Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden, M+S, sneeuwvlokje

vragen over de T4
Plaats reactie
Jans Hendrik

Winterbanden, M+S, sneeuwvlokje

Bericht door Jans Hendrik »

In mijn topic over ET waarde kwam ook de discussie winterbanden weer op de proppen.
En vooral het wel/niet verplichte gebruik in Duitsland en o.a. Oostenrijk.

Op het Camperforum.nl staat onder hoofdstuk "techniek", topic "All Weatherbanden" een zeer duidelijk verhaal, met op pag 2 letterlijk aangehaalde wetteksten waaruit blijkt dat M+S banden als volwaardige winterbanden worden geaccepteerd.
Nergens in de officiële teksten wordt verwezen naar het "sneeuwvlokje" Overal wordt gesproken over ( even simpel gezegd) geschikte banden.

Wie zou dat vlokje hebben bedacht :lach

:winter Op mijn M+S met 10 mm profiel durf ik het wel aan. :ikrij

Groet :zwaai

Jans
bartt4

Re: Winterbanden, M+S, sneeuwvlokje

Bericht door bartt4 »

Ben ik het niet mee eens zekers niet in duitsland lees dit stukje maar eens
http://www.anwb.nl/auto/rijden/veelgest ... anden.html
RUBBEREXPRESS
Jans Hendrik

Hoi Bartt4,

Ik lees ook alleen maar wat er in bovengenoemde topic van het camperforum is neergezet.

Vooral een van de laatste bijdrages van (uit mijn hoofd : Laredo?) is nogal overtuigend.

Maar ik denk dat als je 10 deskundigen vraagt, je 10 verschillende antwoorden krijgt.
Zal binnenkort in Duitsland eens vragen aan een Polizist.

Jans
GerJol 716

Bericht door GerJol 716 »

Hoi,
Ik heb gisteren ook mijn winterbanden onder de bus gezet.
Dit zijn Vredestijn Comtrac winter M+S met vlokje, dus echte winterbanden.
Deze week moeten wij dwars door Duitsland heen naar de voormalige DDR.

Ik had zowiezo niet zoveel vertrouwen in het profiel van mijn zomerbanden voor deze rit.
Dus uit voorzorg alvast maar de winterbanden eronder.

Als je dit artikel leest Jans, dan zie je dat je in Duitsland met jouw banden voldoet aan de eis.

Winterreifen Pflicht oder nicht?

Succes,

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Roger B. (11)61

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb het toen ik net in duitsland woonde aan een "polizist" gevraagd, kreeg vrij vertaald het volgende antwoord op mijn vraag:

Vraag: Zijn winterbanden verplicht als mijn ouders (nederlanders) uit nederland op bezoek komen in de winter?

Antwoord: Het is een zeer wazige wetgeving, winterbanden zijn in principe niet verplicht, De "plicht" geldt daarnaast ook alleen maar als de weersomstandigheden het nodig maken (regen /sneeuw enz)....maar als jij zegt dat je door gematigde rijstijl en goed anticiperen op goede niet-winterbanden ook veilig rijdt, is dat moeilijk te weerleggen. Een bekeuring voor het niet voeren van winterbanden zul je dus niet snel krijgen als je je netjes gedraagd in het verkeer....ECHTER, als je in de wintermaanden, en zeker bij winters weer (sneeuw/regen enz) betrokken raakt bij een ongeval, dan heb je zonder winterbanden wel een probleem en kun je rekenen op een boete EN schuld aan het ongeval. Dit geldt zowel voor duitse als buitenlandse voertuigen.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Jans Hendrik

Roger B. schreef:ik heb het toen ik net in duitsland woonde aan een "polizist" gevraagd, kreeg vrij vertaald het volgende antwoord op mijn vraag:

Vraag: Zijn winterbanden verplicht als mijn ouders (nederlanders) uit nederland op bezoek komen in de winter?

Antwoord: Het is een zeer wazige wetgeving, winterbanden zijn in principe niet verplicht, De "plicht" geldt daarnaast ook alleen maar als de weersomstandigheden het nodig maken (regen /sneeuw enz)....maar als jij zegt dat je door gematigde rijstijl en goed anticiperen op goede niet-winterbanden ook veilig rijdt, is dat moeilijk te weerleggen. Een bekeuring voor het niet voeren van winterbanden zul je dus niet snel krijgen als je je netjes gedraagd in het verkeer....ECHTER, als je in de wintermaanden, en zeker bij winters weer (sneeuw/regen enz) betrokken raakt bij een ongeval, dan heb je zonder winterbanden wel een probleem en kun je rekenen op een boete EN schuld aan het ongeval. Dit geldt zowel voor duitse als buitenlandse voertuigen.....
Dat is inderdaad de strekking van de antwoorden op het camperforum.

Eigenlijk lijkt dit veel op "ons "kapstokartikel, waarin je strafbaar bent als je op wat voor manier het verkeer in gevaar brengt.
Niet objectief meetbaar, maar subjectief in een situatie door ?? zo beoordeeld. :politie

M+S met voldoende profiel en in mijn geval ook lamellen....... :klappen

Jans
Plaats reactie