Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 - einde in zicht
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
Maarten noemde de waardevastheid van een originele Westfalia als een overweging om met zijn huidige camper aan de slag te gaan. Nu zijn Westfalia's inderdaad waardevast en worden er nog steeds prijzen betaald tussen de 15.000 en 25.000 euro. Maar dan gaat het wel om de latere bouwjaren (zeg maar vanaf 1997) als ze in nette staat zijn en bij voorkeur met een 2.5 TDI van 102 pk.
Waardevastheid is pas interessant bij verkoop en mijn inschatting is dat de camper van Maarten nooit meer op gaat leveren dan wat hij er voor betaald heeft en wat hij er nog aan gaat spenderen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij er zelf nog jaren plezier aan kan beleven en dat is ook heel wat waard.
Waardevastheid is pas interessant bij verkoop en mijn inschatting is dat de camper van Maarten nooit meer op gaat leveren dan wat hij er voor betaald heeft en wat hij er nog aan gaat spenderen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat hij er zelf nog jaren plezier aan kan beleven en dat is ook heel wat waard.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
inderdaad, bedoelde dat of deze originele (rotte) westfalia opknappen, of alles overbouwen in een andere, dat (als deze eenmaal klaar is) door kenners meer waarde heeft dan een niet originele westfalia.
ik bekijk de waarde van de camper tesamen met de vakanties dat hij meegaat.
als ik nu ergens op vakantie moet gaan met vriendin en peuter, en dat voor een aantal jaren, dan kost dat ook geld.
met de camper kost het natuurlijk ook wat aan brandstof en campingtarieven, maar denk dat ik goedkoper ga uitkomen met een campertje, plus de vrijheid is ook iets waard.
qua prijs, ik heb (nadat ik alle roest ontdekt heb) 100% zeker teveel betaald voor deze bus. (7000 Euro)
maar, het was een bus in mindere staat kopen (een niet rotte, heb mij vergist in deze bus, dus mijn plan klopt nietmeer :-) )en zelf nog wat geld insteken, zodat je zeker bent dat wat gedaan is ook effectief is gedaan, en geen verhaaltjes zijn van de verkoper, of een duurdere bus kopen (15.000 - 18.000 euro) kant en klaar.
dan koop ik liever een waar nog werk aan is, (maar niet zoveel als de mijne nu ) en steek ik er zelf nog een deel geld in, zo ben ik zeker wat eraan gebeurt is en kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen als er iets aan scheelt.
maar we zitten ermee en we moeten ermee verder, een deftige bus kopen om alles over te zetten kost ook al snel 4 - 5000 Euro.
als ik er nog een aantal jaar mee voort kan zonder nadien te grote kosten en met veel plezier, dan kan een beetje verlies aan de bus niet zoveel kwaad, want uiteindelijk heb ik er wel op gewonnen, zowel in vakantiekosten als in ervaring / plezier.
dus we zullen maar met deze verder gaan.
nu maar hopen dat die nieuwe gloeibougies de bus terug gestart krijgen
ik bekijk de waarde van de camper tesamen met de vakanties dat hij meegaat.
als ik nu ergens op vakantie moet gaan met vriendin en peuter, en dat voor een aantal jaren, dan kost dat ook geld.
met de camper kost het natuurlijk ook wat aan brandstof en campingtarieven, maar denk dat ik goedkoper ga uitkomen met een campertje, plus de vrijheid is ook iets waard.
qua prijs, ik heb (nadat ik alle roest ontdekt heb) 100% zeker teveel betaald voor deze bus. (7000 Euro)
maar, het was een bus in mindere staat kopen (een niet rotte, heb mij vergist in deze bus, dus mijn plan klopt nietmeer :-) )en zelf nog wat geld insteken, zodat je zeker bent dat wat gedaan is ook effectief is gedaan, en geen verhaaltjes zijn van de verkoper, of een duurdere bus kopen (15.000 - 18.000 euro) kant en klaar.
dan koop ik liever een waar nog werk aan is, (maar niet zoveel als de mijne nu ) en steek ik er zelf nog een deel geld in, zo ben ik zeker wat eraan gebeurt is en kan ik alleen mijzelf kwalijk nemen als er iets aan scheelt.
maar we zitten ermee en we moeten ermee verder, een deftige bus kopen om alles over te zetten kost ook al snel 4 - 5000 Euro.
als ik er nog een aantal jaar mee voort kan zonder nadien te grote kosten en met veel plezier, dan kan een beetje verlies aan de bus niet zoveel kwaad, want uiteindelijk heb ik er wel op gewonnen, zowel in vakantiekosten als in ervaring / plezier.
dus we zullen maar met deze verder gaan.
nu maar hopen dat die nieuwe gloeibougies de bus terug gestart krijgen
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
Gloeibougies, thermostaat, filters en olie vervangen. Starter was ervoor al vervangen maar hij starte al nietmeer nadat ik de startmotor had vervangen. Stond toen al bijna 1 jaar stil.
Maar hij start nu ook nog niet.
Volgens mij heb ik de startmotor fout aangesloten...
Eerst draaide de startmotor rond van zodra ik de batterij aankoppelde. Zelfs zonder sleutel op contact.
Nu draait hij wel rond, maar hij slaagt niet aan.
Accukabels worden gloeiend heet en het kleine zekeringskastje met die dikke zekering ook gloeiend heet.
Zekering is kromgetrokken...
Heeft iemand toevallig een foto van hoe de startmotor is aangesloten? Mss krijgt de starmotor kortsluiting...
Of zou het ergens anders zitten?
Grt. Maarten
Maar hij start nu ook nog niet.
Volgens mij heb ik de startmotor fout aangesloten...
Eerst draaide de startmotor rond van zodra ik de batterij aankoppelde. Zelfs zonder sleutel op contact.
Nu draait hij wel rond, maar hij slaagt niet aan.
Accukabels worden gloeiend heet en het kleine zekeringskastje met die dikke zekering ook gloeiend heet.
Zekering is kromgetrokken...
Heeft iemand toevallig een foto van hoe de startmotor is aangesloten? Mss krijgt de starmotor kortsluiting...
Of zou het ergens anders zitten?
Grt. Maarten
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
had hem eerst zo aangesloten...
ondertussen aangepast naar
kabels worden nog altijd heel warm, bus start nog altijd niet.
vanavond proberen of de massa nog wel goed is door eens tartkabel van batterij - naar de motor te trekken en brandstoftoevoer checken.
de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
alle 2 kapot? kan dat liggen aan het feit dat ik de starter fout had aangesloten?
we blijven voortdoen.
ondertussen aangepast naar
kabels worden nog altijd heel warm, bus start nog altijd niet.
vanavond proberen of de massa nog wel goed is door eens tartkabel van batterij - naar de motor te trekken en brandstoftoevoer checken.
de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
alle 2 kapot? kan dat liggen aan het feit dat ik de starter fout had aangesloten?
we blijven voortdoen.
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
Huh, 2?
Er is toch maar één zekering voor het voorgloeien? Ik dacht 80A. Die zit in een eigen kastje boven de accu. Die 2x 50A zijn voor de koelventilatoren.
Of ben ik nu in de war Ik heb de bus even niet bij de hand om te checken.
http://www.t4-wiki.de/wiki/Sicherungsleiste
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
we gaan voort! :-)
heb wel wat basiskennis, maar hoe het komt dat ik een starter fout heb aangesloten... tja. (basis basis kennis :-) )
moet het toch ergens leren, misschien niet ideaal, maar aan veel kan het toch niet liggen? (buiten aan mezelf natuurlijk)
het zijn idd 2 zekeringen van 50a die naar de koelventinatoren gaan, had op het internet gezocht op nummer en het eerste dat ik tegenkwam is
gaat dus hierom
wat zou ervoor kunnen gezorgd hebben dat deze alle 2 kapot gegaan zijn?
batterij is aan het opladen, dus dat starten zal vandaag niet meer lukken.
heb wel wat basiskennis, maar hoe het komt dat ik een starter fout heb aangesloten... tja. (basis basis kennis :-) )
moet het toch ergens leren, misschien niet ideaal, maar aan veel kan het toch niet liggen? (buiten aan mezelf natuurlijk)
het zijn idd 2 zekeringen van 50a die naar de koelventinatoren gaan, had op het internet gezocht op nummer en het eerste dat ik tegenkwam is
gaat dus hierom
wat zou ervoor kunnen gezorgd hebben dat deze alle 2 kapot gegaan zijn?
batterij is aan het opladen, dus dat starten zal vandaag niet meer lukken.
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
2e plaatje zit goedMeert_VR6 schreef: ↑18 apr 2018, 13:43 had hem eerst zo aangesloten...
ondertussen aangepast naar
kabels worden nog altijd heel warm, bus start nog altijd niet.
vanavond proberen of de massa nog wel goed is door eens tartkabel van batterij - naar de motor te trekken en brandstoftoevoer checken.
de 2 50a zekeringen die naar de voorgloeirelais gaan waren doorgebroken, nieuwe gestoken.
alle 2 kapot? kan dat liggen aan het feit dat ik de starter fout had aangesloten?
we blijven voortdoen.
Schema van startmotor is met veldwikkeling kan ook permanent magneet in zitten, maakt in principe niet uit.
Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
we zijn weer wat verder geraakt... Bus draait weer!
combinatie van een aantal zaken, lekkende dieselpomp, lekke dieselslang en vuil in de tank.
binnen 2 weken gaat hij binnen voor de distributieriem, waterpomp, dieselpompriem en afstellen en nieuw radiatortje voor onder de bus.
nadien gaat hij meteen door naar de carrossier. het gaat eindelijk de goede kant op
op vakantie mee vertrekken zal dit jaar wss nog niet lukken, maar dan hebben we tijd genoeg om hem volledig in orde te maken tegen volgend jaar.
to be continued!
combinatie van een aantal zaken, lekkende dieselpomp, lekke dieselslang en vuil in de tank.
binnen 2 weken gaat hij binnen voor de distributieriem, waterpomp, dieselpompriem en afstellen en nieuw radiatortje voor onder de bus.
nadien gaat hij meteen door naar de carrossier. het gaat eindelijk de goede kant op
op vakantie mee vertrekken zal dit jaar wss nog niet lukken, maar dan hebben we tijd genoeg om hem volledig in orde te maken tegen volgend jaar.
to be continued!
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
Heb je de specifieke camper elektronica ook al eens laten controleren door HenkK?
Dus lader en koelkast aansturing?
Gaat vaak kapot en meestal op vakantie..
Dus lader en koelkast aansturing?
Gaat vaak kapot en meestal op vakantie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
Hoi Maarten
jouw project lijkt eindelijk vertrokken - onze blijft haperen door vervelend ongeluk met verzekeringsgedoe
neem de raad van Peter maar ter harte: onze stuurdoos frigo heeft het ooit in Zweden begeven, daar sta je dan. En vorig weekend was de lader aan de beurt, had me nochtans voorgenomen om die in het voorjaar op te sturen, maar door dat gedoe uit het oog verloren.
Henk is super top, dus zoek maar even op "frigo" of neem contact op via "HR Werkplaats".
groeten
Bart
jouw project lijkt eindelijk vertrokken - onze blijft haperen door vervelend ongeluk met verzekeringsgedoe
neem de raad van Peter maar ter harte: onze stuurdoos frigo heeft het ooit in Zweden begeven, daar sta je dan. En vorig weekend was de lader aan de beurt, had me nochtans voorgenomen om die in het voorjaar op te sturen, maar door dat gedoe uit het oog verloren.
Henk is super top, dus zoek maar even op "frigo" of neem contact op via "HR Werkplaats".
groeten
Bart
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
neen, de lader en koelkast staan wel nog op de planning.
weet enkel niet of ik geen nieuwe koelkast zou nemen, had ergens gelezen dat die geen 2 verluchtingsgaten nodig heeft?
dan kunnen we weer een gat in de vloer dichtmaken.
hoezo verzekeringsgedoe?
problems??
weet enkel niet of ik geen nieuwe koelkast zou nemen, had ergens gelezen dat die geen 2 verluchtingsgaten nodig heeft?
dan kunnen we weer een gat in de vloer dichtmaken.
hoezo verzekeringsgedoe?
problems??
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 advies, ervaring gevraagd :-)
@ Maarten
motorrijder ingereden achteraan terwijl we stilstonden heeft valse verklaring afgelegd, moet nu allemaal uitgezocht worden door expert...
zou zeker niet beginnen met gaten dichtdoen onder frigo, al was het maar als koeling voor je lader
grtz
Bart
motorrijder ingereden achteraan terwijl we stilstonden heeft valse verklaring afgelegd, moet nu allemaal uitgezocht worden door expert...
zou zeker niet beginnen met gaten dichtdoen onder frigo, al was het maar als koeling voor je lader
grtz
Bart
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 Webasto nog nieuw tekoop?
Dag iedereen,
grote dag vandaag, de bus gaat van bij de garagist (voor de distributieriem) naar de carrossier.
op naar devolgende stap :-)
ik had de garagist gemeld dat er koelvloeistof in de afvoerkanalen van de verwarming lag, en hij heeft mij verteld dat inderdaad de radiator lek is, maar dat er volgens hem aan de webasto bak die onder de auto hangt, ook niet heel veel goed meer aan is.
hij werkte wel gewoon goed, maar de buitenkant ervan ziet er niet echt netjes uit.
kan hier een vervanging voor gevonden worden? revisie? of gaan die dingen gewoon niet kapot en moet ik hier niets aan doen buiten de radiator vervangen?
toevallig iemand enig idee waar ik zo een radiator kan krijgen? (vw garage nog?)
alvast bedankt!
grts. Maarten
grote dag vandaag, de bus gaat van bij de garagist (voor de distributieriem) naar de carrossier.
op naar devolgende stap :-)
ik had de garagist gemeld dat er koelvloeistof in de afvoerkanalen van de verwarming lag, en hij heeft mij verteld dat inderdaad de radiator lek is, maar dat er volgens hem aan de webasto bak die onder de auto hangt, ook niet heel veel goed meer aan is.
hij werkte wel gewoon goed, maar de buitenkant ervan ziet er niet echt netjes uit.
kan hier een vervanging voor gevonden worden? revisie? of gaan die dingen gewoon niet kapot en moet ik hier niets aan doen buiten de radiator vervangen?
toevallig iemand enig idee waar ik zo een radiator kan krijgen? (vw garage nog?)
alvast bedankt!
grts. Maarten
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 Webasto nog nieuw tekoop?
vandaag telefoon gekregen van de carossier dat ik moet langskomen om de laatste details te bespreken voor hij gespoten wordt.
goed nieuws op het einde van het jaar :-)
beetje nadenken welke kleur we kiezen, enkel de onderkant wordt opniuew gespoten, bovenkant blijft wit.
onderkant ook gewoon wit, of toch iets anders? blauw, geel, oranje...
toevallig iemand inf over die standverwarming? radiator nieuw tekoop of moet die gereviseerd worden?
artikelnummer is helaas niet meer leesbaar.
fijn eindejaar allemaal!
grts, Maarten
goed nieuws op het einde van het jaar :-)
beetje nadenken welke kleur we kiezen, enkel de onderkant wordt opniuew gespoten, bovenkant blijft wit.
onderkant ook gewoon wit, of toch iets anders? blauw, geel, oranje...
toevallig iemand inf over die standverwarming? radiator nieuw tekoop of moet die gereviseerd worden?
artikelnummer is helaas niet meer leesbaar.
fijn eindejaar allemaal!
grts, Maarten
Re: Maarten's T4 Westfalia 2.4D 1992 Webasto nog nieuw tekoop?
Hoi Maarten,
Fijn dat er vorderingen zijn en het einde in zicht is.
Zelf zou ik de onderkant dezelfde kleur wit laten spuiten. Dit omdat ikzelf dat het mooiste vindt en omdat het lijkt of je roest wil verbloemen met een andere kleur, terwijl het juist goed aangepakt is.
Fijn dat er vorderingen zijn en het einde in zicht is.
Zelf zou ik de onderkant dezelfde kleur wit laten spuiten. Dit omdat ikzelf dat het mooiste vindt en omdat het lijkt of je roest wil verbloemen met een andere kleur, terwijl het juist goed aangepakt is.