Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
The next level
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
moet het een huishoudbatterij zijn?
ik kwam een interessant filmpje tegen.
Kan toch interessant zijn om hier eens meer van te ontdekken, die 230V set-up.
Geniet er van.
Kan toch interessant zijn om hier eens meer van te ontdekken, die 230V set-up.
Geniet er van.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: The next level
die 220Volt set up. Hoeveel Ah is dat nu? En hoelang kan de koelkast er op draaien? Dat mis ik even.
Hij vertelt dat de bus soms enkel maanden stil staat en dat dit systeem geen problemen geeft. Met een solar heb ik toch iets meer vertrouwen, zelfs in de winter.
Wellicht werkt het systeem voor dit specifieke gebruik, maar ook voor een camper? Ik ga de camper accu niet naar een glamping tent sjouwen om de telefoons van de kids op te laten. Ik kan het voordeel nog niet zien. Ik vermoed dat ik meer koelkast uren in mijn camper accu's heb dan hun versjouwbare fancy ding.
kan iemand dat mij uitleggen?
Hij vertelt dat de bus soms enkel maanden stil staat en dat dit systeem geen problemen geeft. Met een solar heb ik toch iets meer vertrouwen, zelfs in de winter.
Wellicht werkt het systeem voor dit specifieke gebruik, maar ook voor een camper? Ik ga de camper accu niet naar een glamping tent sjouwen om de telefoons van de kids op te laten. Ik kan het voordeel nog niet zien. Ik vermoed dat ik meer koelkast uren in mijn camper accu's heb dan hun versjouwbare fancy ding.
kan iemand dat mij uitleggen?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
airco systeem en vulhoeveelheid airco
Ruim voor de vakantie had ik het idee om het airco systeem aan te laten pakken.
De reden: Airco compressor zweette wat UV detectie middel door, en op de aansluiting van de condensor was hetzelfde euvel te zien.
Even de tijd voor genomen en met de sticker op de airco compressor aan de gang gegaan.
Er blijkt een Denso compressor gebruikt te zijn, welke voorzien is van een VW-sticker+ -nummer en extra toeslag.
Uiteindelijk met de nummers wat aan het stoeien geweest en het originele Denso nummer kunnen achterhalen
Deze besteld: https://www.ebay.de/itm/164884480176
Bij VW rond de 800 euro
Condensor ook vorig jaar al via ebay.de besteld en voor minder dan de helft als wat VW er voor vroeg..
Systeem is leeggetrokken en dan wordt de hoeveelheid koudemiddel nog bepaald..
Er kwam nog 205 gram uit terwijl er 525+/- 25 gram in hoort te zitten, in ons geval..maar het werkte nog wel, alleen beetje lauwtjes.
Zie de bijlagen..
Dus weer happy en de airco werkt weer geheel volgens het principe stiff nipples
De reden: Airco compressor zweette wat UV detectie middel door, en op de aansluiting van de condensor was hetzelfde euvel te zien.
Even de tijd voor genomen en met de sticker op de airco compressor aan de gang gegaan.
Er blijkt een Denso compressor gebruikt te zijn, welke voorzien is van een VW-sticker+ -nummer en extra toeslag.
Uiteindelijk met de nummers wat aan het stoeien geweest en het originele Denso nummer kunnen achterhalen
Deze besteld: https://www.ebay.de/itm/164884480176
Bij VW rond de 800 euro
Condensor ook vorig jaar al via ebay.de besteld en voor minder dan de helft als wat VW er voor vroeg..
Systeem is leeggetrokken en dan wordt de hoeveelheid koudemiddel nog bepaald..
Er kwam nog 205 gram uit terwijl er 525+/- 25 gram in hoort te zitten, in ons geval..maar het werkte nog wel, alleen beetje lauwtjes.
Zie de bijlagen..
Dus weer happy en de airco werkt weer geheel volgens het principe stiff nipples
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 06 mei 2023, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
handrem
Tijdens de vakantie hadden we wat problemen met de handrem en ik kreeg het idee dat er wat rek op de kabels was gekomen.
We moesten in Oostenrijk ineens de handrem 2-3 tandjes verder naar boven trekken om hetzelfde effect te hebben.
Dus gezien de leeftijd van de auto meteen alle handremkabels vervangen.
Was nog even puzzelen voor de voorste handrem kabel, want die is bij een lange wielbasis anders als bij een korte wielbasis.
Online wordt dat onderscheid vaak niet gemaakt en wordt alles op de grote hoop gegooid.
Bij de VW dealer is het nummer V7LA711476C geworden voor een 3400mm wielbasis (lange wielbasis) en de kosten waren 40.25 excl BTW.
Het koppelstukje waar de overgang van de enkle voorzijde naar de dubbele achterzijde kabels zit daarbij.
Voor de achterzijde heb ik een set gekocht van ATE en voor die set heb ik minder betaald inclusief verzendkosten als bij VW-dealer voor 1 kabel betaald mag worden.
deze waren het: https://www.ebay.de/itm/312257107222
Goede en betrouwbare verkoper ook.
Bij het vervangen nog de pech gehad dat het kunststof deeltje waarin de veer hangt afbrak, dus nogmaals langs de dealer op het fietsje er om.
Weer in totaal 97 km fiets kilometers op de teller erbij (herstel-training voor hardlopen )
Bij elkaar, rustig aan een uurtje werk en weer 3 verse kabels voor het handremsysteem, want het moet gewoon goed en betrouwbaar zijn..
We moesten in Oostenrijk ineens de handrem 2-3 tandjes verder naar boven trekken om hetzelfde effect te hebben.
Dus gezien de leeftijd van de auto meteen alle handremkabels vervangen.
Was nog even puzzelen voor de voorste handrem kabel, want die is bij een lange wielbasis anders als bij een korte wielbasis.
Online wordt dat onderscheid vaak niet gemaakt en wordt alles op de grote hoop gegooid.
Bij de VW dealer is het nummer V7LA711476C geworden voor een 3400mm wielbasis (lange wielbasis) en de kosten waren 40.25 excl BTW.
Het koppelstukje waar de overgang van de enkle voorzijde naar de dubbele achterzijde kabels zit daarbij.
Voor de achterzijde heb ik een set gekocht van ATE en voor die set heb ik minder betaald inclusief verzendkosten als bij VW-dealer voor 1 kabel betaald mag worden.
deze waren het: https://www.ebay.de/itm/312257107222
Goede en betrouwbare verkoper ook.
Bij het vervangen nog de pech gehad dat het kunststof deeltje waarin de veer hangt afbrak, dus nogmaals langs de dealer op het fietsje er om.
Weer in totaal 97 km fiets kilometers op de teller erbij (herstel-training voor hardlopen )
Bij elkaar, rustig aan een uurtje werk en weer 3 verse kabels voor het handremsysteem, want het moet gewoon goed en betrouwbaar zijn..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Nog wat plaatjes er bij..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: airco syst
Wij hebben met de hitte van vorige week vrij veel gereden in de T6 Multivan en het viel ons op dat de airco in de bus steeds supersnel koud is en dat deze (via de unit achterin in het plafond) de hele bus lekker koel maakt en ook houdt. Buiten was het 32 graden of meer, binnen was het zeer aangenaam. Nou maar hopen dat die airco heel blijft, want het soort bedragen wat jij noemt is niet grappig.Multivan Generation schreef: ↑14 aug 2022, 14:37 Ruim voor de vakantie had ik het idee om het airco systeem aan te laten pakken.
De reden: Airco compressor zweette wat UV detectie middel door, en op de aansluiting van de condensor was hetzelfde euvel te zien.
Even de tijd voor genomen en met de sticker op de airco compressor aan de gang gegaan.
Er blijkt een Denso compressor gebruikt te zijn, welke voorzien is van een VW-sticker+ -nummer en extra toeslag.
Uiteindelijk met de nummers wat aan het stoeien geweest en het originele Denso nummer kunnen achterhalen
Deze besteld: https://www.ebay.de/itm/164884480176
Bij VW rond de 800 euro
Condensor ook vorig jaar al via ebay.de besteld en voor minder dan de helft als wat VW er voor vroeg..
Systeem is leeggetrokken en dan wordt de hoeveelheid koudemiddel nog bepaald..
Er kwam nog 205 gram uit terwijl er 525+/- 25 gram in hoort te zitten, in ons geval..maar het werkte nog wel, alleen beetje lauwtjes.
Zie de bijlagen..
Dus weer happy en de airco werkt weer geheel volgens het principe stiff nipples
koudemiddel R134a vulhoeveelheden.jpg
koudemiddel olie vul hoeveelheid.jpg
Mijn dochter en haar gezin wonen in Australië maar ze waren na alle Corona-toestanden in juni en juli eindelijk weer eens in NL. Ze hebben al die tijd in onze bus rondgereden om al hun bezoeken aan familie en kennissen af te leggen. Daarbij meer dan 3000 km gereden met hun twee kleine kinderen in kinderstoeltjes op de achterbank en de bagageruimte afgeladen met al hun koffers.
Ze waren aangenaam verrast door het rijgemak en comfort van het ding, dat hadden ze echt niet verwacht van een VWBus. Na deze ervaring overwegen ze nu om in Australië zelf ook zoiets te gaan zoeken (een Multivan, maar dan niet omgebouwd tot campertje) ….
Re: The next level
Dat is handig om te weten. Waar zit dat kunstof deeltje waar de veer aan hangt?
Mij viel nog op dat er wat oppevlakte roest op de handrem bediening zat. Die van mij is helemaal blank. Toch wat vocht gehad?
Ik zag laatst iemand die een california bediening had ingebouwd. Dan kan de wel bediening omlaag terwijl de handrem aangetrokken staat.
Mij viel nog op dat er wat oppevlakte roest op de handrem bediening zat. Die van mij is helemaal blank. Toch wat vocht gehad?
Ik zag laatst iemand die een california bediening had ingebouwd. Dan kan de wel bediening omlaag terwijl de handrem aangetrokken staat.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Vandaag weer poetsbeurtje gedaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
Ook even nieuwe grille gemonteerd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
En dan is de auto gepoetst en gewaxte en dan gaat het regenen.
En van dit kan ik dan echt genieten..
Deze bus wordt binnenkort verkocht en het lijkt er op dat een VW liefhebber hier op het forum er bij komt. Hij heeft er al meegereden en was aangenaam verrast.
En van dit kan ik dan echt genieten..
Deze bus wordt binnenkort verkocht en het lijkt er op dat een VW liefhebber hier op het forum er bij komt. Hij heeft er al meegereden en was aangenaam verrast.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Eind van dit project
Aan alles komt een einde,
en zo ook aan dit project.
Vandaag is de bus opgehaald door een dolblije Michiel.
Michiel is de broer van een ander forum-lid en was na de proefrit aangenaam verrast over hoe deze bus rijdt.
Daarnet de bus overgeschreven en de sleutels overhandigd.
Goede reis naar Friesland Michiel en veel plezier er van en er mee
Groeten Peter
en zo ook aan dit project.
Vandaag is de bus opgehaald door een dolblije Michiel.
Michiel is de broer van een ander forum-lid en was na de proefrit aangenaam verrast over hoe deze bus rijdt.
Daarnet de bus overgeschreven en de sleutels overhandigd.
Goede reis naar Friesland Michiel en veel plezier er van en er mee
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: The next level
Van Zeeland naar Friesland, dat is nog eens Next Level! Gelukkig heb je nog een ander projectje onderhanden, je hoeft je niet te vervelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: The next level
Peter, stond deze bus met rode spiegels met hemelvaart op Axel? (parking aan appartementen) Dat viel me nog wel op in het voorbijgaan.
Groet, Ronald
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: The next level
Wordt Friesland weer een stukje mooier.
Peter gefeliciteerd met de verkoop.
Michel lokwinske mei de keap. In soad moaie km tawinske.
Peter gefeliciteerd met de verkoop.
Michel lokwinske mei de keap. In soad moaie km tawinske.
- Multivan Generation
- Berichten: 34188
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: The next level
@Ronald,
ja, dat klopt
Diana had hem mee naar haar moeder die in Axel woont.
ja, dat klopt
Diana had hem mee naar haar moeder die in Axel woont.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...