krekwakwol schreef: 03 sep 2024, 09:22
Als je op de website van Mickel Moen (hier ook op het forum te vinden) kijkt, daar staat ook uit gebreid vermeld welke dikte kabel per meter en nog heel veel andere wetenswaardigheden.
Hij heeft wel een T5, maar dat veranderd niet de opzet, alleen heeft de T5 vaak een zwaardere dynamo dan een T4. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... c.html?m=1
Hoi Arnold .
Website van mickelmoen had ik een paar jaar terug al gevonden .
Daardoor bij de t3 ook een massa schakelaar op de cyrix gemaakt .
Hij gebruikt 35 mm2 kabels maar heeft ook 2 hh-accu's .
En volgens een rekentabel zit ik met 25 mm2 goed .
Maar alsnog bedankt voor de link .
Laatst gewijzigd door hippie op 05 sep 2024, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
hippie schreef: 02 sep 2024, 20:23
Even een vraag over elektra ( niet mijn sterkste kant als het over dikte van kabels gaat ).
Ooit dit schema gevonden en probeer het ook zo in de bus te bouwen .
schema-1.jpg
Start accu is 100amp/u .
20240831_195641.jpg
hh accu 75 amp/u is overleden , komt een nieuwe voor .
De hh-accu komt tussen de achterwielen .
Momenteel gaat er alleen een compressor koelkast en een kraantje op aangesloten worden .
Mijn vraag is , is een kabel van 25 mm2 tussen beide accu's voldoende gezien de lengte die de kabel heeft
Als iemand het weet alvast bedankt .
Mijn vraag zou zijn :
Wat wil je er allemaal mee ?
Mijn mening is dat je dat zo eenvoudig mogelijk moet houden.
Voor een koelbox ,dompelpompje en wat binnenverlichting met led kan het heel basic blijven en daarmee heel betrouwbaar.
Vergeet ook niet dat vaak brand onstaat door slecht geinstalleerde elektra.
En onderschat de temperaturen niet van elektronica als je graag in zuidelijke landen vertoefd.
Je kan er al snel een ei op bakken.
Hoi Jan .
Het word eenvoudig , een paar lampjes - koelkast en pompje .
Een maat van me was gisteren op bezoek met z'n t5 met ongeveer de zelfde opstelling wat ik denk nodig te hebben , zijn kabel is 17 mm2 en na 5 jaar geen problemen gehad .
Victron had ik ook in de t3 , vind het mooi spul .
Even weer een update .
Vandaag weer wat kunnen doen .
Kookplaat gemonteerd en aan gesloten op gas , doet het .
Ook meteen water aan en afvoer geplaatst .
Kabels getrokken voor kraan en koelkast , nog niet aangesloten .
Ook het 220 v systeem is bijna klaar .
Kabels tussen cee doos en zekeringenkast en 1 wandkontactdoos geplaatst , er komt nog 1 wandkontact doos bij voor de koffie maker .
hippie schreef: 07 sep 2024, 21:31
Is er iemand die een foto van zijn relais in de bus heeft ?
Links tegen de kunststof afscheiding.
Hoi Rene , bedankt voor de foto .
Zag op youtube dat ze op het schutbord werden geplaatst , maar wil daar liever niet boren en schroeven ivm eventuele kabels aan de andere kant.
Ondertussen is het 220v systeem klaar .
Ook de cee-doos aan de rechterkant aangesloten , er moet nog wel een "deur"stopper gemaakt worden voordat de schuifdeur alles sloopt .
Zal binnenkort wel even wat foto's plaatsen .
Ik heb het zelfde relais links van de accu (vanuit de auto gezien) tegen het linker binnenscherm. Daar zit een m6 boutje waar hij bij onder kan en dan kun je de de kabel recht naar achteren voeren door de rubberplug in het schutbord de cabine in en onder de mat door naar de huishoud accu.
Dit is overigens wel bij een T5 !!
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 09 sep 2024, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Multivan Generation schreef: 09 sep 2024, 21:27
Ik weet niet of je het al gedaan hebt,
maar ik zou het gasflesje wel een beetje vastzetten,
bijvoorbeeld met een spanbandje.
krekwakwol schreef: 09 sep 2024, 21:25
Ik heb het zelfde relais links van de accu (vanuit de auto gezien) tegen het linker binnenscherm. Daar zit een m6 boutje waar hij bij onder kan en dan kun je de de kabel recht naar achteren voeren door de rubberplug in het schutbord de cabine in en onder de mat door naar de huishoud accu.
Dit is overigens wel bij een T5 !!
17259098051364299470017812268352.jpg
Ga van de week kijken of dat ook bij een t4 kan , maar alvst bedankt .
Kleine tegenslag .
We zouden maandag op vakantie gaan , en dacht ruim op tijd nieuwe banden op de velgen laten leggen ( beter hier dan ergens onder weg ) ze waren ook al weer 10 jaar oud .
Kwam de banden boer nog iets tegen , kapotte aandrijfhoes .
Vlak na aankoop van de bus heeft die een beurt gehad en heb de remolie laten vervangen , jammer dat er toen niks te zien was .
Hopelijk morgen weer verder met de bus en woensdag op reis .