaak zware aanhangers , en dan is dat extra koppel in dat lage toerengebied welkom , en word dan ook ten volle aangesproken bij mij .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Diesels rij je over het algemeen tussen de 1500 en 3000 toeren. Je zal ook zien dat je max vermogen rond de 3000 tot 3500 toeren zit. Zo gauw je over dat toerental heen gaat, neemt het koppel en het vermogen af. Heel simpel.
De 205 2.1 heeft vanaf 2000 toeren zijn max koppel (rond de 245 nM standaard bij 0,7 bar turbodruk) en bij de 4000 is ie echt klaar, want dan heeft ie zijn maximale vermogen bereikt.
Verder werkt een conventionele brandstofpomp gewoon hetzelfde, alleen geeft een T4 gas met een potmeter en de 205 met een bowdenkabel. Mijn T4 is net goedgekeurd met roetbox voor de APK. Onbelast roet ie niet, belast wel. En dat is niet erg, mits de EGT binnen de perken blijft.
Maar ik vind het serieus opvoeren wel erg leuk om te doen, alleen ik heb er gewoon de tijd niet meer voor...
mvg Rick
De 205 2.1 heeft vanaf 2000 toeren zijn max koppel (rond de 245 nM standaard bij 0,7 bar turbodruk) en bij de 4000 is ie echt klaar, want dan heeft ie zijn maximale vermogen bereikt.
Verder werkt een conventionele brandstofpomp gewoon hetzelfde, alleen geeft een T4 gas met een potmeter en de 205 met een bowdenkabel. Mijn T4 is net goedgekeurd met roetbox voor de APK. Onbelast roet ie niet, belast wel. En dat is niet erg, mits de EGT binnen de perken blijft.
Maar ik vind het serieus opvoeren wel erg leuk om te doen, alleen ik heb er gewoon de tijd niet meer voor...
mvg Rick
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Het schijnt......dat een koppelingskit/2mv van een een T5 174pk AXE/BPC motor ook past op een T4.
Sachs 3000 951 149
Deze kit heeft een diameter van 240mm en kan een koppel verwerken van rond de 530-560NM.
Ook is deze koppelingskit een stuk sterker als de standaard 151PK AHY/AXG koppeling.
Dan zou je dus alleen de spievertandingsbus van je oude koppelingsplaat om moeten klinken om je T4 versnellingsbak eraan te kunnen prikken.
Koppelingsplaat vertanding:
AXE/BPC T5 = 26 tands
AHY/AXG 151PK T4 = 23 tands
ACV 102PK T4 = 28 tands
Eigenlijk zou je bij een grossier naar binnen moeten stappen en al deze kits langs elkaar leggen, om de hoogte uit te meten.
Lees dit draadje effe goed: http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=bnz" onclick="window.open(this.href);return false;
Note TDI-Freak:
AXD, AXE, BNZ, BPC, all 2.5 TDI's.
174hp AXE and BPC might have a bit stronger parts than AXD and BNZ but all of them are much better than T4 parts.
My friend has put it on his AHY or AXG T4 Multivan.
Die Finnen zijn ook knettergek, maar krijgen het wel altijd voor elkaar.
TDI-Freak is een maatje van Shadowmaker,
Voor degene die niet weten wie Shadowmaker is, zie Pascal's Topic: viewtopic.php?f=2&t=22611" onclick="window.open(this.href);return false;
Shadowmaker Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4" onclick="window.open(this.href);return false;
Sachs 3000 951 149
Deze kit heeft een diameter van 240mm en kan een koppel verwerken van rond de 530-560NM.
Ook is deze koppelingskit een stuk sterker als de standaard 151PK AHY/AXG koppeling.
Dan zou je dus alleen de spievertandingsbus van je oude koppelingsplaat om moeten klinken om je T4 versnellingsbak eraan te kunnen prikken.
Koppelingsplaat vertanding:
AXE/BPC T5 = 26 tands
AHY/AXG 151PK T4 = 23 tands
ACV 102PK T4 = 28 tands
Eigenlijk zou je bij een grossier naar binnen moeten stappen en al deze kits langs elkaar leggen, om de hoogte uit te meten.
Lees dit draadje effe goed: http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... hlight=bnz" onclick="window.open(this.href);return false;
Note TDI-Freak:
AXD, AXE, BNZ, BPC, all 2.5 TDI's.
174hp AXE and BPC might have a bit stronger parts than AXD and BNZ but all of them are much better than T4 parts.
My friend has put it on his AHY or AXG T4 Multivan.
Die Finnen zijn ook knettergek, maar krijgen het wel altijd voor elkaar.
TDI-Freak is een maatje van Shadowmaker,
Voor degene die niet weten wie Shadowmaker is, zie Pascal's Topic: viewtopic.php?f=2&t=22611" onclick="window.open(this.href);return false;
Shadowmaker Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=hkSTslJf7Z4" onclick="window.open(this.href);return false;
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Vast vliegwiel, Koppeling ombouw T4 ACV motor
Is leuk om te weten,
maar gaat fysiek niet passen in het koppelingshuis van een ACV.
Vergelijk 228 mm maar eens met 240 Nm
maar gaat fysiek niet passen in het koppelingshuis van een ACV.
Vergelijk 228 mm maar eens met 240 Nm