Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen roetfilter T5

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Ervaringen roetfilter T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

Er is nog niet echt een topic hier over een roetfiler onder de T5.

Ik heb er vandaag 1 onder laten zetten, en ik vind dat mijn busje toch wel ietsie slomer is geworden. Hij trekt wat minder.

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Ook nog een paar foto's van mijn bus tijdens het monteren van de roetfilter. :lach

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

Ik heb de zelfde roetfilter als op de foto.
Ik merk geen verschil van trekkracht of dat ie slomer is geworden.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik een EGR plaatje heb gemonteerd.
Misschien is het dat ik daarom geen verschil merk.
Misschien weet onze technische vraagbaak Vaniac er wat meer over. :jump
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Bericht door BigRuud »

He Jaap! Dat is wel een beetje dubbel he! Je doet er een roetfilter omdat het beter voor het mileu is (kost je ook nog geld) en dan dop je de EGR af, wat weer slechter voor het mileu is.

Hoe ga jij je hier uit praten? :lach
vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

om het even

Bericht door vaniac »

In principe neemt de hoeveelheid NOx in het uitlaatgas toe wanneer je het EGR-systeem buiten werking stelt. Tevens stijgt hierdoor de temperatuur van het uitlaatgas waardoor de bestaande oxidatiekatalysator sneller op temperatuur is en sneller zijn werk kan doen.
Een roetfilter dat naderhand ingebouwd wordt reinigt zichzelf des te beter naarmate de temperatuur van het uitlaatgas hoger is. Het afdoppen van de EGR-leiding bevordert dit proces en levert weer minder roetvorming op!!!
Bij auto's met roetfilter, die alleen maar korte stukken rijden en dus nooit goed op bedrijfstemperatuur komen, zal het roetfilter na verloop van tijd verstopt raken, met alle gevolgen vandien.
offroad
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2007, 10:11
Locatie: Roosendaal

Bericht door offroad »

Hallo,
Ik heb een tijd terug bij een VW-dealer navraag gedaan naar de gevolgen van de achterafmontage van een roetfilter. De betreffende monteur vertelde dat de prestaties zouden terug lopen, omdat je toch ergens een soort vernauwing creëert. Bovendien heeft zo'n simpel filter niet echt een zelfreinigende werking, waardoor hij op termijn zou gaan verstoppen en dus vervangen moet worden. Dus hij raadde het af.
Gr.
Ptr
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

Hé BigRuud,

Je leest het antwoord van Vaniac, dat wou ik nou net vertellen :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun

Deze vraag had ik eigenlijk van jou vriend Paintertje verwacht :happy
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
jan vb
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 feb 2007, 21:17
Locatie: schilde

Bericht door jan vb »

in belgie zit hij er sinds 2007 verplicht onder(euro4) anders kan je hem niet meer in het verkeer brengen
ik weet natuurlijk niet of hij beter rijdt zonder volgens de opgegeven prestaties is er geen verschil
174 auto dc
Lambik
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 jan 2007, 21:52

Bericht door Lambik »

Mijn roetfilter is af fabriek kan niet zeggen of het minder trekt,mijn 130 pk automaat trekt als een beer met roetfilter.
Harry.
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Bericht door Daan »

dat afdoppen van de egr ,kan dat geen kwaad?mijn bus stottert wel eens bij stationair (niet smorgens dan is het toerental iets hoger ) maar als het weer wat warmer word gebeurd het wel eens .
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

Daan,

Dat stoteren is waarschijnlijk over als je de EGR afdopt.
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Bericht door Jeroen T5 204 »

Ik merkte het verschil goed doordat ik op de heenweg nog zonder filter gereden heb en op de terugweg van de dealer met filter.

Ook vond ik dat ik het motorgeluid iets anders werd.

Misschien nog nieuwigheid :lach

Maar die EGR afdoppen, mag dit voor de apk? :groteogen
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
vaniac
Berichten: 1203
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

apk

Bericht door vaniac »

Zolang als ze alleen maar co-gehalte en hoeveelheid roet meten levert het afdoppen van de egr geen problemen op. Verder is het zo dat bij volgas het egr-systeem niet in werking is. Het egr-systeem werkt alleen bij deellast van de motor. De roetmeting wordt bij volgas gedaan.
Gebruikersavatar
Adrie 260
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Sommelsdijk G.O.

Bericht door Adrie 260 »

@ lambik

Hoe trekt een beer met roetfilter :bifun :bifun :bifun
Je bedoelt waarschijnlijk

"mijn 130 pk automaat met roetfilter trekt als een beer"

Groetjes Adrie
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Hoi mensen,

Mijn t5 1900 tdi met euro 4 is 102 pk.
Dezelfde t5 met euro 3 is 105 pk.
Er zit dus verschil in de motoren.
Kan iemand mij eens uitleggen waar dit verschil door komt?

Alvast bedankt :wjw :T54LIFE
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

in het onderhoudsboekje staat dat wanneer je een roetfilter hebt, je geen bio diesel kan tanken nu heb ik een biodiesel tank en dus kan ik geen roetfilter plaatsen. Wie weet hoe dit kan ??
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Plaats reactie